Gången har försvunnit!

NilaD

Trådstartare
Hjälp mig nu alla kloka därute. Jag har en 5-årig valack som har rört sig jättetrevligt. I våras började det märkas att gången blivit mkt kortare och framför allt mer markbunden. Han kliver på och ser jättefin ut bak men har blivit låst i sina frambensrörelser. Till saken hör att han fick bärrandsröta i våras och började sedan trampa av sig framskorna stup i kvarten vilket resulterat i att han nu har extremt små och korta framhovar (bärrandsrötan är borta, men kvalitén på hornet längst ut är ju fortfarande inte bra.) Kan detta ha ngt samband tro? Kan tillägga att han jobbar i en mkt bra form och är arbetsvillig.

Sv: Gången har försvunnit!

Kan han känna av ngt i hovarna? Att det gör lite ont så han inte vågar ta för sig ordentligt?
Annars kanske det sitter lite i huvudet, om han har haft ont kanske han inte vill ta i - rädsla för att det ska göra ont..
Om han ändrade sitt rörelsemönster när han var skadad så kanske det sitter kvar..
Har du kollat om han har några låsningar som kan påverka?
Ligger sadeln bra? Om den ligger på bogarna så påverkas rörelserna..

Hoppas ni hittar en lösning :)

Kan också bero på SIS.
Därmed inte sagt att det är så i just detta fallet

Skit I Sadeln:p
Dvs hästen är/blir felriden.

Men som sagt, därmed inte sagt att det är så i detta fall.

Lite förslag=)
Låsningar i bogen
Ont någonstans
icke passande sadel
Sitter kvar i huvudet att det kan göra ont, sedan tidigare skada.

Jag skulle nog åka in o kolla upp den.
Om du får en försämring sådär utan vidare så...

den kan ha vuxit ur sadeln, vara ömfotad, kotledsinfl. mm mm

KL

skulle också åka in och kolla upp den. Bättre att få grepp om det än att det går en längre period med risk att bli värre.

kl

är den 5 kan den mycket väl ha vuxit ur sadeln. Men jag skulle ha kollat upp hästen hos vet, massör/ET och sadeln samt bollat funderingarna med hovslagaren hur det kan påverka

Öm i hovarna när de är så korta? SKulle aknske hjälpa att sko med sulor tills de vuxit ut, men det känns dumt med tanke på att det är stor risk att få röra igen.

Eller så har den stelnat till i bogarna efter att spänt sig iom problemen i framhovarna. Finns mkt övningar för att lösgöra bogar, bla streching. På marken om man jobbar lite nh-inspirerat och lär hästen att flytta kroppsdelar för dig kan man få bogarna riktigt lösgjorda genom att flytta framdel i sidled utan ryttare, som en väldiget tvärande sluta men bakdelen på litet spår. :)

Och kolla hur sadeln ligger, den växer ju, så du sadlar väl tillräckligt långt bak och med tillräckligtvid sadel så den inte klämmer mot bogbladens bakre del?

Senast ändrad:

för mig ringer alla varningsklockor. jag tror inte din häst är frisk.
kolla upp hästen ordentligt, med båda veterinär och e.t. om hästen har lika ont i båda frambenen så kommer den inte halta utan får, precis som din häst, ett kort och stumt steg.

Hade liknande problem med min pålle. Åkte in för koll på klinik, och han var halt bf. Han hade fått känningar av sin strålbenshälta igen.:(

Så håller med f g talare! Kolla hellre en gång för mycket, din häst är ju fortfarande unghäst.

Skit I Sadeln:p
Dvs hästen är/blir felriden.

Men som sagt, därmed inte sagt att det är så i detta fall.

:rofl::rofl:

Ha ha, så sant.

Visst skulle det kunna vara det, men jag har och har haft flertalet gångartshästar och dom andra har fått behålla sin gång :angel:
dessutom har han sett likadan ut även när andra (duktiga) ryttare suttit på honom.

Har funderat lite i samma banor som flera av er andra ang tex sadeln, men den ligger faktiskt riktigt bra. Tror dock att jag ska pröva en ngt vidare och se vad som händer.

Det där med sulor som ngn skrev om har jag också funderat på och det skadar ju inte att testa, jag vill ju gärna tro att det har med hovarna att göra eftersom detta började ungefär samtidigt som trasslet med hovarna, det kan ju naturligtvis vara en ren tillfällighet.

Jag vet att förr pratades det mkt om att korta tår kunde ge en lite kort och stum gång, men jag vet inte om det bara är en myt?

Kan också tillägga att jag nyligen gjort en vet.bes på honom u.a. (dock ej på klinik) han är också torr och fin i benen och som sagt mkt arbetsvillig. Han känns inte annorlunda att rida.

Hur är det med växtfaser.
Femåringar kan ju fortfarande bredda på sig rejält.

Uppdatering på vad som hänt
Har nu äntligen fått möjlighet att rida i en annan sadel som ligger bra och TADA! gången är tillbaks igen. Trodde faktiskt inte på detta själv då den andra sadeln låg bra, om än inte speciellt vid, det är också en sadelmodell där man kommer väldigt nära hästen, kanske detta bara inte passade denna herren. Iaf. en otroligt intressant erfarenhet hur mkt fel sadel kan förstöra för det är verkligen som natt och dag. Han är betydligt mer bogfri, men även takten ändrade sig, inte alls så "springig". Upplever också att han kommer upp med ryggen och arbetar genom hela kroppen.

Tack för råden jag fick och speciellt dom ang sadelbyte. :bump:

ja hade åkt o kollat upp min totto!

men det kan ju vara mkt olika anledningar.

fortfarande problem med fötterna,felskodd, skott bort ''gång''
låsningar
sen så har man ju sett fall där även ryttare har ridit bort gången på sina hästar.

kanske är lite sen o det är en växtfas? för då kan ju gång o allt försvinna på en natt

ibland önskade man då att dom kunda prata!!

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V