Gapar och vrider tungan??!!

_Aldís_

Trådstartare
Jag har ett islandsto på 9år..På sista tiden har hon börjat med något väldigt konstigt.. Hon står och gapar och räcker ut tungan och vrider den sen står hon och gapar med mulen precis ovanför marken...:confused:

Min första tanke var att något fastnat...vet kom ut å tittade igenom hela munnen..ingenting..han sa att det kanske är en beteendestörning??!!

Vad kan detvara? hon äter och är normal annars..men så gör hon sådär.. JAg kan inte sluta oroa mig även fast alla säger att det inte är någon fara..:crazy:

Sv: Gapar och vrider tungan??!!

Be en vet eller häst tandläkare att kontrollera hennes tänder, troligt vis har hon problem med tänderna , vassa kanter ell mat som fasstnar . :laugh:

Min gammeltant gör likadant ibland och det beror på att hon lätt får foderinpackningar. Jag brukar stoppa in fingrarna i munnen på henne och ta ut det värsta regelbundet, åker även till tandläkaren 1 gång/år och gör rent ordentligt.

Mitt tips är att åka till hästtandläkare och kolla igenom hennes mun. En vanligt veterinär har oftast inte den utrustning och kunskap som krävs. Min häst stod jätte länge med en tandfraktur hos förra ägarna som inte vet. kunde se utan den upptäcktes först när jag tog henne till tandläkaren.

jag har varit med henne i söderköping för ca 1 månad sen och lagade en sprucken tand och då kollade dom igenom hela munnen..vet var ju som sagt å kollade i torsdags och hittade ingenting han kände igenom hela munnen när hon hade munstege på sig...

jag funderar på om det kan vara nåt som sitter fast i halsen??!!:confused: jättesvårt att veta...spec när ingen annnan än ja g tror/vet att nåt är fel=ingen beteendestörning...

Beteendestörning låter väldigt långsökt tycker jag. Har hästen nyligen fått en tandåtgärdad är det väl inte helt otroligt att det är relaterat till det - åk till klinik och få det kollat, alt anlita annan veterinär för en second opinion.

När mina har haft problem med foderinpackningar, vid tandfällning etc, så har de uppvisat liknande beteende.

Ang fast i halsen så möjligen då tendens till foderstrupsförstoppning - vad äter din häst? Äter den t ex foder i hackform, prova att byta ut det mot annat under en veckas tid och se om det blir ngn förändring.

Beteendestörning låter väldigt långsökt tycker jag. Har hästen nyligen fått en tandåtgärdad är det väl inte helt otroligt att det är relaterat till det - åk till klinik och få det kollat, alt anlita annan veterinär för en second opinion.

När mina har haft problem med foderinpackningar, vid tandfällning etc, så har de uppvisat liknande beteende.

Ang fast i halsen så möjligen då tendens till foderstrupsförstoppning - vad äter din häst? Äter den t ex foder i hackform, prova att byta ut det mot annat under en veckas tid och se om det blir ngn förändring.

ja jag tycker oxå att det låter långsökt...det som åtgärdades i söderköping var att en tandbit togs bort och kanterna slipades till..den tanden ser inte ut att vara nåt fel/infektion i.. där sa dom även att det bara skulle vara att köra på som vanligt...:confused:

Min får vanligt hö...lite mineraler och linfröolja.. inget som skulla kunna tänkas att fastna...:confused:

Nej, då är det nog inte så troligt med foderstrupsförstoppning i a f.

Jag hade kollat upp tänderna igen i a f - kan det ligga en begynnande infektion bakom trots att det ser fint ut på ytan? Fick hästen antibiotika i samband med tandåtgärden? Tänder är lurigt tycker jag, det kan infektera i tandfickor eller ligga en infektion/inflammation under en tand etc.

Hoppas att du hittar orsaken, lycka till:)

Nej, då är det nog inte så troligt med foderstrupsförstoppning i a f.

Jag hade kollat upp tänderna igen i a f - kan det ligga en begynnande infektion bakom trots att det ser fint ut på ytan? Fick hästen antibiotika i samband med tandåtgärden? Tänder är lurigt tycker jag, det kan infektera i tandfickor eller ligga en infektion/inflammation under en tand etc.

Hoppas att du hittar orsaken, lycka till:)

ja man blir verkligen inte klok på dessa djur...:confused: men jag har skickat ett mail till kliniken så får vi se vad dom säger..man tycker att det borde synas på tandköttet osv om det skulle vara nåt med tanden...
Tack för svar!! Man behöver ett bollplank ibland!:bow:

Jag tror också på tänderna. Min pålla höll på precis så när hon hade problem med tänderna.

Jag själv har en lagning som gått sönder som det fastnar mat i och jag håller med på likadant. :o

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 000
Senast: LenaH
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 910
Senast: Raja
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 466
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar