Gammal sadel, märke?

Safira

Trådstartare
Hittade denna sadeln hos grannen och blev lite fundersam om vad det är för sadel eller om det bara är nån gammal märkeslös. Hittade inga märkningar alls på den.

32596608.jpg

Undersidan som är helt i tyg
32596609.jpg

Nån som vet något?

Sv: Gammal sadel, märke?

Det är definitivt en tysk sadel, förmodligen från 80-talet. Dock kan det vara vilket märke som helst, allt från Otto Schumacher, Kloster Schöntal, Stübben eller Passier (och säkert några fler). Hittar du ingen märkning på sadelknappen eller några initialer under kåpan är det däremot svårt att säga vilket märke det är.

Använde man verkligen tygklädda bossor in på 80-talet?

Vad synd att jag sålt mina Hästen-tidningar från 60- och 70-talet, för jag har för mig att jag sett liknande sadlar i reklamannonser i dem. Jag gjorde dock lite stickprov i mina Ridsport-tidningar från 1975-1980, men kunde inte hitta någon liknande din.

Man använder fortfarande tygklädda bossor då detta är mest skonsamt för hästens rygg. Bland engelska märken är detta fortfarande vanligt.

Man använde det även tidigare, inte helt omöjligt att sadeln är från 60-talet men jag tyckte den såg lite för välhållen ut för att vara närmare 50 år, men givetvis finns det en möjlighet.

Den är otroligt lik en gammal Stübben Imperator :love:

Har 2 bilder på modellen i olika färger:
32597741.jpg

32597742.jpg

Tack så mycket :) hmm nu blev jag väldigt sugen på att ta hem den och putsa upp den annars kommer den nog bara att få ligga kvar i ladan och ruttna bort och det kan ju vara lite synd.

Min far gjorde affärer med Polen/Östtyskland och Sovjet på 50-60-70 talet och hade såna sadlar med sig hem många ggr tror det var från polen, både 2 färgade som din och enfärgade, såldes massor till ridskolor, då det var en billigt men mkt slitstark sadel. Jag har säkert nån kvar i mina gömmor, ska kolla om min är märkt med något märke/land.

den Lewasadel som min D-ponny hade när hon gick på ridskolan (innan jag köpte henne) såg ut ungefär sådär i modellen och hade tygundersida, men den hade inte den tvåfärgade ovansidan.

Lewa var ett östtyskt sadelmärke fram till Berlinmurens fall, därefter las all tillverkning ner då dom inte kunde konkurrera med väst längre.

Deras sadlar var ofta uppskattade och otroligt slitstarka, finns ännu massor i daglig användning både på privata hästar/ponnyer och på ridskolor.

Tygundersida användes i hela europa fram till sent 70-tal/tidigt 80-tal.

Har själv haft allt från Moll, Passier, Stübben till svenska Strömbergs med tygundersida.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en gammal sadel. Med märkning. Vet inget om den. Men verkar vara helt komplett. Märkning: En krona, o bokstäver O B
Svar
4
· Visningar
661
Senast: Myrten
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård