"Gammalt" hö?

D

diskho

Kan hö bli för gammalt? Fick ju ett lass i våras och det tog inte slut innan jag släppte pållen på bete, så nu har jag ju jättemycket hö kvar. Men kan man fodra med det sen efter sommaren igen, eller kan det bli för gammalt? :confused:

Sv: "Gammalt" hö?

Ett friskt, odammigt hö går alldeles utmärkt att fodra med på hösten.

Ett hö som är i bra kvalite dvs inget damm el mögel är dat inget problem att ge det enda som händer är att vitaminerna i höt minskar.

Det är bra att fodra med i höst. Använd det helt i början av hösäsongen (när det ännu är grönt kvar i hagarna fast man börjar fodra lite med hö på tex kvällen) och procenta sen in det nya årshöet efterhand.

Det går nog att fodra så länge höet inte dammar eller möglar, men vissa vitaminer försvinner.....

Jag ger för tillfälliugt fjolårs hö..
Superfint inge alls fel med att ge sånt hö så länge de är bra i övrigt(inge dammigt eller muggligt)

Näringsvärdet på höet är lägre än vad analysen talade om för 1 år sedan, de måste man ha i bakhuvudet.
Perfekt hö för oss med feta hästar som ska bantas.. ist för att ge svältmängd av högt värde av hö kan man ge så dom den giva de alltid haft och endå går hästen ner:banana::bump:

Min häst rasar i vikt nu när jag ger henne fjolårshö:bump:

Mj och smrp ändras inte vid god lagring.Därimot blir det ett visst vitaminbortfall.

Så länge man lagrar hö på ett bra sätt.där höet håller en "frisk" status är det helt ok att fodra med det.Man får vara extra noga med att kolla den hygiensika statusen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 602
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025