Gångartstävling, mer avelsvisning än gångartsridning?

N

Nicke

Slänger ut en ganska radikal vinkling på gångartstävlingar, där jag tycker mig ha sett en viss skillnad på en vanlig dressyrtävling, där det verkar som om ett ganska halvtråkigt ekipage, som utför all moment på en korrekt sätt, tom kan vinna en tävling, medan en yngre, mer ouppfostrad, mer spännande häst mer publikt iögonfallande, får vänta på sina framtida framgångar.

Medan på gångartstävlingar för Islandshäst, som också är en bedömningssport, mer verkar som om ekipage, där hästen är faccinerande, halvvild, med fantastisk utstrålning, men som knappt går att hålla på banan, och med tjusiga gångarter, där ryttaren inte lyckas utföra några särskilda insatser i själva ridningen, kan komma att vinna tävlingen och få höga poäng, pga av hästens exteriör och utstrålning.

Det här var naturligtvis två exempel dragna till sin spets, men är det någon mer som har en åsikt ang hur mycket hästens naturliga flotthet/gångarter medöms, kontra ryttarens skicklighet till verklig ridning?

Självklart bidrar aveln i form av en korrekt exteriör till ridbarheten.

Men frågan är, hur mycket betyder en framgångsrik avel, som producerar en flott häst, jämfört med ryttarens ridkunnighet i dessa tävlingar?

Sv: Gångartstävling, mer avelsvisning än gångartsridning?

För att många hästar ska gå i "flashiga" gångarter med höga lyft osv krävs det att de går samlade och i form. Och det är en del i bedömningen.
Oftast så är de "tråkiga" hästarna tex långa i formen eller på framdelen.

Jag tycker inte man stöter på hästar som kommer högt upp på prospallen som inte förtjänar det särskillt ofta.

För att många hästar ska gå i "flashiga" gångarter med höga lyft osv krävs det att de går samlade och i form. Och det är en del i bedömningen.

Jag tycker inte man stöter på hästar som kommer högt upp på prospallen som inte förtjänar det särskillt ofta.

Och en del hästar har stor action av naturen, och action går ju före form i bedömningen. (nu är jag lite retsam, men jag vill gärna ha en lite diskussion runt ämnet)

Det här var naturligtvis två exempel dragna till sin spets, men är det någon mer som har en åsikt ang hur mycket hästens naturliga flotthet/gångarter medöms, kontra ryttarens skicklighet till verklig ridning?
....

Men frågan är, hur mycket betyder en framgångsrik avel, som producerar en flott häst, jämfört med ryttarens ridkunnighet i dessa tävlingar?

Hästens gångarter är ju det som bedöms, efter kriterierna takt, tempo, aktion och form. HUR detta sedan uppnåtts, dvs om det är pga ryttarens / tränarens skicklighet att ta fram det bästa ur hästen, eller om det är pga hästens medfödda enorma talang, det bryr sig ju domarna egentligen inte om.... Jag är övertygad om att "båda sorterna" finns, dvs både den mycket duktiga ryttaren som får en medelmåttig häst att överträffa sig själv och prestera bra på tävling, samt den mycket duktiga hästen som bär fram en medelmåttig ryttare till framgångar på tävlingsbanan.

Ryttarens ridskicklighet bedöms ju faktiskt inte alls, utan det är hur hästen går som bedöms.

Jag kan tycka att en del av tjusningen med islandshästridningen är att just fart och fläkt och utstrålning till viss del premieras framför kontroll och perfektion, även om jag tycker att idealet är att båda delarna finns hos samma ekipage (och tittar man på de som kommit riktigt långt, så gör det ju det).

Hästens gångarter är ju det som bedöms, efter kriterierna takt, tempo, aktion och form. HUR detta sedan uppnåtts, dvs om det är pga ryttarens / tränarens skicklighet att ta fram det bästa ur hästen, eller om det är pga hästens medfödda enorma talang, det bryr sig ju domarna egentligen inte om.... Jag är övertygad om att "båda sorterna" finns, dvs både den mycket duktiga ryttaren som får en medelmåttig häst att överträffa sig själv och prestera bra på tävling, samt den mycket duktiga hästen som bär fram en medelmåttig ryttare till framgångar på tävlingsbanan.

Ryttarens ridskicklighet bedöms ju faktiskt inte alls, utan det är hur hästen går som bedöms.

Jag kan tycka att en del av tjusningen med islandshästridningen är att just fart och fläkt och utstrålning till viss del premieras framför kontroll och perfektion, även om jag tycker att idealet är att båda delarna finns hos samma ekipage (och tittar man på de som kommit riktigt långt, så gör det ju det).

Det var ett intressant svar. Det finns ju en vinkling till på att " Den mycket duktiga hästen bär fram en medelmåttig ryttare till framgångar". Att det finns hästar som har en exteriör och medfödd action som kan föra fram ryttaren till framgång.

Om man betänker det där med att Ryttarens skicklighet inte bedöms alls, förstår man att det gäller att i första hand hitta en urtjusig häst, byggd som en racerbåt i uppförsbacke, och med en medfödd action. Och byggnad som modet föreskriver, dvs lättbyggd, rektangulär åt rätt håll och helst ej under 1,40 för att kunna göra ett bra intryck på banan.

Det gäller att veta vad som är modernt :idea:

Jag känner igen det där från min förra häst.
Han var rätt vild, hade massor av lyft och världens utstrålning.
Dock var han som sagt rätt vild, vilket innebär en del rollinslag och han slog upp i galopp med jämna mellanrum, och det tog alltid en liten tid innan jag fick ner honom till tölt igen.

Då kände jag ibland att jag fick kanske lite för höga poäng, eftersom att han inte var helt jämn, och han var rätt krånglig med formen.
När jag hade honom bedömdes även sits och inverkningar, där fick jag alltid bra.
Kändes som att jag ofta vann på det, att han lyfte hur mycket som helst, hade ett jävla tempo i ökningarna och det bara stog vild och vacker i pannan på honom.
Hade han inte haft allt steg och så, så hade vi nog legat lite under dom poängen jag brukade få... :angel:

I bedömningskriteriet fö varje moment (gångart) ingår takt, tempo, aktion, form OCH sits och inverkan! Ryttaren bedöms också, men i sista hand. Domaren får dra av 0,5-2,0 p /moment för dålig eller grov ridning. Det blir många poäng i slutändan om ryttaren rider grovt eller mycket obalanserat genom hela visningen.
Och det är inte ovanligt med sådana avdrag (däremot är det många domare om inte har med de avdragen på domarkommentarerna, utan de sker bara i domarens huvud).

/Malin, som gjort många avdrag för grov ridning, tyvärr

I bedömningskriteriet fö varje moment (gångart) ingår takt, tempo, aktion, form OCH sits och inverkan! Ryttaren bedöms också, men i sista hand. Domaren får dra av 0,5-2,0 p /moment för dålig eller grov ridning. Det blir många poäng i slutändan om ryttaren rider grovt eller mycket obalanserat genom hela visningen.
Och det är inte ovanligt med sådana avdrag (däremot är det många domare om inte har med de avdragen på domarkommentarerna, utan de sker bara i domarens huvud).

/Malin, som gjort många avdrag för grov ridning, tyvärr

De flesta ryttare som genomgått kurs till tävlingsdomare på någon nivå, känner säkert till de formella kriterierna för bedömning.
Men det intressanta är, hur det egentligen bedöms.
Hur pass subjektivt det blir, då det hur man än vänder och vrider på det, är en bedömningssport, och det finns ett visst utrymme för varje domare för egen uppfattning.
Handen på hjärtat, På tävling Lätt till mellannivå, Hur mycket betyder en
Tjusig Häst
Bra proportion mellan häst och ryttare
Stark utstrålning hos hästen
Vildhet
En medfödd stor action
Snygg klädsel på Ryttaren
Ålder på ryttaren
Ålder på hästen
Höjd på hästen, och gärna väldigt långa ben
Lång och Tjock Man o Svans som vajar långt och mycket i vinddraget
En glad och trevlig ryttare
(vacker och härlig hästsvans på ryttaren? Det finns ju löshår som som flätas in på tunnhåriga ryttarinnor nuförtiden.. :) )

Det här låter förstås lite löjligt, men är det inte lite av en Showsport?

Det här är ju en helt annan femma än speedpass, där enda momentet är rätt genomförd pass, samt klockan.

Eller som inom hoppning, ej rivna hinder och klockan.

Naturligtvis är även domare "inte mer än människor" - även om det finns goda ramar för inom vilken varje ekipage ska bedömas.

Det är ju också omöjligt att räkna ut vad som är den "mänskliga faktorn" (dvs. domarens eget tycke och smak enl. de punkter du tagit upp) i en viss bedömning.

Jag skulle inte gå så långt att kalla det "showsport" i den bemärkelsen. Som jag ser det är det ju ekipaget som bedöms- dvs. den samlade helheten av hur hästen går under en specifik ryttare (och hur väl ryttaren rider).

Jag har också stött på lite lågställda hästar, med en kanske inte så fördelaktig exteriör som tex en lågt ansatt hals, där ryttaren gjort ett jättejobb för att få hästen att jobba under sig och få upp actionen rejält med tanke på just den hästens förutsättningar.

Jag tycker det verkar som om en sådan medelmåttig häst i kombination med en ryttare med insatser en bra bit över medel, har dåliga chanser, mot en exteriört flott högbent häst, med jättelätt för gångarterna och en naturligt stor action, och en ryttare under medel.

Jag tycker det är intressant att jämföra de subjektiva bedömningskriterierna med en annan närliggande sport, dressyren.

Hur tycker ni skillnaden ser ut mellan de två sporterna? ;)

Naturligtvis är även domare "inte mer än människor" - även om det finns goda ramar för inom vilken varje ekipage ska bedömas.

Det är ju också omöjligt att räkna ut vad som är den "mänskliga faktorn" (dvs. domarens eget tycke och smak enl. de punkter du tagit upp) i en viss bedömning.

Jag skulle inte gå så långt att kalla det "showsport" i den bemärkelsen. Som jag ser det är det ju ekipaget som bedöms- dvs. den samlade helheten av hur hästen går under en specifik ryttare (och hur väl ryttaren rider).

Jag kommer inte ihåg vilket år bedömningspunkten "Sits och Inverkningar" infördes. Men det är bra att den finns. Det går framåt ;)

Jag kommer inte ihåg vilket år bedömningspunkten "Sits och Inverkningar" infördes. Men det är bra att den finns. Det går framåt ;)

Visste faktiskt inte ens att den införts.... fastän jag tävlar! Jag trodde bara sits och inverkningar var med i ungdomsklasserna. Men som någon sade, så har jag aldrig fått domarkommentarer som berört sits och inverkningar, varken när jag själv tävlat eller när jag suttit som domarsekreterare.... Och om det nu bedöms, så är det ju lite synd att man inte får det kommenterat, för det är ju det som är lättast att ändra på!

För att kommentera lite tidigare inlägg från dig, så ja, visst är det "bara" att skaffa "rätt" häst om man vill få goda tävlingsresultat. Men frågan är HUR goda. Jag har på rätt nära håll sett en RIKTIGT bra häst ridas både av sin medelmåttigt ridande ägare, och av en betydligt duktigare ryttare. Och det är stor skillnad - även på tävlingsresultaten! Så någon påverkan har ju ryttaren ändå.....

Angående det där med showsport, så är vi (än så länge) långt därifrån.... Jag har även hållit på med tävlingsdans, och DÄR pratar vi showsport. Hittills har jag i islandshästsammanhang för det allra mesta tyckt att det är den häst som går bäst och inte den som är snyggast som får bäst resultat.

Tja, detta med islandshäst-tävlingar är litegrann som en showsport. Det är väl som jag har förstått den en bedömningssport precis som klassisk dressyr är en bedömningssport. Amerikanarna har flera ridshowsporter som de håller på att tävla i, så det kanske märks att island har mer kontakt med USA, de har väl en amerikansk militärbas där också.

Jag måtte ha en häst som står på undantag, vår gammelgubbe är inte flott och flashig med en massa utstrålning till trots har han presterat bra på tävlings banan. Detta var en häst som inte tog ett enda töltsteg när vi fick honom 10 år gammal, han var dessutom så felriden att den sk överlinjen hade kapitulerat till en stor smilgubbe på ovansidan samt en präktig underhals på undersidan.

Men vad han har är 4 jämna gångarter, takten är väl avskild i alla gångarterna och det har betalat sig bra. Ok, han har inte uppnått sky höga poäng men i fältet 5,50-5,75.
Så ärligt talat tycker jag nog att domarna har gjort sitt jobb precis som de ska enligt FIPO, han har fått betalt för vad han har visat/presterat och det är takten som har gjort allt. Aktionen kallas för ok i domar kommentarerna, det innebär inte över medel utan bara ok och inget mer. Han har fått minus för en tråkig form, på slutet blev det bättre och kallades då för en öppen form vilket är helt i sin ordning eftersom den ej stör gångarterna.

Man ser många flotta hästar, men jag ser också att om dessa inte är färdiga i takten så blir det den som har mindre utstrålning men bättre takt som drar det längsta strået.

Får man vara nyfiken och fråga vad han har för stam? Alltid spännande att jämföra :)

Får man vara nyfiken och fråga vad han har för stam? Alltid spännande att jämföra :)

Javisst, men den är förmodligen helt okänd väldigt obedömda föräldrar.:angel:

E: Fengur frá Hrafnhólum IS1982125079
U: Ösp frá Miklaæ IS 1981258830

Javisst, men den är förmodligen helt okänd väldigt obedömda föräldrar.:angel:

E: Fengur frá Hrafnhólum IS1982125079
U: Ösp frá Miklaæ IS 1981258830

Ok, nåja, helt obedömda föräldrar var det ju inte riktigt. Någon hade orkat ta farsan till exteriörbedömning iaf ;)

Sen tycker jag faktiskt inte att blupen på såpass gamla föräldrar är så oäven!
Den sjunker ju automatiskt med åren, och tittar man på deras siffror, har de ganska höga poäng för sin tid!
De kan ju tom mäta sig med det som anses medelpoäng av idag.
Så jag kan förstå att din häst har bra gångarter! Och det är alltid roligt!

Visst är det så att det numera finns vissa vuxenklasser där även sits och inverkan bedöms. Men det är upp till varje enskild klubb om man vill ha med den klassen i stället för "de gamla vanliga". Än har jag inte sett den klassen utlysas på tävling.

OA

Visst är det så att det numera finns vissa vuxenklasser där även sits och inverkan bedöms. Men det är upp till varje enskild klubb om man vill ha med den klassen i stället för "de gamla vanliga". Än har jag inte sett den klassen utlysas på tävling.

OA

Där skulle du ha mycket att vinna, jag har minsann sett snygga ridbilder jag..;)
Vi får hoppas det kommer att ingå som ett obligatoriskt delmoment i framtiden...det är ju ändå ridning vi håller på med..

Där skulle du ha mycket att vinna, jag har minsann sett snygga ridbilder jag..;)
Vi får hoppas det kommer att ingå som ett obligatoriskt delmoment i framtiden...det är ju ändå ridning vi håller på med..

Kan bero på att en annan lägger ut de flottaste bilderna. Inte dem där jag sitter som en sned padda, viker mig i midjanoch har fötterna i hästens ljumskar. :angel::angel:. Men tack ändå:)

OA

Liknande trådar

Dressyr Var och bevittnade en dressyrtävling igår ihop med min syster. Inga höga klasser utan tittade bara på klassen L:B1. Började med att stå...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 295
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar