Går biothane-tyglarna av om hästen fastnar?

Lillflickan

Trådstartare
Fick en liten funderare igår. Stallkompisens häst gick omkull, ryttaren åkte av, och hästen stack iväg utom synhåll.
Innan hästen hittades så var vi såklart oroliga över hästen och började då fundera på om biothane-tyglarna skulle gå av om hästen fastnar i dem.
Någon som vet?

(hästen hittades och inga skador på den eller ryttaren)

Sv: Går biothane-tyglarna av om hästen fastnar?

Ja de kan gå av. Jag har fått ett par tyglar avslitna när hästen klev på dem.

Och jag har en annan erfarenhet. Hästen hoppade genom ett staket, gick omkull och där nånstans fick han ena frambenet över tygeln. Drygt 20 min senare gav han upp och stod med blödande mun och väntade på att jag skulle fixa.

Kanske att tygeln går sönder när hästen trampar för att det blir ett mer koncentrerat tryck på ett ställe?

I mitt fall gick inte tyglarna sönder, dock gick spännet av..

Hej!

Jag vet inte om tyglarnas hållbarhet men min häst har lyckas rycka av både sidostyckena och käkremmen på sitt träns. När jag hade det som grimma.
Dock var det inga problem att köpa lösa delar till tränset, så det löste sig bra ändå.

Nu när du sa det så kom jag ju på!

Mina hästar var på rymmen en natt med träns och sadlar o allt. Ena hästen hade snott in tyglarna runt ett ben, och sidostyckena hade då lossnat. Samma häst hade även fastnat i taggtråd och hade blod på hela kroppen, så det var svårt att veta hur mkt av skadorna som berodde på bettet/tränset/tygeln.

Hmm, lite blandat hur det gått alltså. Kan tänka mig att om det liksom blir ett ryck att det går av lättare än om det blir mer att hästen fastnar och står och drar sen så det blir mer jämt konstant tryck.
Kom på att jag iofs inte ens vet om "vanliga" tyglar i läder eller annat går av heller :P

Lite OT kanske men man borde uppfinna någon slags säkerhetstygel som på något sätt gick av om det blev för kraftigt tryck på den.

Läder/syntettyglar (andra material än biothane) går av vid ordentligt tryck. Min dam har ryckt av ett par lädertyglar rätt av, och har åtminstone ett par till där sömmarna rök.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
796
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 903
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka