Går det utan medhjälpare?

E

Elviramax

En liten undran... verkar som min livskamrat får tillbaks sin reumatism. Det är ju aldrig speciellt välkommet, men om jag får tänka lite på mig själv så sätter det isåfall lite käppar i hjulet för mig eftersom jag utbildar en 3-åring som jag tänkte köra in inom kort.

Så min fråga är - förutsatt att jag skapat ett skapligt förtroende/ledarskap med hästen, och att jag finner situationer där hästen normalt är ganska lugn: Skulle jag kunna påbörja TÖMKÖRNINGEN utan medhjälpare? Hur skulle jag då kunna gå tillväga? På äng eller skogsstig?

Vill bara betona att jag är fullt på det klara med att medhjälpare är nödvändigt för resten av utbildningen (draglinor, skaklar, förspänning etc)

Sv: Går det utan medhjälpare?

jag vet jättemånga som påbörjar tömkörningen utan medhjälpare och sedan tar hjälp när det är dags att börja släpa saker bakom hästen, vänja dem vid draglinor.. skaklar, köras osv.osv.. så gör det bara där hästen är lugn så ska det nog gå bra..

Som du skrev så använd de miljöerna som du anser hästen är bekant med och lugn. Det går utmärkt att sköta tömkörningen själv.
Ha alltid mobil med dig och tala om vart du ska befinna dig så har man lite försäkran om att de närmaste vet åtminstone vart du befinner dig om det skulle dröja för länge innan du är tillbaka.

Ta det lugnt så ska det nog gå bra.
Lycka till!

på en väldigt bra häst klarar du dig ända fram till själva vagn påsättandet utan medhjälpare. Jag tror tom man kan klara allt själv, det är när det händer något man vill vara tre. Förhoppningsvis händer det inget. Men man bör vara flera i de kritiska momenten.

vad är det för häst, och vad är planerna sen?

Tack för alla svar :bow:

Det är ett lettiskt halvblod, har haft henne sen februari och hon är jättemysig. Dock återstår en hel del arbete för att få henne så trygg och så lydig som jag skulle vilja ha henne.

Planen är att först köra in och sen rida in. Tänkte köra in nu i vår och rida in till hösten, men det kanske kommer på skam... märker att allt tar längre tid än vad jag tänkt mig, men jag har egentligen inte bråttom heller.

Målet är att hon ska bli en trevlig familje-alroundhäst med någorlunda god skolning, men om hon är "rätt" för detta återstår att se :rofl: men jag har fått den känslan iaf.

Jag har kört in flera hästar utan medhjälpare, det går hur bra som helst, har bara haft med någon första gången man spänner för, annars har jag gjort allt själv.

OK, låter "vågat", men om man vet vad man gör så kanske det går...

Men för att återgå till tömkörningen... Skulle jag kunna göra så att jag (förutsatt att jag håller till på en åker) fäster inner töm direkt i bettringen utan att föra den igenom en ögla på gjorden, och ytter töm över ryggen, igenom ögla (som är fäst lågt) och därefter i ytter bettring. Går brevid henne till att börja med, och därefter flyttar mig längre och längre ifrån så att hon går på en volt? Eller är det en fördel att gå rakt fram istället och svänga lite höger och vänster?

Min lilla tjej har den olaten att hon gärna backar när det inte passar damen. Kan få henne på andra tankar när jag leder henne genom att börja gå åt ett helt annat håll, men då är jag ju framför henne. Vad gör jag om hon gör så när jag tömkör? Eller löser jag det problemet genom att lägga tömmen runt rumpan istället så hon får ett lätt tryck bak samtidigt som yttertömmen verkar.

Många frågor, men känner att jag måste fundera igenom eventuella problem i förväg - råkar jag på problem vill jag ju kunna lösa dom direkt så att hon får positiva erfarenheter.

Det är ett bra och väldigt tydligt sätt att ha tömmen bara i tömringen, det blir svårare att vända runt då med. Tänk på att man inte bör ha tömmarna bara högst upp, utan att alltid ha tömmarna i de lägre ringarna för att få en chans att jobba hästen i låg form. Det är bara högre skolade hästar som klarar att gå med tömmen genom de högsta ringarna. Experimentera!

Du har pisk när du tömkör, så använd den och var snabb med din kroppsförflyttning om hon backar. I all körning är det FRAM som gäller, back endast på kommando. Börja med att befästa halten ordentligt, en lugn halt utan att ta steg fram eller bak, på tömmen.
att lägga en töm runt rupman kan du göra senare, när hon är helt trygg med tömmarna, tömkörningen. annars kan tömmen lätt fastna under svansroten och då har du en häst som lär protestera :)

Det är ett bra och väldigt tydligt sätt att ha tömmen bara i tömringen

du menar bettringen antar jag??

Pisk - blir mkt att hålla i, lite osäker på hur hon reagerar om jag måste peta på henne... men det kan nog gå.

:) ja, jag menade bettringen såklart..virrigt.

skippa pisken tills hon går att styra i trav o skritt på volten o spåret, sen kan du börja krångla med pisken :)
Gör din röst betydelsefull istället, och tänk på att alltid låta din yttertöm styra hästen, hon ska följa den och inte innerhanden.

Har du ingen tömkörningspisk rekommenderar jag en körpisk, med kort snärt. Finns billiga ok på hööks, ska man ha en ännu mera balanserad pisk får man pröjsa lite till. Longerpisken med lång snärt är bara bökig och tung att hantera.

Hoppas det går lika bra för dig som det gjorde för oss när vi körde in vårt lettiska halvblod. Vi hade visserligen hjälp, men det var inga som helst problem.
Många lettiska hästar har gott om körhästar i sin stamtavla. I vårt fall kändes det som om "det satt i generna" att hon var körhäst.

Japp nu har jag gjort det :) Gick hur bra som helst. Lite strul dock, men inte värre än att det gick att reda upp och avsluta på ett bra sätt. Helnöjd :D

Liknande trådar

Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 199
Senast: a_c72
·
D
Körning Nu har jag fått napp om en rockard som verkar hyfsad. Den är hemmagjord av en sadelmakare som kör hästar och som kört in en del hästar...
Svar
6
· Visningar
978
Senast: daysi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka