Sv: Går alla hästar att ha på fri tillgång hö?
anhe skrev:
Om man har en mycket lättfödd häst i tävlingsform då? Den vill man ju inte ska gå omkring och vara uppblåst och fet. Men samtidigt vill man ju att en sådan häst ska ha ett energirikt foder. Ska man ge dom ett energifattigt stråfoder (om man vill ha fri tillgång) och fodra upp med kraftfoder? Det kan ju inte heller vara bra, jag menar, en tävlingshäst kräver ju ganska stora mängder energi, så det kan kanske bli lite onödigt mycket kraftfoder, som då tar plats i vägen för stråfodret (orkar inte äta tillräckligt mycket). Hur fungerar det då när både protein och energiinnehållet är högt, på en lättfödd häst, där går det kanske inte då eller?
Förklara gärna mer!
Det man måste kolla är ju den totala energimängd hästen får i sig av grovfodret. Om den är mer än hästen behöver blir hästen fet. Proteinet spelar ingen roll så länge kvoten är bra. Men problemet uppstår när en häst behöver t ex 50 MJ energi/dag, och höet innehåller 10 MJ per kg och hästen på fri tillgång äter 15 kg hö. Då får hästen i sig 150 MJ energi, vilket är tre gånger behovet.
Lösningen är att hitta ett energifattigt hö som ÄNDÅ har en bra kvot på protein och energi. Detta är dock lättare sagt än gjort då energin inte alls har lika 'lätt' att sjunka som proteinet.
Så hästar med väldigt lågt energibehov är ganska svåra att ha på fri tillgång, är de dessutom glupska blir dte än värre.
Att ha ett hö med för låg kvot mellan energi och protein blir dock ÄNNU värre. Då måste du tillföra protein för att få upp kvoten, och det går inte att tillföra rent protein helt utan energi och då hamnar man lätt i en ond cirkel.
Men de allra flesta hästar GÅR att ha på fri tillgång, och om man bara ser till att bemöda sig om att ha ett bra hö eller hösilage i grunden behöver de då heller inte kraftfoder. Många kronor att spara där för vad som ändå är ett ganska begränsat jobb (dvs hitta ett grovfoder med ett analysvärde som stämmer med hästens behov).
Sen.. många hästar som på en 'vanlig' foderstat har lätt att bli feta klarar sig ändå förvånansvärt bra på fri tillgång med rätt värden utan att bli feta. Mitt förrförra sto (kallblod) var extremt lättfödd, glupsk som få och det var en evig kamp att hålla hennes vikt nere. Av diverse anledningar ställdes hon på fri tillgång på hösilage med 'normalt' energivärde och en bra srp/mj-kvot. Jag förväntade mig hur hon skulle förvandlas till en spärrballong (hon åt ca 25 kg hösilage/dag, vilket gav henne dubbelt så mycket energi som hon behövde eg), men hon blev bara lite trivselrund, INTE fet. Samma sak har jag sett på många andra hästar. jag kan dock inte förklara varför det blir så?