Gångarter

Sv: Gångarter

Prova på grispass? För det är inget man vill ha på någon hästras över huvud taget. Det kommer oftast när hästen är stel eller om något annat är fel. Så det är inget man vill ha (finns på alla hästraser, fast vanligare fland 4- och framförallt 5-gångare)

Så jag skulle nog råda dig att prova på skritt, tölt, trav, galopp, ja vad som helst förutom grispass som inte är en så trevlig "gångart", är väl snarare en defekt eller ett taktfel.

Hon menar nog inte grisepass utan dom andra tipsen hon har fått...:p

Ja, jag tänkte det med först, så därför undrade jag om det verkligen var mig hon svarade. Tyckte inte riktigt att jag fick något svar på det. Bara återigen att hon ska testa det någongång.
Tyckte inte riktigt att det stämde, men det måste nog var så.

Jaa...
Hon sa det senare till mig, jag förstod först inte heller..:p

Hi hi, förlåt en nybörjare på islandshäst......... Men, vad är grispass? Jag har ridit islandhäst och även töltat, men inte ridit pass, vad är skillnaden mellan grispass och annan pass? Är det en sorts slarvig pass eller?

Ja, en slarvig gångart. Precis lika oönskad som korsgalopp. En passgång utan sväv helt enkelt.

Jag förstår, tack Zannaah för att du ville svara, misstänkte att det var något sånt.

Så lite så. Finns säkert någon annan som kan förklara mer i detalj :).

Åjo, fort kan det gå. Kan väl jämföras med trav, kan gå antingen riktigt sakta eller riktigt fort. Men fotflyttningen är samma som hos en kamel, högerbenen flyttas samtidigt och sen flyttas vänsterbenen samtidgt.

Som boj sa i en tråd jag precis läste: grispass kan jämföras med gången hos gravid anka:rofl:. Det stämmer verkligen, de vaggar fram.

okii jag mm det går väl fprt men det kan gå sölit:P

Be någon ta en bild när du rider, och lägg upp häst så finns de ju säkert någon som kan kommentera :)!

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Mat Fram med era bästa efterrättsrecept som passar till jul, tack :bow:
2
Svar
37
· Visningar
1 099
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10