Går hästen i rätt form?

Sv: Går hästen i rätt form?

Sen finns det ju olika nivåer av "form", hög, låg, stadig och djup, ytlig och instabil, etc. Jag tycker det är svårt att dra en direkt gräns mellan vad som är en häst i form och vad som är en häst som bara arbetar. Till det kommer ju också olika grader av samling, och alltsammans påverkas ju av hur hästen är musklad, hur du rider och vad du kräver av den, i kombination.

Troligen är du på rätt väg, men omöjligt att avgöra vad du gör rätt och vad som behöver åtgärdas - skaffa en bra dressyrtränare. :)

Det beror lite på det där med tuggning. Vissa hästar tuggar för att de inte trivs med bettet, men då skramlar det lite mer än om de tuggar för att de trivs. Är man duktig känner man också om hästen trivs eller inte trivs med bettet. När de trivs suger de liksom tag i bettet och det blir en annan slags tuggning. Fy vad svårt det är att förklara :p

Jo förstår vad du menar ,
men det är ju skillnad på om hästen tuggar eller fradgar :crazy:

Vad som händer när en häst går i form är att den sätter bakbenen under sig bättre, buken spänns och ryggen går upp. Detta gör att takten hos hästen blir bättre,den blir behagligare att rida och sitta ner på och att hästen slappnar av i munnen. Ett bra sätt att känna om hästen går i form är att man inte behöver bära hästen med sin hand utan den bär sig själv. Första gången man känner det är en aha-upplevelse.
Om du inte vet hur det känns är det väldigt bra om man kan får rida en häst som man vet går i stadig form.
Jag tycker oxå att du ska ta hjälp någon som kan det här med ridning - en tränare.... det behöver alla.

Lånar tråd lite. :O

Min häst tuggar på betet så fort jag börjar jobba honom, nu har vi inte kommit så pass långt att jag ridit honom i form ordentligt mer än typ ett fåtal gånger när jag ridit för tränare, då har jag mer kännt ett sug. Men när jag ridit för att mjuka upp honom tuggar han, han tuggar väldigt mycket så det skrammlar i munnen. Är detta fel då eller? :S

Hästen mjuknar också i munnen när den går ordentligt. Den blir mjuk och följsam i munnen och du har inte mycket vikt i händerna. Utan att tygeln glappar.
Och förnöjsamma frustar är heller inte ovanligt.

Hej hej :P har läst alla inlägg och det är många tips här.
Men jag har en viktig sak att tillägga!!!

Att hästen går i form när den är redo, när ryttaren gör rätt och när hästen har tillräkligt med muskler!
Man kan inte begära en häst att gå i from om den inte har tillräkligt med muskler.

;)

Att hästen går i form när den är redo, när ryttaren gör rätt och när hästen har tillräkligt med muskler!
Man kan inte begära en häst att gå i from om den inte har tillräkligt med muskler.

;)

Det här håller jag inte med om. Även en totalt oriden, eller ens oinriden häst ska ha en ändamålsenlig form när man sätter sig på den. Den behöver inte vara supermusklad för att vara lydig och göra det ryttaren begär (så länge man har rimliga krav såklart!).

ALLA hästar, oavsett vad man gör med den, kan gå i en korrekt form för det jobb den ska utföra. Det viktiga är just att bestämma VAD hästen ska utföra och inte kräva mer än den klarar av.

;)

Säger som Madick - det där är en skröna. Hur ska hästen få muskler på rätta ställena om den inte från början går i en ändamålsenlig form där den har förutsättningarna att stärka sig och bygga till sig ytterligarea? det är att tänka på problemet från helt fel håll, att resonera som ovan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Funderarn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka