Gammla min häst serier av Lena furberg

Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*


Katanja såldes ett par gånger. Hamnade slutligen hos en jättebra ägare i Härnösand där hon stannade livet ut. Avlivades vid 22 års ålder (tror jag) då hon fick benet avsparkat i hagen. Innan dess hann hon få en son (Kruse) som nu förgyller tillvaron för samma ägare.

Och här ramlar jag in sent som alltid ;) Jag minns när jag läste serien om tvillingfjordingarna. Som 9åring var jag inte supervass utan tyckte det var lite häftigt att Katanja i serien hade samma mamma som min Tanja (eftersom det var så hon kallades när vi köpte henne). Lite häftigare blev det ju sen när jag insåg att Katanja och Tanja var samma häst.
I serien tyckte jag det var lite sorgligt att Rosalinda var tvungen att sälja Katanja, men nu är jag så himla tacksam att hon gjorde det. En bättre häst hade jag aldrig kunnat få.

Här är vi svettiga efter en dressyrtävling. Jag 12 år och Tanja 11.
481264_502157616508115_270516226_n_523b3862e087c36cb23af4a5.jpg


Vi provade även på western.
221752_502566139800596_1619544231_n_523b382ee087c33e67626344.jpg


Och så gav hon mig världens vackraste Kruse
dsc_0270_104017831.jpg
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

KL

Underbart! Har sträckläst tråden nu och varit härligt nostalgisk hela dagen :) Helt fantastiskt med ett samlingsalbum. Jag vet då vad jag önskar mig i julklapp! VAR kan man beställa? Ett absolut måste!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Absolut! Försökt googla men det enda nya jag hittar är ett Mulle-album.

Lyckades också hitta en hemsida. Där skulle det ju kankse gå att skriva hur man hittar och beställer det nya?
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Min favorit är såklart den hon skrev om mina hästar! Handlade om mitt fjordsto Katinka som fick tvillingföl, om nu någon minns den? Gick i repris ett par gånger också.

Minns denna, verkligen en fin serie.
Min favorit genom tiderna dock är nog den som handlade om en pojke som ville rädda en fullblodshingst från att få benet avslaget med järnrör och på så vis bli utdömd. Hästen gick omkull och fastnade i taggtråd när de flydde genom skogen. Minns ej var serien hette, men den var fantastisk.

Alla Lenas serier är fantastiska.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Absolut! Försökt googla men det enda nya jag hittar är ett Mulle-album.

Lyckades också hitta en hemsida. Där skulle det ju kankse gå att skriva hur man hittar och beställer det nya?

Samlingsalbum nr 1 finns inte ute riktigt än, men är på gång! Jag ska svara alla som PM:at mig lite senare idag! :)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Nu har jag gått igenom hela tråden och listan på hemsidan, nostalgi på hög nivå! :love:

Vad jag dock saknar är en serie om en tjej som har en (vit?) ponny som hon får höra från en på en tävling(?) att hon snart kommer växa ur och slutar därför i princip att äta för att hålla vikten nere och får anorexi... Sen svimmar hon väl på hästryggen på en tävling om jag inte minns fel och hamnar på sjukhus. Någon som minns den? Har jag missat den i listan eller finns den inte med? För visst var det väl en Lena-serie, eller minns jag galet..?
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Jag känner också igen den serien! Kommer inte heller ihåg vad den heter men jag gillar slutet där en kvinna säger till tjejen att hennes connemara (för visst var det en sån?) minsann skulle orka två såna som tjejen :D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Om jag inte minns helt galet var väl det ur Tuva-serien som den tjejen och ponnyn kom? Sommargäster eller nåt?
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Jamen exakt! :D

Airforce: Näe, jag är ganska övertygad om att det var en "egen", fristående serie.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Airforce: Näe, jag är ganska övertygad om att det var en "egen", fristående serie.

Jag kommer också ihåg serien, och har liksom Airforce för mig att den var med i Tuva-serien. Hoppas någon med bättre minne kan kommentera :p
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Nu har jag gått igenom hela tråden och listan på hemsidan, nostalgi på hög nivå! :love:

Vad jag dock saknar är en serie om en tjej som har en (vit?) ponny som hon får höra från en på en tävling(?) att hon snart kommer växa ur och slutar därför i princip att äta för att hålla vikten nere och får anorexi... Sen svimmar hon väl på hästryggen på en tävling om jag inte minns fel och hamnar på sjukhus. Någon som minns den? Har jag missat den i listan eller finns den inte med? För visst var det väl en Lena-serie, eller minns jag galet..?

Jo, det var ett avsnitt ur Tuva-serien :-) M inns inte vilket år....... Hm, den borde ju finnas med i nån av böckerna?
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Tack Lena för att du genom dina serier underhöll mitt hästintresse och tillät mig att drömma! Som barn var hästar det bästa jag visste, dock hade jag 28 mil till närmsta ridskola och den enda hästen inom nåbar geografi var inte hanterbar för en liten tjej.

Min favoritserie är Vildkatta, kanske mest för att jag själv i samma tid fick hem en alldeles egen liten Vildkatta light, inte omtyckt av många men väldens bästa vän för mig. (Kommer alltid att ha en fabless för fuxston med temprament)

Tuvagänget, speciellt en historia som handlar om en tjej jag en gång kände.

Minns nog de flesta Lenaserier med värme, undra om det har hänt att jag läst och tänkt att "nej den här var inte bra?"

Ikväll ska jag jobba i cafeterian på ridklubben, hoppas på tid att sitta och bläddra i Min Hästhögen :)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Jag är 100 % säker på att det är Tuva! Ponnyn heter William och tjejen tror jag heter Agnes. De var bara med i några avsnitt eftersom ponnyn bara stod där medan stallet renoverades :D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Älskar Lena furbergs serier min favorit är nog mulle och blizzard och tuva. Är det någon som vet hur många tuva-böcker det finns?
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

åh älskar Mulle serierna! :bump: någon som vet om man kan läsa serierna någon annanstans än i min häst tidningarna? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: iliedtoday
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
313
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Hästvälfärd, finns det något annat så aktuellt och samtidigt så missbrukat ord just nu?" - det frågar sig Ridsports avelskrönikör Lena...
Svar
14
· Visningar
2 460
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lena Ström är legitimerad veterinär med ögon som specialitet och forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet. Hon är dels verksam vid...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp