Re: Ganesco & Martini
Hejsan allihopa, nu har jag vaknat
Resultat från gårdagen är:
Exteriört:
Vacker högrest häst, något lågt ansatt hals, skönhetsfel på vänster bak på hasens framsida, en gammalt rivsår som läkt lite fult. Korset var något toppigt, men det fick jag förklarat att dressyrhästar som trampar under sig får det??
Haft en kotledsinflammation vänster fram för 2,5 år sedan, behandlat och utläkt.
Ridningen:
Ridinstruktören satt upp först o red hästen.
Visade hästen i öppna, sluta på digonalen. Volter, övergångar, ökningar, skrittpiruetter.
Allt såg väldigt trevligt ut, men tyvärr så måste man vara väldigt tydlig i hjälperna särskilt med händerna , ledande tygeltag tex. Sen behövdes ett dressyrspö.
Jag satt upp utan spö, gillar inte att använda dom, samt tycker spö är mest besvärligt att rida med.
Min upplevelse:
Mycket trevlig o snäll häst, finner sig i allt utan protest. Något jobbig att hålla på tygeln, måste verkligen pressa fram henne hela vägen till handen. Trevlig skritt men ett väldigt nickande på huvudet upp & ned och från sida till sida, fick stabilisera huvudet med tygeln.
Började nästan undra om hästen vart halt.
Härlig trav något stötig, svårt att sitta ned mjukt utan att stutsa rent för mycket. Vilket jag även såg att instruktören hade problem med.
Men hästen var i övrigt mycket lydig o lätt att manövrera.
Galoppen
så underbaaaaar, bärig, vinnande och härlig. Ju mer man "red" henne i galoppen desto underbarare blev hon.
Det var en häst man verkligen måste rida för att hon inte skulle falla ur.
Skall provrida igen & jag vart väldigt välkommen.
Hästen var svart med en stjärn & två vita fötter. Stod nästan & sov vid ridpassets slut.
Enda riktiga minuset var att hon kunde vara en smula svårlastad.
Men det är en träningssak..
Men nu skall jag till stallet o rida min egen lilla raket.