Gammla stjärnor

Gammeln

Trådstartare
Har funderat på vad de hästar som gått i riktigt höga klasser tar vägen då de tävlat färdigt. Då menar jag typ SM, VM, OS mfl. Hingstar o ston går väl till avel men vad blir det av valackarna. Går dom bara i hagen o har det bra resten av livet eller kommer dom till nån mindre förmåga o fortsätter tävla i lägre mer normala klasser? Eller har dom dragit på sig så grava belastningsskador att dom blir "sjukpensionärer" på heltid :D

Sv: Gammla stjärnor

Många går nog som "glada pensionärer i hagen" på rak arm kan jag säga 2 valacker som har haft ett toppen liv efter tävlingskarriären.

R-g B´s Paradisio blev "extra pappa" till ett föl, trivdes utmärk med detta!

Peter E´s Mortiz blev såld till USA och tävlade där några år. När jag var i USA så var jag och hälsade på honom. Han gick tillsammans med ett 20 tal penisonerade hästar i GIGANTISKA hagar. Detta var i Florida så hästarna gick ute året om, med daglig tillsyn och foder. De såg verkligen ut att ha det härligt där! Hade det inte varit så dyrt att frakta över en häst så hade jag lämnat dit mina hästar när de är klara med tävlingar.

Två av Meredith michaels- Beerbaums och Markus gamla tävlingshästar, var kvar på deras gård när jag var där för två år sedan. De hette Home James och Alex. Jag vet att James har dött nu.

Men de två valackerna gick kvar på deras gård och blev omskötta av hästskötarna, putsade och borstade och hovsmörja. Från vår till höst gick de ute på lösdrift, bredvid deras stall.
Så de var verkligen penisionärer på heltid! :)

Men när dom slutar med tävlandet, är det för att hästarna har tröttnat på att hoppa högt, inte duger längre på dessa höjder, eller är det pga skador. Men det är alltså inte så att dom går till nån annan som hoppar i lägre klasser

Gammeln skrev:
Men när dom slutar med tävlandet, är det för att hästarna har tröttnat på att hoppa högt, inte duger längre på dessa höjder, eller är det pga skador. Men det är alltså inte så att dom går till nån annan som hoppar i lägre klasser

Jo då, det gör vissa.
Allt beror ju på hur fräscha dom är och de t hittas en passande ny ryttare.

Vi hade en SM vinnare i stallet, efter färdigtävlande i högre klasser så reds han av 2 olika juniorer i lägre klasser, visserligen så tog han dessa upp på SM nivå.

Han drog dessvärre på sig en skada och vart konvalescent under ett par år, då var han lekkompis till unghästarna. Vilket han fortfarande är, men nu har han börjat ridas igen efter att skadan har läkt ut. Han är idag 22 år och pigg som på gamla da´r..

Vet en del hopp och FT som lånas ut till andra ryttare där de tävlas på lägre nivå eller alternativt bara rids vanligt (tävlas ej) och får mysa av mysiga skogsrunder och lek och bus på lägre hopp nivåer.

Gammeln skrev:
Har funderat på vad de hästar som gått i riktigt höga klasser tar vägen då de tävlat färdigt. Då menar jag typ SM, VM, OS mfl. Hingstar o ston går väl till avel men vad blir det av valackarna. Går dom bara i hagen o har det bra resten av livet eller kommer dom till nån mindre förmåga o fortsätter tävla i lägre mer normala klasser? Eller har dom dragit på sig så grava belastningsskador att dom blir "sjukpensionärer" på heltid :D

I England är det vanligt att pensionerade tävlingshästar går "hunting".

En av våra hingstar som gått internationell hoppning i 9 år är 17 år i år och lika fräsch som alltid. Han är i samma kondition som vanligt och går lägre klasser med dottern i familjen.

Han har slutat med tävlandet på hög nivå för att de anser att han har gjort sitt. Han gick 1,50 och nån 1,60 förra sommaren och sen sa dåvarande hoppryttaren upp sig. I sommar har jag ridit honom och nu tar 15-åriga dottern över.

Han gick unghäst-VM som 6-åring 95 och sen dess har han gått de högsta klasserna varje säsong, plus verkat i aveln. I början naturligt och de senaste åren på semin.

Tycker det är kul att han är så pigg och fräsch!

Gammal gubbe förra hösten!

Pessoa berättade ju förresten i artikeln i Ridsport om deras gamla tävlingshästar som gick hemma som pensionärer. Deras hästar gick dock aldrig lägre klasser "efter karriären", utan när de ansåg att de skulle pensioneras så blev de också pensionärer!

En av Pessoas hästar lever i skogarna kring Linköping, om han inte har avlivats nu, han va 25 år när jag träffade honom sist. En valack.

En annan valack,(kompisens) som gått höga klasser, ja SM då (på den nivån) är numera såld till HOllywood.

Min pålle gick på bete med Paradiso för ett par år sedan, samma sommar som fölisen föddes! Fast hon var lite besviken först när han inte uppvaktade henne, han hade i princip aldrig gått ihop med hästar innan.... :crazy:

Knapplån.

Jappeloup dog tydligen i hjärtproblem bara ett par veckor efter han blev pensionär. Stackaren klarade inte av omställningen från megastjärna till vanlig buskhäst. Nog hade det varit bättre om han hade fått tävla lite lätta klasser.

Texaz skrev:
Ja men dör i hjärtproblem gör man väl inte av att ta det lugnt :confused: . :crazy: :o

Jo det kan vara väldigt stressande att gå från fullt arbetsschema till att göra ingenting. Det är ju likadant för människor, en arbetsnarkoman som går i pension tex.

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: elle12
·
Islandshäst Hejsan! Jag ska börja tävla med min Islandshäst och funderar på grenar. Förut har jag bara hört om T1 T2 femgång, fyrgång, de...
Svar
10
· Visningar
3 977
H
Hoppning Har en 6 åring som jag haft ca 4 månader, när jag fick honom var han ganska långt efter i dressyren och kunde knappt fatta galopp. Han...
Svar
6
· Visningar
943
Senast: Hidden
·
Distans Nu är det inte jag som håller i detta projekt utan användaren a_schuber. Dock får jag lov att lägga in inägget igen då jag lyckades...
Svar
8
· Visningar
1 883
Senast: a_schuber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka