Gamnacke (taskig hållning)

Youmeoh

Trådstartare
Har usel hållning och tycker själv att jag försöker ha koll på den varje vaken minut, men som med alla dåliga vanor faller man tillbaka på en grisblink utan att ens ha reflekterat över det. Idag kommenterade killen lite försiktigt att det ser ut som att jag håller på att få gamnacke. Hade aldrig hört talas om det innan och var tvungen att googla... hemska värld! :o

Vad gör man åt det? Övningar? Stretching? Hur göra för att piska sig själv till bättre hållning över huvud taget?
Okej själva gamnacken är mer estetisk, men den hänger ju ihop med stela axlar och nacke, framtida spänningshuvudvärk osv... Känner att jag måste ta mig i kragen ordentligt nu (helst förra veckan!) innan den eventuella gamnacken, och alla ytterliga besvär den för med sig, hinner sätta sig ordentligt

Ska väl tillägga att jag sitter en hel del vid datorn och är inte direkt noga med det här med bra ergonomi, så det är helt klart steg ett!
 
har precis samma problem själv :(. Har senaste månaderna börjat få domningar i händerna och ont i fingrarna som läkaren först trodde berodde på tennisarmbåge (karpaltunnel mm uteslutet), men enligt sjukgymnasten är nog grundproblemet min dåliga hållning och även jag har tendens till gamnacke. Har nu fått stretchövningar för att stretcha bröstmusklerna som är grymt sammandragna på mig och sedan fått i uppgift att räta upp mig, dra axlarna bakåt/nedåt etc. Ska snart tillbaka till sjukgymnasten igen för att få mer övningar mm.

Föreslår att du tar kontakt med en sjukgymnast för att få rätt övningar för dig. Om du har ergonom på jobbet så tycker jag du ska kontakta denne också som får se över din arbetsplats och vilka eventuella hjälpmedel du kan få där. Själv kommer jag att börja stå och jobba betydligt mer nu när jag kommer tillbaka från semestern igen.
 
Styrketräna (rodd är tex en bra övning för hållningen) och stretcha framförallt framsidan och axlarna. Det är lättast att googla övningar, det finns enorma mängder och vilka man trivs bäst med varierar. Ofta kommer dålig hållning hela vägen nerifrån, så kontrollera höftposition och rörlighet i baksidan (hamstrings, rumpa) och höftböjare. Sjukgymnast eller PT kan hjälpa dig om du inte vet hur det "borde" vara.
 
Föreslår att du tar kontakt med en sjukgymnast för att få rätt övningar för dig. Om du har ergonom på jobbet så tycker jag du ska kontakta denne också som får se över din arbetsplats och vilka eventuella hjälpmedel du kan få där. Själv kommer jag att börja stå och jobba betydligt mer nu när jag kommer tillbaka från semestern igen.

Mitt hem är min arbetsplats då jag pluggar i vanliga fall, vilket betyder att det jobbas sittandes i alla möjliga och omöjliga positioner i både säng och soffa, samt vid matbordet (barbord) :angel:
Men sjukgymnast var bra idé! Ska kontaktas så snart alla semestrar är slut
 
om du pluggar föreslår jag att du försöker inreda en speciell yta hemma som är anpassad för att sitta vid datorn (och inte ligga kvar i sängen, soffan etc även om det är jäkligt bekvämt ;) ) behöver inte vara särskilt stor, men huvudsaken är att du har en bra arbetshöjd till tangentbordet och en ordentlig stol att sitta på samt ta pauser ofta m stretchning etc.
 
Jag hade bra hållning men efter att gått över styret på cykeln och inte vågade sträcka på mig på mååååånga veckor fick jag dålig hållning. Det tog flera år att få ordning på men det som tillslut hjälpte var att börja klättra! Tränade upp rätt muskler och har nu en ok hållning, även om den inte är lika bra som tidigare.
 
Har usel hållning och tycker själv att jag försöker ha koll på den varje vaken minut, men som med alla dåliga vanor faller man tillbaka på en grisblink utan att ens ha reflekterat över det. Idag kommenterade killen lite försiktigt att det ser ut som att jag håller på att få gamnacke. Hade aldrig hört talas om det innan och var tvungen att googla... hemska värld! :o

Vad gör man åt det? Övningar? Stretching? Hur göra för att piska sig själv till bättre hållning över huvud taget?
Okej själva gamnacken är mer estetisk, men den hänger ju ihop med stela axlar och nacke, framtida spänningshuvudvärk osv... Känner att jag måste ta mig i kragen ordentligt nu (helst förra veckan!) innan den eventuella gamnacken, och alla ytterliga besvär den för med sig, hinner sätta sig ordentligt

Ska väl tillägga att jag sitter en hel del vid datorn och är inte direkt noga med det här med bra ergonomi, så det är helt klart steg ett!

Gamnacken kan en massör fixa, det gör jag lite då och då. Ingen mysmassör då utan en som jobbar lite med att balansera upp kroppen :)
Problemområdet brukar vara vid nyckelbenen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp