Går det för snabbt?

eldione

Trådstartare
Inridning av en b-ponny. 3 år, fyller 4 till våren, i princip ohanterad under hela sitt liv och har alltid bott i lösdrift.
Första två veckorna händer inte så mycket med ponnyn, den får lite kraftfoder varje dag och man försöker klappa lite på den. Den är mycket huvudskygg! Väldigt rädd av sig. Efter 2 veckor börjar man binda fast honom medan han äter, efter 3 veckor lyckas man byta hans grimma mot en annan. Han binds fast varje dag och får streta emot grimskaftet, han är sån att när han märker att det inte går att slita så slutar han och ger efter. Han börjar borstas men vill helst inte bli borstad närmare huvudet. Efter drygt 4 veckor hålls han fast medan han klappas på huvudet, han protesterar men efter några minuter kommer han fram till att det är ganska ok att bli kliad men slappnar inte av. Efter det leds han runt i 10 minuter och får göra enklare nh-övningar (backa, kom, flytta bakdel/framdel), han lyssnar bra eftersom han tillhör den rädda känsliga sorten. Nästa dag sätts ett träns på honom och han leds ut till en liten ingägnad där det longeras och tränas mer.

Nå, tycker ni det gått för fort det sista? Något som gått fel/gjorts fel längs vägen?
Vill höra era åsiker också :)

Sv: Går det för snabbt?

Tycker han bara om det så är det ju inte fel. Men eftersom den inte varit mycket hanterad kanske ni skulle ta det lite lugnt o låta han få väja sig o lita mer på er? Bättre att bygga upp ett förtoende för människor under en lång tid.

Själv hade jag tagit det lugnt och göra det h*n kan nu. O fortsatt sen när han har vant sig vid att man tex kliar h*n i huvudet och h*n är avslappnad osv.

Ja det sista tycker jag gick lite för fort. Stanna kvar lite längre i stegen.

Det är precis det jag tycker, att det var onödigt att ta steget vidare direkt efter. Men tyvärr så är det tydligen min kompis som bestämmer och hon kör sitt eget rejs :( Jag var inte med senast när hon tog på träns.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 905
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar