"går emot bettet"?

G

gucci_pucci

hej! :)
vad menar man när man säger att hästen
går emot bettet ?
en gammal ridinstuktör till mej sa att min pålle nästan alltid går emot bettet.. dum som jag var så frågade inte jag va det betydde.
vet ni ?
 
Sv: "går emot betet"?

Jag skulle tro att det betyder att hästen hänger sig i handen eller blir stark i munnen, är det så? Kanske rent ut av biter tag i bettet även.
 
Sv: "går emot betet"?

ja det kan det ju vara :idea:
tack för svaret :)
 
Sv: "går emot bettet"?

aaa det blir hon...lixom sänker huvudet
ner mot marken typ så att man måste dra
upp...
 
Sv: "går emot bettet"?

aaa det blir hon...lixom sänker huvudet
ner mot marken typ så att man måste dra
upp...

Tänkte väl det :) Hästen vilar huvudet i dina händer för att den inte orkar bära upp det själv. Försök få hästen att bära sig själv istället, så slipper du det där hängandet i handen som är så jobbigt :mad: . Hästen måste arbeta med baken, det är där den ska ta all vikt, inte på framdelen. Så arbeta hästen bakifrån så baken kommer med ordentligt, då släpper det där fram och hästen orkar bära runt sitt huvud själv istället :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp