Gammal utrustning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare stall_tarv
  • Startdatum Startdatum
S

stall_tarv

Det var ganska länge sen jag starta häst:angel:
Lite funderingar om vad som används i utrustningsväg till hästarna?
Används fortfarande den gamla "remselen"?(Vet att den är tidsskrävande o jobbig....men vad gör man när man bara har tillgång till en sån:( )
Eller ä den bannlyst ur säkerhetssynpunkt???
Hur många av er använder en sån?!
Sen ni alla monte-ryttare!!
Måste man använda speciella "löp"-sadlar och träns?
Eller duger det med typ hoppsadel,brösta,vanligt huvudlag med gummityglar,etc..:confused:
Men man kanske blir totalt utskrattad/utbuad om man kommer med sånt:crazy:

Sv: Gammal utrustning

remselen finns det fortfarande folk som använder men det absolut vanligaste är ju quick hitch.. jag använder remsele ibland, speciellt när jag har flera hästar till start samma dag och quickhitchselarna/sulkyrna inte räcker till :angel:

angående montén så har jag inte sett nån komma med hoppsadel eftersom riktiga monté/galoppsadlar är överlägset bäst, dels med tanke på vikten och dels ligger dom bättre på hästen när den ska trava fort :)

Roger Walmann använder enbart remsele, och tänker så göra så länge de finns att tillgå. Roger hoppas att han ska hinna gå i pension innan de försvinner....

Ovanstående har jag läst någonstans, jag minns tyvärr inte var.

Roger Walmann använder enbart remsele, och tänker så göra så länge de finns att tillgå. Roger hoppas att han ska hinna gå i pension innan de försvinner....

Travrondens julnummer;)

Båda seltyperna är används. Tror det kommer ta ett bra tag innan remselen försvinner helt. Om du själv rider monté, så tycker jag att det är värt att köpa en riktig montésadel, annars så har ryttarna egna sadlar.

men usch vad jobbigt, där ska jag aldrig jobba iaf :angel: :devil: :D

Remsele självklart! Ja, ja, jag ÄR gammal, och har svårt att lära om. Nej, skämt åsido, jag tycker remsele är klart överlägset ;) Då vet man att grejjerna sitter kvar. Förutsatt att man KAN sela med remsele.
Men sedan är jag lat, så jag använder automatchek. Mest för att slippa springa in på banan och fästa cheken. :idea:

Remsele självklart! Ja, ja, jag ÄR gammal, och har svårt att lära om. Nej, skämt åsido, jag tycker remsele är klart överlägset ;) Då vet man att grejjerna sitter kvar. Förutsatt att man KAN sela med remsele.
Men sedan är jag lat, så jag använder automatchek. Mest för att slippa springa in på banan och fästa cheken. :idea:

Äntligen någon som är lika som jag! :bump:
Inte många ggr man läser att det är ngn som använder både remsele och automatchek!

Sen är ju automatchek det bästa om hästen blir trött och behöver mer stöd i loppet, bara att dra upp et hål! :d

Funderade på det där med att Conny Nobell ska köras utan käk i Paris. Att de inte använder sig av automatkäk, då har de ju möjligheten att ge honom stöd om det skulle behövas?

Hoho här en till som använder remsele o autocheck.
Har även en q.h.sele med en sån check,men ingen sulky med q.h.

vi har oxå remsele och automatcheck men jag tycker varken om det ena eller det andra.. jag fördrar qh och vanlig check :smirk:

Har noterat det när hans hästar springer på tv :D Usch vad jobbigt, nä jag kan tycka quick-hitchen känns lite osäker men men, olyckor uteblir någorlunda än så länge och det är ju väldigt bekvämt. :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka