ganska ny och osäker

C

chrissan

hej alla. Jag är ny här på Bukefalos och måste kolla om det finns någon som har tips och råd till mig.

Har en 14 årigt islandsfödd sto. Hon är väldigt ranghög i hagen och har svårt att fokusera på människor, det är bara hon som räknas.
Har ridit henne ett tag nu och det går för det mesta riktigt bra, hon har jätte fina gångarter, MEN allt ska gå så fort. Jag går mycket med henne, jobbar mycket med att hon ska gå bakom och inte springa på mig, hon tar alldeles för mycket eget initiativ. Passar det inte damen så stannar hon mitt i skogen och vägrar röra på sig, det går bra om jag sitter av och går en bit. När jag rider gör jag det i skogen där det är mycket "lyfta på fötterna" stigar, rider henne mycket på lång tygel, hon öker alltid takten när jag tar tyglarna och kommer vi ut på vägen är det bara att jobba med serpentider och liknande för annars är vi hemma innan jag vill det. Såg någon som skrev om karbinhakar i tyglarna, att det kunde vara stressande. Hade det på den förra hästen som jag red och han brydde sig inte om det, kan det vara så att hon känner det så tydligt och blir stressad av det? Snälla någon, lite tips och råd

Sv: ganska ny och osäker

Vet inte hur van du är vid islänningar, men min erfarenhet är att väldigt många islänningar har ett högt grundtempo när man tar tyglarna... Har en bekant vars häst knappt skrittar på kort tygel :p lång tygel = skritt, kort tygel = tölt/trav/galopp :crazy:

Känns hästen stressig eller har den bara hög fart?

Håller den huvudet högt och sänker ryggen så kan det vara sadeln som den vill springa ifrån... Fast den gjorde så från marken också?

Kanske den helt enkelt rids i för långsamma gångarter enligt den själv? Om inte min valack får rusa av sig ibland så tar han sig friheten att göra det ändå ibland..

Bara lite funderingar...

Jag tror mig vara ganska erfaren på den fronten... Har nämligen en häst som nu är helt underbar men har varit en mardröm.

Jag fick min häst för fyra år sedan. Hon var då totalförstörd. anledningen var troligtvis att hon som unghäst var lugn och snäll och blev fel inriden. Hon såldes som femmåring till en turridningsfirma och fick gå som turhäst. hon var underbar, som en sagohäst. Svart och vältrånad med vacker exteriör och underbar glimt i ögat. det var kanske hennes nackdel. Hon fick ta för tunga ryttare eftersom hon var svårriden och antingen sprang eller stegrade, ibland frös hon fast på stället och gick ofta över/under bettet. De som var lätta klarade oftast inte av henne och de som var tunga och klarade henne var för tunga,hun är inte så viktbärande. Jag red henne 4 ggr och tycktes hon känndes bra. :crazy: Plötsligt var hon till salu och vilken dåre var inte där och köpte henne?

Sagt och gjort, efter 2 timmars "lastning" kom hättransporten med silkisif och den andra hästen Flugar. Jag har aldrig sett två hästar springa så mycket! Jag trillade förvånansvärt bara av 1 gång men var på väg av minst 120.00 ggr! efter det var jag rädd för henne. Men hennes utstrålning gav mig kraften att fortsätta... Det var på väg att vända då hon skadade sig i hagen och fick ha 3 månaders vila...

Jag var rädd för att rida henne nu när hon stått så länge så jag red på pessoabett. Jag hade tur för silkisif arbetade korrekt, bara hon gick i form. Där bröts "den magiska betongmuren". Vi har under den senare tiden(2 år) tränat inför tränare regelbundet och nu är hon den perfekta hästen:)

Hur gammal är din häst?
Jag har aldrig hört talas om en häst som är rädd för karbinhake-tyglar

Rid din häst oftare i skritt på kort tygel, var aktiv i handen så hästen hela tiden vet var den har dig. prata gärna med den när du rider. Prova på NH om du inte redan håller på... Rid gärna mycket dressyr men se upp så hästen inte blir uttråkad. När du känner att du har kontrollen så låt hästen få köra lite mer tempo i t.ex. trav/tölt/galopp

Prova oxå gärna att longera hästen innan du rider så den får springa av sig, men se till att du kan kontrollera den även i lina... Kommer jag på något mer så skriver jag det.

Har en 14 årigt islandsfödd sto. Hon är väldigt ranghög i hagen och har svårt att fokusera på människor, det är bara hon som räknas.

Och här har du svaret på din fråga, hästen har inte dig som ledare, hon har skapat ett ledarskap över dig tyvärr. Så den biten måste du jobba med, att etablera ledarskapet tydligare och bättre. När ni är ute och rider, så är det du som rider henne och inte hästen som tar dig på en promenad.

Mycket ledarskapsövningar!

Om hon stannar i skogen eller annars ute - sitt inte av! Då vinner hon.
Prova med att rygga henne eller få henne att röra sig "åt vilket håll som helst!" Bara hon inte står helt blickstill.

/Malin

Det är nog det jag känner oxå, att ledarskapet saknas. Rider henne bara ett par gånger i veckan eftersom det är en medryttarhäst, så tyvärr är det svårt att vara "ledare" har börjat att jobba henne mer från marken i dag, kan jag inte vinna där kan jag ju knappast vinna uppe på ryggen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 140
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka