Gammelkisse med envis UVI

Daimstruten

Trådstartare
Min honkatt är 20 år och har alltid varit tämligen frisk. För ungefär 4-5 veckor sen började hon uppföra sig konstigt så jag åkte till veterinären som tog urinprov och konstaterade urinvägsinfektion. Hon skulle ta Amoxival morgon/kväll i en vecka. Efter den veckan tog det en dag eller två och sen såg jag tendenserna igen. Åkte tillbaka till veterinären. Nu tog dom även ultraljud och hittade ingenting konstigt. Ny kur Amoxival på 3 veckor 3 ggr dagligen. På måndag morgon avslutades den och nu tycker jag att jag börjar se små tendenser igen.

Vad är nästa steg om jag ser att det verkligen är problem igen? Ska veterinären ta nytt urinprov? Annan medicin? Jag har en till oöppnad förpackning Amoxival hemma. Ska jag bara ge henne en till 3-veckorskur?

Har man tagit odling på urinen för att se att antibiotikan också fungerar mot bakterierna?
Nej, du ska inte ge en kur till utan kontakt med veterinär först.
Har man provat antiinflammatorisk medicin tex Metacam?

Jag tror att dom vid andra besöket tog prov och konstaterade att hon hade rätt medicin. Det är väl odling eller kan dom kollat det på annat sätt? Då gjordes även ultraljud. Hon fick metacam några dagar i början på första vändan.

Tack för alla svar. Nu kan jag, tror jag, ändå konstatera att urinvägsinfektionen faktiskt gett sig. Däremot tycker jag att kisse börjar se magrare ut men det tar jag i en annan tråd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Mens