Gångarter

Sv: Gångarter

okej men det är vel inte lätt att sätta igång nån i pass

Det beror på från häst till häst som sagt. det går inte att svara på bara sådär.

Vad som går att säga är däremot att man inte ska hålla på och mixtra med gångarter om man inte har koll själv eller har en tränare med sig.

Pass vet jag inte hur amn lägger för har aldirg lagt de.

Tölt är en mkt samlad skritt i början som man sedan släpper fram så de börjatr tölta!

Jag samlar mitt sto i skritt men när ajg vill få tölt så lutar jag mig bakåt, srar skänklarna något bak gör några halvhalter sedan släpper jag pyttelite på tygeln så går hon fram i tölt.
Men har inte kommit så långt i mitt kunande att jag klarar av att bibehålla tölten utan hon faller ner i trav efter några steg.

Men på en tölthäst så är de lätt tycker jag att fatta tölt

Hur man får dem att tölta beror helt på hur hästen är. På vissa är det bäst att göra som Niela beskriver ovan, till exempel fungerar min fyrgångare så. Andra behöver man inte nödvändigtvis samla i skritten för att de ska tölta, utan det är bara att driva på dem så töltar de.
Det är nog detta som är den stora tjusningen med islänningar: det finns knappt två som rids likadant:D

Håller med de andra det beror från häst till häst hur man lägger en häst i pass eller tölt!
Det finns hundratals trådar om detta, där du kan läsa men det bästa är ju om du tar hjälp av en kunnig instruktör eller tränare.

Jag är ju en glad amatör, men pass lägger man väl vad jag förstått iaf, efter en galopp. man galopperar, sen får man den att tappa balansen lite(på nåt visst sätt) och då kommer passen. Förutsatt att hästen KAN passa då!

Oftast så lägger man pass från galopp ja, men inte alltid. Vissa hästar kan ta passen direkt från skritt/stillastående också till exempel.

Vill man tölta börjar man med att sammla skritten,gör halvhater osv,sen driver man fram i tölt på en ridskolehäst tex räker det ibland med att korta tyglarna och driva.

Hur man lägger hästen i pass går nästan inte att förklara,man börjar med att galoppera,ställer sig lite lätt upp i sadeln,när man sen vill lägga hästen sätter man sig ner och gör en förhåldning,i pass handlar mycket om att göra allting i rätt sekund,hur man lägger hästen i pass är olika för häst till häst men unjefär så lägger jag min häst i pass.

//Lovisa

Oftast så lägger man pass från galopp ja, men inte alltid. Vissa hästar kan ta passen direkt från skritt/stillastående också till exempel.
oftast lägger man ju pass från galopp men det går ju även från tölt,men från skritt/stillastående har jag aldrig hört att man kan?tror inte det heller.

Vissa hästar kan ju dra iväg i flygande pass nästan från stillastående, men det är ju inget som ryttaren själv lägger. Skulle inte rekommendera att lägga pass från annan gångart än galopp heller. Speciellt inte från den ökade tölten, då kan man räkna med att hästen lägger sig i pass nästa gång du rider det!

( svarade inte bara till dig Toppur)

Jo det är klart,men hon frågade ju har man la hästen i pass och det kan man ju inte göra från skritt;)

Läggning och läggning, det kanske det visserligen inte är. Men en av hästarna jag ridit blev väldigt taggad inför passen, jag provade någon gång bara för skojs skull att starta från stillastående och det gick så bra så. Inte att rekomendera kanske, men himla kul var det och vi gjorde det förstås inte till någon vana, annars var det galopp innan som gällde :)

okii jag förstå men kan man köra pass från skritt?:confused:eller från halt? och jag är väldigt tacksam för ni har svarar:rofl::laugh:

//Emelie

Grispass går alldeles utmärkt från halt, men det är ju inget man väljer att lägga precis, om man inte är lite udda. Flygande pass kan jag inte uttala mig om.

Jag har också en fråga: Jag har ridit islänning ett par år och lär mig sakta men säkert. Min häst är förmodligen fem-gångare men jag vet inte om han har flygande pass. Jag undrar hur det känns att rida i flygande pass, förstår att det kan vara svårt att förklara, men om någon kanske har en bra förklaring.
Anledningen till att jag frågar är att jag tror att min häst kanske fick in lite pass en gång. Vi skulle fatta galopp från trav, men så blev han lite ivrig och gick över i grispass ett par steg, precis när höll på att bryta av så blev han rädd för en pressenning och brötade iväg i en jävla fart. Och det var i pass det kändes ju. Men om det var grispass eller flygande pass vet jag inte. Stegen var väldigt hårda och det kändes inte riktigt som grispassen, men så har jag ju aldrig grispassat i den hastigheten förut heller.:p
Vad tror ni som kan det här med pass? Kan det ha varit flygande pass eller var det bara väldigt snabb grispass.

Kan ha varit vilket som, jättesvårt att veta bara på en förklaring tycker jag.
Men ofta (alltid vet jag inte, men ofta) så kommer ju själva energin och det "riktiga" passteget med sväv efter lite träning, så i början går hästarna ofta i mer eller mindre grisepass. Dock inte "den sortens" grisepass som somliga hästar väljer istället för att tölta ;) Förhoppningsvis går det snabbare och är mer ren pass. Men med bra sväv och så brukar komma när hästarna blivit starkare i just passen, så kanske gick din häst i snabb grisepass? Men jag vet som sagt inte, svårt att säga.

Be en duktig passryttare lägga hästen och se vad som händer om du är nyfiken :)

Okej, intressant att veta hur det funkar. Eftersom det verkar krävas en del av hästen så är jag också ganska säker på att det var grispass i såna fall.
Jag kommer nog inte testa, dels så tror jag inte att jag kommer att ha någon nytta av ytterligare en gångart eftersom han har lite problem med att hålla i sär dem som det är ändå. Dessutom ska han inte tränas för hårt, så jag tror inte att det är alldeles bra att försöka få fram något.

Tack för svaret, alltid kul när man kan lära sig något nytt.;)

Vet inte om det var riktat till mig? Vad i så fall är det du ska testa i så fall? Grispass????

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Mat Fram med era bästa efterrättsrecept som passar till jul, tack :bow:
2
Svar
37
· Visningar
1 099
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?