Gammalt foto på död häst skapar frågor

Sv: Gammalt foto på död häst skapar frågor

"Vid den tiden hade staden en lag om att man måste stanna vid sin döda häst tills den kunde föras bort."

TUR att inte den lagen finns kvar idag... Makabert!

men ja...inte ifta ens häst dör på allmän plats...:crazy:
Gör den det så har man väl extrem otur, eller om det är en tävling, och hästen skadar sig, ja då finns det väl oftast nödslakt på plats.

usch vad det såg...makabert ut:crazy: Konstigt ställe för en död häst att ligga på,ser ut som om den bara fallit ihop ju...

Konstigt ställe för en död häst att ligga på,ser ut som om den bara fallit ihop ju...

Jo, men så var det väl ofta förr. Hästen fick arbeta tills den bokstavligen stupade.

PÅ allmän plats väl?

men fyyy.:eek:

tur att det har förändrats med tiden då!!

Men att stanna VID och att stanna PÅ sin häst är ju två helt skiljda ting? Jag tycker inte att det låter konstigt att man ska vänta vid sin häst. Men varför varför VARFÖR SITTER han PÅ sin döda häst?

Fanns inget annat att sitta på ju. :D

Men att stanna VID och att stanna PÅ sin häst är ju två helt skiljda ting? Jag tycker inte att det låter konstigt att man ska vänta vid sin häst. Men varför varför VARFÖR SITTER han PÅ sin döda häst?

Han kanske själv var trött och behövde vila sig litet.Det ser ju dessutom ut som om han har söndagskostymen på sig så han ville väl inte smutsa ner den genom att sitta på den dammiga gatan.

/KT

Jo, men så var det väl ofta förr. Hästen fick arbeta tills den bokstavligen stupade.

En häst kan faktiskt ramla ihop och dö även om den till det yttre ser frisk och pigg ut. Brusten aorta tex medför att hästen dör snabbt och kan komma väldigt plötsligt. En häst kan gå i flera år med försvagad aorta och så plötsligt en dag.....

Det händer litet då och då även i modern hästhållning att hästar bara rasar ihop- även när den står i boxen och vilar.

/KT

Jag tycker att det visar respekt gentemot sin häst att inte bara lämna den när den dör.

Tänk vad man kan ha olika åsikter!

jag tycker bilden ser arrangerad ut jag. Tänk om hästen inte ens ÄR död? Eller framgår det nånstans med säkerhet? Han kanske har tränat den att lägga sig ner sådär, det har väl flera gjort? Hästen har ju ingen som helst utrustning på sig, han kan väl iofs ha tagit av den om hästen stupade....Den där bilden förblir väl kanske en gåta, men om han verkligen sitter på SIN döda häst, för att man inte fick lämna de döda djuren, så är det väl bra? Skulle ni bara lämna ER häst om den föll ihop och dog? Inte jag, man sitter väl vid den tills nån kommer. Kanske inte PÅ, men som nån skrev, den mannen såg inte ut att vilja bli smutsig...

En häst kan faktiskt ramla ihop och dö även om den till det yttre ser frisk och pigg ut. Brusten aorta tex medför att hästen dör snabbt och kan komma väldigt plötsligt. En häst kan gå i flera år med försvagad aorta och så plötsligt en dag.....

Det händer litet då och då även i modern hästhållning att hästar bara rasar ihop- även när den står i boxen och vilar.

/KT

Jo, du har helt rätt. Det hände när jag var på fälttävlan för ett par år sedan. Det var hemskt.
fast jag tycker också att det är en konstig bild. Vem kommer dessutom på tanken att fotografera det? :crazy:

/KT

Givetvis är det så. Men eftersom hästens huvudsakliga arbetsuppgift förr var "nytta" kontra dagens "hobby", tror i alla fall jag att man kanske var mån om hästen i mindre utsträckning då. Ofta nog för att man inte hade något annat val.

Var man ute och red mitt ute i ingenstans (häst = transportmedel när inga bilar/tåg/flyg fanns), kanske med begränsade födoresurser, och hästen börjar halta (exempelvis); fanns det då någon möjlighet att låta hästen vila/få behandling i samma utsträckning som idag?

Ganska off topic, jag vet, men jag ville bara förtydliga hur jag tänker.

Hälsningar E.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 223
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 893
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I Kalifornien har tre hästar dött till följd av förgiftning av sitt foder. Fodret, som har sålts på flera håll i USA, innehöll ett ämne...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Nedan har jag försökt samla de viktigaste (tekniska) händelserna under 20 år: 14 maj 1996: Sidorna görs tillgängliga på internet. 10...
Svar
0
· Visningar
1 328
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur