gammlingars foderstart

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 788
Sv: gammlingars foderstart

Jag vet inte :p Nej men jag har inte fått mineralvärdena på höet så jag har inte kollat på det än.
Nordis, fyller 23 år, promenadrids.

Nåt kraftfoder i någon nämnvärd mängd blir det inte, då höet är bra i år igen.

Det blir ju i alla fall hö, 8-9 kg, och halm, sen blir det nog lite Speedi-Beet om jag får tag på det, samt passande mineralfoder om det behövs, annars Tokosel.
Hon får också glucosamin och nyponpulver. Ev multivitamin.

Han ska ha 50 MJ och 400 smrp. Vad det blir i kg beror på analysen när den kommer. Det är vad han brukar ha för att se fin ut.

27 åringen får hö som vanligt, lite havre och mineraler samt lite olja... vi funderar på att ge honom lusern i vinter för att han inte ska tappa hull

Höet är inte analyserat än, men det min 22-åring får är:
7.5 kg hö
0.5 kg havre
0.75 kg betfor
Glykosamin
B-vitamin

Dock så håller han endast på att sätta igån efter en skada, så snart kommer han få mer mat.

Min 20-åring får 8kg hösilage och sen Miner blå. Det täcker bra. Faller han ur får han lucernhack men än så länge håller han sig fin. Vintern brukar vara hans högsäsong, har mycket lättare med hullet då än sommartid.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 034
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka