Går det att få en hingst/valack godkänd i efterhand??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Smurfan
  • Startdatum Startdatum
S

Smurfan

Är det någon som vet om det går att avelsgodkänna en hingst/valack i efterhand :confused:? Jag menar att om en icke avelsgodkänd hingst/valack redan HAR en avkomma, går det då att avelsgodkänna den?? Förutsatt givetvis att den klarar alla proven. Skulle i så fall avkomman bli "äkta"??
:bump: :bump: :bump:

Varför avelsgodkänna en valack? Den kan ju inte tillföra aveln något, en bättre idé i så fall är att visa den på utställning om man vill ha en bedömning på sin valack.

Avkomman skulle inte bli "äkta" även om pappan skulle godkännas i efterhand.

Nej. Hingsten måste vara tillåten för avel OCH ha löst licens för året då betäckningen skedde. T.ex Cortez har en kull avkommor med "icke godkänd stam".

Jag känner till ett exempel där en icke godkänd hingsts avkommor har fått dispens senare när hingsten har avelsgodkänts. Detta är inom ponnyaveln. Hingsten hade visats och gjort godkänt bruksprov men ej godkänts exteriört. Han löste licens och betäckte en del ston hos ägaren. Några år senare visades han fram igen med tävlingsmeriter och godkändes. De stoföl som fötts (det var ett par stycken bara) fick senare dispens för att få normala papper.

Är det inte ett krav att stona måste visa egna meriter också såsom diplom som 3 åringar för att komma in i huvudstambok I :confused:

Svaret pa den fragan torde vara nej, Cortez forsta avkommor ar tex inte forsedda med de for ASVH grona papprena som bevisar att stammen ar fullt godkand och korduglig i sammanhanget. Orsaken till detta ar att han blev underkand och sedan godkand och da hade agaren redan betackt nagra egna ston med honom.

En russhingst. Pga hingstens utmärkta avkommor så kan man få stambokföring prövad i varje enskilt fall. Villkoret är att stoet visas vid avelsvärdering och blodtypas.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 435
Senast: dobbis
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 369
Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 144
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka