Gångarter...?

S

Snerra

Hej!
Jag skulle behöva veta lite om gångarterna, tex hur man exakt ser villken gångart häste går i från marken, någon som vill hjälpa?
För jag känner precis hur hon rör sig när jag sitter på men inte när jag står brevid :p.
Jag skulle oxå behöva veta hur man får fram gångarten pass, för det lär man sig inte i ridskolerna och min häst är en fyrgångare men i framtiden kan det kanske bli en femgångare :D

Hoppas ni kan hjälpa!
Tack på förhand

Sv: Gångarter...?

För att hon skall bli femgångare så måste hon ju vara en femgångarem, det är ingenting man kan träna fram, men sen finns ju 4½ gångare och 5gångare som är riden som en fyrgångare och där kan man ta fram passen.

Du kan lyssna! I trav hörs ett tydligt tvåtaktsljud; ett två ett två osv! Hästen flyttar det diagonala benparet (ex. höger fram och vänster bak, sen vänster fram och höger bak).

I tölt kan man höra black and decker, black and decker ;)! Hästen flyttar tex. först höger bak, sen höger fram, sen vänster bak och sen vänster fram.

För att hon skall bli femgångare så måste hon ju vara en femgångarem, det är ingenting man kan träna fram, men sen finns ju 4½ gångare och 5gångare som är riden som en fyrgångare och där kan man ta fram passen.

Jo, men det vet jag :p
Jag menade om jag kanske skulle skaffa en 5gångare med tiden... :D
Men hur tar man fram passen oss en 5gågare?

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 909
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 760
Senast: xfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka