Gammal vallack "betäckte" sto = BLODBAD

Sv: Gammal vallack "betäckte" sto = BLODBAD

Malle Palle skrev:
1 skylla på en älg :mad: , skulle den ha förstört stängslet (ni hade väl el?)
och betäcka stoet. Älgen måste ha varit bra på att ta ner stängsel.
QUOTE]

Att älgar springer ner en eltråd emellanåt är inget ovanligt hos oss, även om det tack och lov inte är direkt vanligt heller. I de större hagarna där vi har enklare plaststolpar som avskiljare inuti hagarna, kan det även hända att ett och annat rådjur tar sig igenom och får med sig en tråd, det har vi sett med egna ögon.

//

Förra sommaren, när vi flyttade vårt sto och valack till sommarbete, blev stoet VÄLDIGT flyttbrunstigt. Valacken har aldrig tidigare, vad vi sett, visat några tendenser till att vilja betäcka. Men då gjorde han!!! Vad vi såg var han på henne, som inte var ovillig, 5 gånger på 15 minuter. Stoet blev inte skadat.
Igår såg jag för först gången sedan dess hur valacken stod och luktade stoet i rumpan och flemade, får se hur det går...
Vi har kompisar vars fullblodskorsning (valack) brukar kliva på ett ardennersto, det brukar heller inte bli några skador.
Så det är inget ovanligt, trist bara att ditt sto blivit skadat.

Senast ändrad av en moderator:

splash skrev:
Förra sommaren, när vi flyttade vårt sto och valack till sommarbete, blev stoet VÄLDIGT flyttbrunstigt. Valacken har aldrig tidigare, vad vi sett, visat några tendenser till att vilja betäcka. Men då gjorde han!!! Vad vi såg var han på henne, som inte var ovillig, 5 gånger på 15 minuter. Stoet blev inte skadat.
Igår såg jag för först gången sedan dess hur valacken stod och luktade stoet i rumpan och flemade, får se hur det går...
Vi har kompisar vars fullblodskorsning (valack) brukar kliva på ett ardennersto, det brukar heller inte bli några skador.
Så det är inget ovanligt, trist bara att ditt sto blivit skadat.

Ha koll bara, säger jag, med facit i handen. För även om det inte behöver bli blodbad och skador av det slaget vi råkade ut för, så är det ju inte bra att valacken går och skvätter inne i stoet i tid och otid heller. Infektionsrisk om inte annat.

behöver inte vara med kniv det. en kompis häst blev svårt 'våldtagen' an ett trubbigt föremål...

fialotta40 skrev:
att älgar springer ner en eltråd emellanåt är inget ovanligt hos oss, även om det tack och lov inte är direkt vanligt heller. I de större hagarna där vi har enklare plaststolpar som avskiljare inuti hagarna, kan det även hända att ett och annat rådjur tar sig igenom och får med sig en tråd, det har vi sett med egna ögon.

//

jaha nu vet jag det :smirk: . det djur jag möter när jag rider ut är rådjur (ockej bara ett) i skogen. men jag vet inte om dom kommer ut till gårdarna, dom springer på fälten det är vad jag vet.

Ofta sys varmblodsston igen för att de "suger luft" när de springer. Det lämnas en mindre öppning för urinen längst ner lixom.
Och isåfall är det inte konstigt opm hon blöder i samband med betäckning. Konstigt däremot om inte veterinär tänkt på det.

Men det borde väl ägarinnan till stoet ha vetat om hon varit. Hon hade ju dock fått två föl innan. Och så ofta tycker jag inte travarna är ihopsydd, har bara träffat på ett fåtal genom åren.

MallePalle> Vi har också haft både ålgar och rådjur som sprängat eltråden för oss så det tror jag inte alls är ovanligt.

Det kan hända att en vallack "plötsligt" tror han är hingst igen, även om han inte hållt på så förut. En 19-årig vallack gick tillsammans med ett sto i vårt stall förra sommaren, allt gick jättebra. Nu är han tillbaka och går med samma sto sedan den första april i år och för en dryg vecka sen när hon brunstade så försökte han betäcka henne, flera gånger. och hon sa INTE ifrån, tvärtom. :smirk:

Han har aldrig visat sådana symtom förut så det kan hända ändå.

Ullis

Det kan inte handla om två helt skilda saker då?
Att han betäckte henne, det började blöda, och senare (kanske mitt i akten :angel: ) kom något och skrämde dem båda?

Det kan ju också vara så att de blev skrämda, och valacken kom ut för fort på något sätt så något sprack.

Äh. jag vet inte. Var bara en tanke, om nu en människa var uteslutet.

*kl* jo ni som undrar hur vetrinären kan se att det inte är en männsika som orsakat skadorna, veterinären kollar på att såren/snitten inte har fina kanter (har den det är det sanorlikt ett skär sår..) hänger alla emd? därför är det relatift enkelt att se det efter som att vallac´ken inte kan åstakomma skärsår och kniven inte sprickor.. man ser skillnad på "sprickor" och skärsår då doms e olika ut i kanterna..

Senast ändrad av en moderator:

lille welsh som jag rider blev nyligen betäckt av bästa vallack kompisen men hon stog så stilla så hon var ju inne i brunst oxå och han hittade hålet oxå :smirk: :D men hon gjorde inte motstånd även fast hon är en B ponny och han maxad D :D :angel: ägaren till B-ponnyn började genast leta hingstar :angel: :D *sjukt*

*kl*

min fjordis fick igång en 19årig vallack. dom höll på hejvilt så vi fick lov att sära på dom tillslut, för att ingen av dom skulle skada sej.
hon kom undan utan något, men han var lite stel ett par dagar efteråt. dom hade gått ihop nån månad innan dom plötsligt kom på att dom var hur kära som hellst:smirk:

till TS
hoppas din häst mår bättre nu!

*kl*
Ni som har ston som låter sig betäckas av valacker och ni som har valacker som betäcker ston, är ni inte mer rädda om era hästar?! :eek: :mad: Är ni öht medvetna om vilka risker de utsätts för och att de riskerar att bli sterila för livet efter en betäckning? :devil:

*kl* jo ni som undrar hur vetrinären kan se att det inte är en männsika som orsakat skadorna, veterinären kollar på att såren/snitten inte har fina kanter (har den det är det sanorlikt ett skär sår..) hänger alla emd? därför är det relatift enkelt att se det efter som att vallac´ken inte kan åstakomma skärsår och kniven inte sprickor.. man ser skillnad på "sprickor" och skärsår då doms e olika ut i kanterna..

Det kan fortfarnade vara en människa som orsakat skadorna. Vad veterinären däremot kan konstatera är att skadan inte kommer från en kniv eller annat skarpt föremål.
Men som sagt, att det är en människa som är boven i det hela kan han i det här läget inte helt utesluta, även fast jag personligen inte tror att det går en galning lös.

TS: Tråkigt det som hänt, vad det än är. Hoppas det reder sig!

jo det är klart man blir orolig, men i mitt fall (som jag skrev tidigare) hade dom gått ihop ett par månader innan dom började kelas.
personligen låter jag min häst gå i hage med andra om man ser att det funkar, än att hon ska gå ensam.
vi särade ju även på dom ganska fort.

Liknande trådar

S
Träning Ja hur skulle ni göra om det iderligen kom ett sto från en annan gård och lurar ut din hingst ur hagen? Det dilemma har jag. Det...
Svar
10
· Visningar
860
Senast: Sliver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern