Gammalt schack spel i datorn, vilket?

M

Mirus

Jag vill minnas att för bra många år sedan hade jag ett väldigt underhållande schackspel på datorn. Om det var en gammal stenålders Amiga (hette dom så?) eller liknande till och med eller om det var en "riktig" dator några år senare minns jag inte.

Det jag minns av spelet var att om tornet tog en gubbe så ställde dom sig upp (fick ben och blev en stengubbe) och totalt pulveriserade den andra pjäsen.
Drottningen tror jag trollade fram att avgrundshål under den andra pjäsen.
Är det någon som minns det spelet?
Vad det hette och om det går att få fatt på liknande spel till en dator med XP (ett fräckt schackspel helt enkelt).

Gärna exempel på andra liknande roliga spel man kan ha på datorn som är lika "simpla".
 
Sv: Gammalt schack spel i datorn, vilket?

simpsons-google.jpg


Battle Chess heter det och det finns till XP...så slapp ni besvara den frågan :o
 
Sv: Gammalt schack spel i datorn, vilket?

Jag funderade på exakt samma sak häromveckan när jag satt i en shisha corner och spelade schack med pojkvännen, så det var ju tur att du besvarade din egen fråga så att jag slapp googla ;)
 
Sv: Gammalt schack spel i datorn, vilket?

Fast nu har jag problem med ljudet på spelet.
Det kommer upp ett felmeddelande när man ska ha på det.

Googlade på det också, givetvis vad annars, och enligt de svaren jag hittar så måste jag ha DosBox på datorn eftersom spelet är gammalt och datorn behöver lite hjälp med det.
Sagt och gjort laddade ner det...jo visst, men jag får inte DosBox att fungera. Installeringen fungerar som den ska, men hur använder jag det?
Ljudet fungerar fortfarande inte och jag hittar ingen fil i mappen för DosBox som är till hjälp.
 
Sv: Gammalt schack spel i datorn, vilket?

Det är då inte lätt när det är svårt.
Nu har jag fattat hur Dosbox fungerar, men det är då helt klart inte lätt att manövera runt där inne.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har varit medlem på Zylom så länge jag kan minnas, men börjar tröttna lite. Dock inte på att spela. Jag gillar plattformsspel och...
Svar
1
· Visningar
756
Senast: Exile
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 617
Senast: qitis
·
IT & mobiler Rottade fram en ldag med gamla barn spel idag ;) Och hittade min barndoms älsklings data spel från 1993 :angel: BUSYTOWN :love: ...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Elftor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp