går det att tämja en vildhäst ?

Sv: går det att tämja en vildhäst ?

Och så skrev jag ett jättesvar och så tog det för lång tid så jag han bli utloggad.. Skit!

Nu orkar jag inte skriva om allt nu..

Men jag tror han kommer att vilja komma en dag. Bara du hittar rätt för just honom.

Jag har märkt följande förutom att man själv måste rannsaka sitt kunnande och aldrig göra ngt. med tveksamhet på dessa individer.

De mår bra av att få använda sin hjärna och göra små uppgifter även om det är otäckt, men när de väl klarar det och får beröm så växer de enormt. Bara umgås med dem när man verkligen ska göra ngt. med dem, leka fram och göra saker även om det är otäckt, för törs tuffa matte så törs jag..

Du har nu chansen att träna honom koncekvent om han skall in varje kväll, gör bara det och strunta i att "smyga" omrking honom i timtal och skräm honom. Vill han komma fram till dig när du pratar med de andra och snusa på dig så låt honom göra det, men ägna ingen tid till att se om det går att klappa honom. Konstatera bara med ett "hej" och vänd ryggen.

Umgås bara med honom när du verkligen vill ngt. under en tid framöver nu, då får han ngt. nytt att tänka på istället för att undra dagligen varför du kommer där och skärms. Sedan så får man inte jämföra dessa med andra hästar utan man får införskaffa sig ett bra rollspel när de behöver hanteras så olika.

Nu är ju inte detta alls detlajerat, men jag tror du förstår vad jag menar, du verkar ju vara varm i kläderna på "vanliga problemhästar".

Fyra hästar har jag träffat på på nära håll som behövt denna lite annorlunda hantering. En var inte min, men han gick alltid att fång utan problem för mig, men ej för ngn. annan. En annan tog ett år innan man kunde vara säker på att få på grimman och med sig hästen in utan att ta in hela stallet och tränga hästen i ett hörn för att sätta på grimman. Den hästen föll alltid tillbaks lite när det blev sommarbete. En annan var obotlig och är en idag, men han fungerar tillräckligt där han är idag. Och så den jag har nu sedan Maj månad och han har också börjat fungera riktigt bra. Han klarar dock inte av att jag nyser utan att ha förberätt honom, men jag kan be honom gå genom presseningar eller över smala broar över en bäck m.m. men möter vi en annan människa under en promenad så går han inte bakom mig och tar skydd till personen är borta.

Din beskrivning är som att beskriva hur min nuvarande var från början. En episod under en promand blev vändningen för vår del.. Jag fick för första gången ryta i åt honom, han blev rädd och skulle springa från mig. Detta upprepades två gånger och jag tänkte att nu kommer han aldrig mer att få tag i. Men dagen efter detta hände så kom han springandes till mig när jag ropade på honom i hagen och det var som den episoden klarlade att jag var inte elak otäck eller dum och han kunde lita på mig oavsett vad.

MVH/

Senast ändrad:

En sak som jag funderar på som var fallet med min nuvarande.. Han var så rädd om hela sin kropp, tog två månader att kunna lyfta en hov för att försöka verka lite.

Men hur som, min har så mycket nervösa spänningar i kroppen att han hade ont i sin kropp p.g.a. av all stress och nervositet. Kanske har även din kille lite ont i kroppen som späs på hela tiden så ni inte kommer någon vart med den biten.

MVH/

Kanske han hade då jag var mer intensiv i mitt umgänge, de senaste månaderna har han ju gått med de andra och bara träffat mig.
Jag har inte försökt att fånga honom eller så. Alla de andra kommer ju springande när jag kommer med mat så då gör ju han det också. Han stannar bara lite längre bort och kommer inte fram och hälsar på mig -fast ibland kan han göra det med. Bara jag inte försöker
" hälsa" tillbaka.
Nu kan han ev. få ont kroppen eftersom jag har honom i en box och på så sätt kommer obehagligt nära honom.

Jag försöker att inte smyga och får hela tiden jobba med det eftersom " vanliga " lite skyggare fölungar tex blir snabbare tama om man är ytterligare lite försiktig .
Därför är det lätt att liksom backa om man märker att hästen blir rädd och det är ju i det här fallet säkert fel.

Skönt att höra att det finns fler av den här svårare sorten och jag hoppas att min blir tillräcklig tam för mig...

jag har aldrig tappat humöret och han har aldrig varit dum heller ska tänka på vad Du skrev om / när detta inträffar -att han försöker springa ifrån mig. I övrigt är han precis så - inte rädd för något , annat än människor som kommer för nära.

Jag tror det kommer gå bra och att du kommer fästa dig vid honom ordentligt varefter. Själv gillar jag hästar som klarar sig utan människan och visar det tydligt, de gör sitt yttersta när man umgås för att de verkligen vill, men sedan vill de vara den där fria individen som lika gärna kan bo ensam i skogen och leta sin egna föda.

Den här lilla killen var alltid vaken och alert, men när jag hanterade honom så stängde han av och var i sin egna lilla värld ibörjan, både vid borstningar och promenader och då går ingen information in alls. Han kunde gå ensam i hagen och inne i stallet redan som 10 månaders yngling utan att bry sig, så stark i sig själv var han när inte folk var med. Han tog inte ens godis i handen de första månaderna och han var inte mottaglig för beröm. För att väcka honom fick han in en pressening som fanns godis i, och oj va det var kul att klura och busa med. Det fick honom att vakna upp till liv för då fick han tänka, och vareftersom så kunde jag vara inne i boxen när han lekte med den utan att stänga av och så byggde vi vidare på det. Han fick jaga den även i hagen, jag sprang med presseningen fladdrandes och han efter och hade jättekul. Ibland får man ta de mest lustiga vägar till samspel där alla blir nöjda.

MVH/

Ingen kan ju säkert veta, men jag tror iaf att alla hästar kan acceptera och bli "tama" för människan - med rätt människa. Varför skulle de inte?

Det är individen hästen väljer att följa, inte "varelsen". Det är såklart inte naturligt att de följer oss direkt, men de är väldigt öppna djur och jag tror att de, precis som oss, kan förstå vad som är fiende och inte. Och därav kunna se oss som en ledare om vi visar oss kapabla för det.

Men detta är en fråga utan faktiskt svar - för ingen kan veta.

Har sett många hästar/ponnyer som är lätthanterliga och snälla, men som inte vill bli fångade. Friheten är vad de föredrar och stannar där om de kan, men är de väl fast så går de med på vad som beds av dem. Kanske kommer din häst med tiden att känna att han VILL följa med dig och umgås med dig, och då kommer du inte behöva gå till honom för då kommer han till dig.

Det handlar ju om att hitta på något som får hästen intresserad och ser ett syfte i vad ni gör. Det ni gör ska ge honom en känsla som han inte får i sin hage - som han ändå vill ha. Jag baserar det framförallt på känslan att lyckas när jag hanterar en häst. För om hästen alltid lämnar mig mer snäppet bättre självförtroende så kommer den tillbaka nästa gång jag besöker den i hagen. Och det har jag erfarat med alla hästar jag hanterat, även då jag bara hanterat den en enda gång.

Nu försöker jag inte säga hur bra jag är, det låter nästan så. :cool: Jag vill bara att belysa att jag inte bara snackar, utan faktiskt har gjort detta i verkligheten också. ;)

Det är upp till var och en hur man vill göra, vilken inställning man ska ha och vad man ska kräva och ha för mål. Jag hoppas att du väljer det som är bäst för din häst, för det är antagligen lättare att ta reda på för dig, än vad det är för oss. :p

lawema skrev:
Jag hoppas också att det går över men jag är rädd för att han aldrig kommer att bli riktigt tam med det menar jag att han frivilligt vill bli borstad, riden etc. Jag kan nog med 1000 tim till övertyga honom om att acceptera detta men jag tror inte att han kommer att välja det själv. Så otroligt tråkigt bara....

Jag tror att när du väl hittat det "rätta" sättet att kommunicera med honom kan du få en oerhört lätthanterad häst. De hästar som är "vildast" när de kommer från Island är enligt mina erfarenheter de som blir absolut enklast att hantera när man väl har fått komma dem nära.

Min häst var totalt ohanterad när hon kom från Island, men gav dock med sig så småningom, med början ett par veckor efter att hon kommit, så hon var ju inte lika extrem som din herre. Nu är hon en oerhört följsam dam som jag kan hantera i alla lägen utan grimma och detta utan att jag egentligen har tränat olika situationer, det har bara kommit ändå. <som exempel kan tas när jag en gång testade att lasta henne helt lös, hade handen under huvudet när vi gick upp på lämmen och skickade in henne i förväg för att sedan stänga bakom henne, det var inga som helst problem.

Den häst som du beskriver skulle jag troligen låta vara utan att ta kontakt utom vid kombinerade tillfällen av verkning och avmaskning så få gånger som möjligt varje år. För att sedan ta tag i det vid inridningen.

Eller:

Sätta in honom i en rundpaddock med oforcerbara väggar runt om och jobba med kommunikationen där helt utan linor och liknande. Att där få fram ett fungerande språk är mycket enklare och snabbare än att tvinga hästen att stå uppbunden och stå ut med att vidröras. Om man får fram ledarskapet i genom löslongering kommer även övrig hantering att bli enklare. Det är den varianten som har varit effektivast under arbete med alla rädda unghästar jag stött på under mina år som hästskötare på islandshästgårdar.

Det finns de som tämjer mustanger i USA så det ska nog gå att tämja din islandshäst också. Det kanske tar sin tid men ge inte upp!

lawema skrev:
Jag har, när jag idkat " ledövingar " , bara egentligen promenerat med honom. Han har tyckt detta har varit kul och följt mig som en hund, en lydig hund då alltså. Aldrig någonsin dragit i linan utan gått med över stock och sten. Stannat när jag stannat, betat när vi gått till någon äng. Han har under dessa promenader varit mer tam än de flesta tamhästar jag har.

Att han stannar for att beta ar ett trygghets-tecken. Hade han varit radd och nervos hade han aldrig stannat for att beta, da hade han bara statt dar och vantat pa att fa ga hem!!
Jag tror att han kommer att bli battre nar han ar kastrerad, du maste beratta hur det gick efter kastreringen.

TILL ALLA:
Jag tycker att det ar galet hur vissa sager att denna hasten ar en vildhast och det ar svart att tamja vildhastar. Denna hasten traden handlar om var 1 ar, inte en hingst pa 10 ar som strovat fritt i hela sitt liv.
Att hasten har gatt fri i ett oppet landskap ar en grej, men nagon vildhast vill jag inte pasta att han ar. Dessutom sa maste han blivit fangad, lastad och transporterad till Sverige. Hur fick de upp honom i flygtransporten om han var helvild??
Denna hasten har fatt mycket hantering och mycket tid, numera tror jag verkligen inte att det handlar om att han ar vildhast, utan om att han har ett problem av nagot slag. Eller helt enkelt ar mycket smart och vet precis hur han ska leka med manniskorna.

Ja, jag tror och att han är smart, på sitt sätt. Samtidigt blir ju effekten tvärtemot. Istället för att leva ett bekymmerslöst liv tillsammans med sina kompisar ett par år till, gör hans beteende att jag inte " törs " vänta med honom.

Just nu står han i boxen. Jag har försökt att ändra attityd lite. Från förstående till mer rättfram. Han beter sig ungefär likadant. På torsdag ska han kastreras. Jag hoppas det ger någon ändring -lovar att återkomma. Tack alla som försökt ge mig råd. Fortsättning följer....

Jag haft honom i en sådan och han fungerar perfekt på små signaler. Men sedan, inte ens i ett sådan litet utrymme får jag tag i honom sedan.

Har pratat om det där i en annan tråd, dvs, huruvida hästen är vild eller inte.
Köpte ett sto från Island, hon var då 6 år, dräktig för andra gången och aldrig "hanterad".
Hennes kontakt med människor var begränsad till att hon sett dem på avstånd. Förmodligen blev hon injagad i en fålla tillsammans med resten av den skräckslagna flocken, där hon klipptes i örat, och skiljdes från först sin mamma, sedan sitt eget föl. Inget positivt med andra ord.
När hon skulle till Sverige tvingade de på henne en grimma (inte ens en häst kan göra så mycket när 6 vuxna karlar hänger i den) och kastade omkull henne på marken för att kunna sko henne för resan över. För att få ombord henne på transporten knöt de fast henne i en annan häst, som de kunde leda, eller fösa ombord.

Hur hon kunde bli en så fin och positiv häst, trots allt det där traumatiska är en gåta. Hon var och är underbar att arbeta med, så otroligt lyhörd för signaler, om man gör rätt dvs.

lånar knapp

Hej
Har också liknande erfarenheter - bl a från island. Jag tror att du kan behöva vänja hästen vid att du tar på den. Ta på honom grimma och stå på en bra plats - börja smeka honom med handen - troligtvis går det bäst att börja vid bogtrakten. Fortsätt att "borsta" honom med handen om han vill ta sig därifrån så ha så kort grimskaft att han får gå runt dig. Hindra honom inte från att röra sig men låt inte heller hans flykt göra så att du slutar att smeka honom. Alltså måste cikeln kring dig bli väldigt liten som en bakdelsvändning ungefär. Forsätt att smeka honom på hela kroppen (benen, under magen mm tar du när han klarar att stå lugnt och avslappnat när du tar på kroppen - annars är det risk för att du kan bli skadad). Fortsätt att smeka honom länge länge, så att han slappnar av när du är på båda sidorna.

NÄsta gång - gärna samma dag - så smeker du honom igen men nu byter du sida ofta. Variera ditt smekande så att du tillslut får ta honom över hela kroppen. Detta kan ta många omgångar. Det viktiga är att du inte slutar att smeka honom även om han vill komma undan. Om du slutar så ger du honom indirekt beröm för att han flyr. Tyvärr ser jag ingen annan lösning än att du "tvingar honom" att acceptera att du rör vid honom.

När du kan röra honom över hela kroppen utan att han spänner sig (då står han också still hela tiden du håller på med honom) så är det dags att vänja honom vid att du kommer upp till honom. Ha rep i grimman, stå kanske en meter från honom och gå (med vanliga steg) upp mot honom och smek honom smek tills han står still och är lugn. Backa ifrån igen och gå fram till honom på nytt. Gör om detta tills du kan gå upp till honom från flera meters håll (kan ta många träningspass) och smeka honom och han fortfarande står still och är lugn. Om han vill rusa ifrån så håll kvar i repet, fortsätt gå (han ska inte få eftergiften när han inte gör rätt), samla ihop repet tills du kan komma fram till honom, smek honom tills han står still.

Detta kan ta sin lilla tid men du behöver bevisa för honom om att du inte är farlig och att han kommer att överleva. Troligtvis är detta något som du kommer att behöva upprepa i långa tider framöver - men att träningspasset blir kortare ohc kortare.

Lycka till

kotte

Rán!! Henne har jag träffat! Var på läger med Ella, Malous dotter, superläcker häst, men spänd förstås.

Jag har " tröttat "ut hans rädsla för att jag tar i honom. Efter många om och men så bara satte jag fast honom i gången och tog och tog och tog på honom. Efter någon timme så började han slappna av och efter ett par veckor hoppar han inte längre till vid första beröringen. Så det fungerade och även att borsta hans ben har blivit bättre. Men det stora " problemet " eller vad man ska kalla det är att han är så svår att ta. I hagen, helt omöjlig. Jag måste valla in honom i utedriften och " låsa " honom i en position tillsammans med en medhjälpare. Detta måste ju få upp hans puls ch det känns så onödigt att han ska behöva jaga upp sig själv. I boxen, i princip likadant. När jag öppnar boxdörren far han runt ett par varv och sedan måste vi vara två, låsa honom och klappa halsen sedan ta i grimman. Tar man i grimman direkt, så hoppar han bakåt och man kan inte hålla kvar. Jag ska testa " repövningen " Kanske kan jag
" släcka ut " flykten i hagen och i boxen på samma sätt. Hittillis har jag provat fånga, ta ut ur boxen borsta / ge något att äta tillbaka i boxen. Vänta ett tag och upprepa. Bara i dag har jag tagit in och ut honom ur boxen sex gånger. Men jag ser ingen skillnad vid " fångstögonblicket " kanske är repövningen bättre, han slipper få upp pulsen ...

Ja, det ska jag göra. Den hästen låter ju faktiskt som min....tack för tipset

Jag såg någon film om problemhästar och där var det just en islandshäst (unghäst från island) som inte ville bli fångad i hagen. Destu mer människorna trängde sig på honom destu värre blev det. Lösningen blev att de satte honom ensam i en hage (han kunde se andra hästar) och gick in flera människor utan grimma och sådant och gick runt, satte sig och hade picknick och gick runt honom och plockade gräs (!) men aldrig trängde sig på honom. Till slut så sökte han själv upp människorna för att få social kontakt och för att han blev nyfiken. När han väl tagit kontakt så fortsatte de på samma vis i någon vecka, för att han skulle känna att kontakten inte ledde till att han blev fångad. Sedan började se att ha med sig grimman i hagen och efter ett tag så kunde de sätta på den och ta av den i hagen (men de pressade honom inte, han skulle förstå att grimman inte nödvändigtvis var lika med fångad) och till slut var problemet borta. Har själv inte någon erfarenhet av sådana här hästar men detta var i alla fall ett tips. :smirk:

lawema skrev:
Jag har " tröttat "ut hans rädsla för att jag tar i honom. Efter många om och men så bara satte jag fast honom i gången och tog och tog och tog på honom. Efter någon timme så började han slappna av och efter ett par veckor hoppar han inte längre till vid första beröringen. Så det fungerade och även att borsta hans ben har blivit bättre. Men det stora " problemet " eller vad man ska kalla det är att han är så svår att ta. I hagen, helt omöjlig. Jag måste valla in honom i utedriften och " låsa " honom i en position tillsammans med en medhjälpare. Detta måste ju få upp hans puls ch det känns så onödigt att han ska behöva jaga upp sig själv. I boxen, i princip likadant. När jag öppnar boxdörren far han runt ett par varv och sedan måste vi vara två, låsa honom och klappa halsen sedan ta i grimman. Tar man i grimman direkt, så hoppar han bakåt och man kan inte hålla kvar. Jag ska testa " repövningen " Kanske kan jag
" släcka ut " flykten i hagen och i boxen på samma sätt. Hittillis har jag provat fånga, ta ut ur boxen borsta / ge något att äta tillbaka i boxen. Vänta ett tag och upprepa. Bara i dag har jag tagit in och ut honom ur boxen sex gånger. Men jag ser ingen skillnad vid " fångstögonblicket " kanske är repövningen bättre, han slipper få upp pulsen ...

Vid beröringsträning:
- Står han lugnt även när du klappar honom och han inte är uppbunden - du håller alltså i grimskaftet utan att det blir tryck i grimman?
- Står han lugnt när du rör dig runt honom utan att vara försiktig (och han inte är uppbunden)?
- Står han lugnt när du går fram till honom utan att vara försiktig från några meters håll (även om du har rep utan tryck i)?

OM han inte står lugnt i ovanstående situationer så kan du inte räkna med att han går att fånga eftersom detta först måste fungera för att du ska kunna ta honom. Fundera på vad din häst behöver kunna för att du ska kunna ta honom.

kotte

Lord Owen skrev:
Jag såg någon film om problemhästar och där var det just en islandshäst (unghäst från island) som inte ville bli fångad i hagen. Destu mer människorna trängde sig på honom destu värre blev det. Lösningen blev att de satte honom ensam i en hage (han kunde se andra hästar) och gick in flera människor utan grimma och sådant och gick runt, satte sig och hade picknick och gick runt honom och plockade gräs (!) men aldrig trängde sig på honom. Till slut så sökte han själv upp människorna för att få social kontakt och för att han blev nyfiken. När han väl tagit kontakt så fortsatte de på samma vis i någon vecka, för att han skulle känna att kontakten inte ledde till att han blev fångad. Sedan började se att ha med sig grimman i hagen och efter ett tag så kunde de sätta på den och ta av den i hagen (men de pressade honom inte, han skulle förstå att grimman inte nödvändigtvis var lika med fångad) och till slut var problemet borta. Har själv inte någon erfarenhet av sådana här hästar men detta var i alla fall ett tips. :smirk:

Jag känner väl till den här hästen - och även om den inte ville bli infångad så var han inte rädd för människoberöring på samma sätt som jag uppfattar att trådskrivarens häst är. SEdan måste jag tyvärr säga att problemet med den hästen som visades i filmen återkom ganska fort. Vilket inte innebär att det var fel på det som gjordes i filmen, bakslaget kan ju bero på annat.

kotte

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka