går ej fram

T

toka

hej alla!

Jag har en femåring som jag har ridit sedan november. jag har dels jobbat på ridbanan några gånger (löslongerat, longerat och flyttat lite undan tryck) och dels ridit ut med kompisar. När vi rider ut med någon annan är det inga problem att rida honom, men när jag senast provade att rida en kort sväng själv så gick det inte alls att få fram honom. Jag satt och väntade ut honom och då gick han fram en liten stump, så sprang han fram i trav och jag berömde med uppiggande röst och efter 10 meter stannade han och gick inte fram igen på en stund. HUr skall jag jobba för att få min häst att gå fram när vi rider ut själv. Skall jag fortsätta rida ut med andra och pröva om några veckor igen?
Hur gör ni? :confused:

Sv: går ej fram

Att rida ut med andra lär knappast hjälpa detta problem, men naturligtvis kan du växla med den biten också. Du måste förska få hästen att gå fram, första målet är att ta sig fram bara en liten bit, sen i vilket tempo det sker första gången är inte så viktigt bara att ta sig dit du tänkt dig.

När man klarar av det kan man börja satsa på att hästen tar sig fram för egen maskin med energi också, men dit är det en bit så börja med det första. Och starta med korta svängar som ni kan klara av att genomföra.

Först stannar han och krånglar (vill vända hem) precis när vi lämnat stallet, men gick efter en stund fram i skritt. När vi kom en bit från stallet (man måste rida på en större väg ca 100 m innan man kan vända av) och vände in på en annan väg travade han utan problem fram en bit, men tvärnitade efter en lite bit. Jag fick honom efter en liten stund att gå fram i skritt och vände då hemåt och då var det inga problem att springa igen. sedan vände jag igen bort hemifrån och fick honom att skritta åt det håll jag ville ca 20 m och vände sedan hemåt och galopperade en bit, satt sedan av och gick hem.
Jag vill absolut inte pressa min lillkille för hårt, men jag måste ju kunna rida ut själv!
hemåt och på ridbanan lyder han den framåtdrivande skänkeln väldigt lätt, så det verkar som han förstår den!

det verkar som om han känner osäker när han måste gå hemifrån ?
Ngt att tänka på kanske...

Tycker du ska rida ut med andra hästar då är han inte ensam! om han blir rädd så har han någon han kan söka trygghet hos.Du kan gå en bit med honom sedan sitta upp och rida hem senna kan du göra tvärt om, ta en dag bara att gå ut och gå med honom kanske, Inge tvång, spö eller sporrar. Om han stannar låt honom stå där, tänk på en stor godis påse eller en fin pöjk :o Min 8 åring är sån där att - nä nu vill inte jag gå nu stannar jag, okej säger jag då står vi stilla och så tänker jag på en stor mugg med varm choklad eller en fin pöjk... Nu har hon gett sig med det (än så länge kan jag kanske till lägga)

men det är inge problem när vi kommer en bit hemifrån...det är mest precis när vi lämnat stallbacken och de närmaste 100-200 metrarna. Han visar inga andra tecken på osäkerhet. Blicken är stadig och han ser mera istadig än osäker/rädd ut.

Skulle aldrig använda sporrar på honom anyway! Som sagt visar han ingatecken på rädsla. Men jag kommer nog rida ut några gånger till med andra. hemåt är han inga problem att rida själv.

Nu är det ju så att pållen testar dig, om du vill låta hästen fortsätta med det så är det helt upp till dig. Om du tycker att detta är att pressa hästen, då kommer du att få det jobbigt.

Det viktiga är att lyckas med det man förutsätter sig för, därför skall målen från början vara låga så att de är lättare att nå både för dig men även hästen. Det är viktigt att lyckas för er båda, om du inte lyckas tappar du självförtroendet men även för hästen är det lika viktigt.

Låga mål från början som sen kan trappas upp, växla mellan att rida ut med andra och enbart själv. Om du börjar med att bara rida ut med andra för att de är så mycket enklare, då är risken stor att du får en häst som inte går själv utan måste ha sällskap på varje tur. :eek:

Jag skulle klä på repgrimma och så gå promenader till fots båda två. Kanske lägga in ett träningspass som ledövningar, vika undan och sånt, som gör din häst uppmärksam på dig även under promenaden. När det känns tryggt att vara bara ni två, så är det är dags att sitta upp. Första gångerna kan du ju gå iväg en bit till fots, sitta upp och rida vidare. Massor med beröm!!!

OA

Jag håller med OlleAtlas! Ledarskapsövningar! Det låter som din hästtestar dej. Alternativt tömköra ute. Hur fungerar det? Men jag skulle börja med att gå ut och gå!

/Malin

Ja, jag har börjat gå ut o gå med alla mina unghästar innan jag sitter upp. De ska kunna gå ut o vara trygga med MEJ, för sedan när jag väl sitter upp o börjar rida ska de kunna gå ut ensam med mej som ryttare. Jag bor så att jag sällan har sällskap ut, jag rider in mina hästar själv, ensam.

När hästarna följer mej o mina rörelser har jag flyttat bakåt, men ändå haft kvar kontrollen. Jag står vid bogen, och har jag bra ledarskap skall jag ändå ha kontrollen över min häst. Nu måste hästen liksom gå framåt själv, utan att matte leder - hänger du med? Jag står bakom o smackar på, berömmer när hästen går fram o går på ett tag. Stoppar den inte förrän den går fram glatt o fritt. Så säger jag "ho" för stanna, berömmer, smackar igång, berömmer massor o så vidare.

Just framåtandan är viktig ta tillvara.

Hej! Om han inte är van vid att rida ut själv på kan ju det vara ett problem. :devil: TYVÄRR!! Rid bara några hundra meter från gården och sedan kanske på en ridbana eller gå runder med honom. Du kan fråga en kompis om hon/han vill rida och du går brevid. Kan gå! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
909
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka