Ja, och det ser jag inte som ett problem att även musiker inom andra genrer exkluderas. Ultima thule har nämnts tidigare, tycker absolut att även de riskerar att falla bort vid en sådan bedömning utifrån vad jag hört om dem. (Var dock så ung när de var populära och lyssnade inte själv på dem, så jag vet inte om de fick motsvarande priser på sin tid).
Angående första stycket så har jag nog missförstått din andemening tidigare i och med att jag läste dem i samma veva som andra inlägg som jag uppfattar syftar till att relativisera och likställa gangstarappen med andra musikstilar/kulturer. Jag vidhåller dock att jag inte vill koppla samman musikpriser med rättssystemet lika starkt som du. Jag ser inte samma behov av rättssäkerhet och "hellre fria än fälla" på en musikgala som i domstolen. Och jag menar att fler faktorer än fängelsestraff behöver vägas in, det är inte nödvändigtvis de "värsta" som får längst fängelsestraff. Många gånger lyckas man ju inte ens få dem fällda - till viss del pga den kultur de själva bygger upp och vars hyllningsmusik idag prisas.
Jag tillhör de som vill att gangsterrappen behandlas som andra musikstilar. De exempel jag gav på hur man kan lösa kriterier fr utmärkelser och priser är just exempel, för att vissa hur lätt det är att sätta sådana när det gäller brott. Själv kan jag tycka att det är rätt rimligt att inte dela ut ett galapris till någon som sitter frihetsberövad men vilka som får en grammis är verkligen inget som spelar någon jättestor roll för mig, så jag bryr mig egentligen inte. Annat än, som sagt, att musikstilar ska behandlas lika. Det finns forskning som visar att pop innehåller lika mycket våldsreferenser som hiphop, men det är sällan något som diskuteras.