Gammal hund på pensionat.. vågar jag?

godishanna

Trådstartare
Har ett dilemma... Familjen ska på semester till Mallis i 2 veckor i sommar. Ska verkligen bli jätteskönt :) Men vi har två taxar som behöver passas, den ena är 11 och den andra 16! Vi brukade lämna dem på ett toppenställe utanför Dalby och där har de trivts jättebra, men ägarinnan är svårt sjuk så nu vet vi inte var vi ska lämna dem. Vågar vi lämna den gamla hunden på ett nytt ställe? Hon är pigg men svår i maten och faller ur direkt om hon missar en måltid. De måste passas vid mat annars snor "den lilla" all mat...:angel: och vi vill ju inte få hem en hund som ett staket (det har hänt en hund förr). Många tankar dyker ju upp som; vad händer om hon blir sjuk när vi är borta, det är ju ett stort ansvar för den som passar henne.. kanske vi ska ta bort henne innan vi åker :cry: men det är ju så fruktansvärt själviskt då hon mår bra och är hur pigg som helst... men man vet ju aldrig vad som händer innan sommaren.
Någon som har några tankar/tips kring detta? Hursomhelst skulle jag bli glad för tips på bra pensionat till den andra hunden iaf :) i Lundaområdet. :)
Jätteglad för svar

Sv: Gammal hund på pensionat.. vågar jag?

Inte ska du ta bort henne. På hundpensionat har dom det toppen. Blir de sjuka så finns det ju personal. Uppsikt, mat, promenader mm. Har haft själv hund på pensionat och det har aldrig vart några som helst problem. Åldern har ingen som helst betydelse. Jo, du vågar.

Ta inte bort gamlingen...:cry: om jag bodde där nere skulle jag kunnat ta hand om dem...Finns det nåt (kommunalt?) Hundstall där? I Sthlm tror jag de tar emot tillfälliga inackorderingar men OBS! jag är ej säker. Blå Stjärnan finns det också nåt som heter men jag vet inte om de tar emot :confused: Kanske de kan rekommendera nån iaf? :)

Tack för svar och tipset :) Det såg verkligen jättefint ut, och väldigt individuellt för varje hund. Där vågar jag kanske lämna dem :D

Många tankar dyker ju upp som; vad händer om hon blir sjuk när vi är borta, det är ju ett stort ansvar för den som passar henne..

Jag tror att man måste släppa lite på "ansvarsbiten" om man lämnar iväg en gammal och eller sjuk hund. Dvs. det kan hända något oförutsett och det kan man inte lasta någon för.

Min hund har haft diskbråck och skulle det hända något när hon är på pensionat så skyller jag inte det på någon. Då hände det. Såvida det nu inte handlar om att de släppte lös henne tillsammans med två irländska varghundar som mosade henne.

Men något kan ju hända med din gamla hund som helt enkelt bara är åldersrelaterad. Samma sak om min hund skulle få ett EP-anfall. Då är det så och ingens ansvar. Utom möjligvis mitt som lämnade bort henne. Utifrån detta resonemang så kan jag lämna bort henne.

Men självklart så vill man ju inte att det förekommer ren oaktsamhet.

Precis, så länge man vet att hon har blivit rätt omhändertagen så kan man ju inte lasta någon om hon skulle bli sjuk eller så. Vi vet ju att det kan hända... det är ju inte heller säkert att hon är lika pigg i juni när vi ska åka, om hon lever... :( man vet aldrig men vi kommer inte att ta bort henne iaf, det går ju inte :) om hon inte blir sjuk vs. Vi har bokat in dem nu på ett ställe där de varit en gång innan och som var bra. När vi ringde runt så visade det sig att en del pensionat inte ville ta en sån gamling... men man får ju förstå dem också :crazy:

Aha... Ja så kan det ju också vara... Min hund är ju halvskruttig och det är klart att det är svårt för personalen att veta hur jag tänker :) Dvs. att jag inte kan lasta dem för något som händer. Det var inte jag som var ute med min hund när hon fick diskbråck t.ex. Men hänt är hänt... Även om jag vet att situationen aldrig hade uppstått om jag varit ute med henne :crazy: Men då hade det väl smält till en annan gång istället...

Nej man vet ju aldrig när olyckan är framme. Vår andra hund, som är 11 nu, rymde för en granne som passade henne för några år sen. Hon sprang ut på vägen och blev påkörd. Lyckligtvis blev hon helt återställd och vi lastade inte vår granne för det som hänt. Hon kunde lika gärna rymt från mig, och har gjort det också... bara otur att hon blev påkörd just när grannen hade henne :(

När jag drev hundpensionat hade jag blandannat en 16 åring och en 14 åring som stammisar. Deras ägare förklarade redan vid lämnandet vad de vile ha gjort OM hunden mot förmodan skulle somna in/ bli dåilg någon dag. Ganska skönt för mig som har hand om hunden att veta att jag kan göra det ägaren önskar om det värsta skulle inträffa.

För mig var det inga problem alls och gamlingarna blev snabbt mina favoriter :) Men det är ett tips att förbereda pensionatet på allt som kan hända och berätta hur NI vill att de tar hand om det.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 572
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 237
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka