Gammal hostmedicin - hjälp!

saltakatten

Trådstartare
Är det någon som vet ifall man kan ta en dos av en gammal hostmedicin? Jag ligger vaken med rethostan från helvetet. Har varit förkyld, och får alltid rethosta efteråt. Jag har en gammal hostmedicin (Cocillana-Etyfin) i kylen. Flaskan är öppnad och bäst före-datumet är 2020. Jag har googlat som en galning, men hittar inget svar.

Är det någon som vet ifall hostmedicin tappar sin effekt med åren, eller t.o.m. blir farlig? 😰

Jag lyssnade på @ameo och lät bli den gamla hostmedicinen. Ligger och väntar på att vårdcentralen ska öppna. Hoppas att de kan hjälpa mig. Av psykologiska skäl så är jag listad hos en vårdcentral som man kan besöka digitalt (jag klarar inte att gå dit fysiskt). Hoppas att de kan hjälpa mig med detta digitalt. En TILL vaken natt med rethosta - det orkar jag bara inte. 😣 Håll gärna tummarna för mig om ni vill! 🌺

Jag använder min hostmedicin från 2021 utan bekymmer. Den kanske tappar i verkningsgrad men den är ju inte ofungerande. Men det är jag det, jag tycker inte om att slänga sånt jag kan ha nytta av sen :o
Jag och min man tänkte likadant. Vi gillar inte heller att kasta saker i onödan. Vi sparade den i kylen av ekonomiska skäl. Den (Cocillana-Etyfin) var ju skitdyr! 😨

Hittade en öppnad flaska hostmedicin som gick ut 2009 i skåpet, har inte hosta men tog en 20ml dos ändå för att testa och den smakade som jag kom ihåg att den gjorde.

Jag förstår att det är lockande, men jag hade låtit bli.
Riktigt så enkelt som att det antingen blir verkningslöst eller giftigt är det inte.
Ta dig igenom natten och ring vårdcentralen imorgon för ett nytt recept.

Vad tänkte du skulle hända?
Jag tänker främst bakteriell påväxt om flaskan inte hanterats och förvarats som den ska. Men har den stått i kylskåp och man har doserat med avsett mått, dvs inte druckit direkt ur flaskan så har jag svårt att tro att det skulle vara några större konstigheter. Upplys mig gärna vad du hade i åtanke!

En annan sak: det är inte så enkelt numera att få Coccilana utskrivet av VC vid förkylningssymtom. Speciellt inte remote exempelvis genom telefonkontakt.

Har väntat i kö i exakt 2 timmar nu. 😓 Är så trööööött, men vågar inte somna, för då missar jag ju läkaren.
Hjälper ju inte nu, men måste du passa? Det brukar inte jag göra, jag svarar när jag kan (sen brukar jag iofs vara angelägen om kontakt och därför svara så fort jag kan, men det kan absolut gå 1-2 tim)

Vad tänkte du skulle hända?
Jag tänker främst bakteriell påväxt om flaskan inte hanterats och förvarats som den ska. Men har den stått i kylskåp och man har doserat med avsett mått, dvs inte druckit direkt ur flaskan så har jag svårt att tro att det skulle vara några större konstigheter. Upplys mig gärna vad du hade i åtanke!

En annan sak: det är inte så enkelt numera att få Coccilana utskrivet av VC vid förkylningssymtom. Speciellt inte remote exempelvis genom telefonkontakt.
Min fysiska vårdcentral skriver inte ut hostmedicin. Hade hostan från helvetet, hostade så jag kräktes, kunde inte sova. Blankt nej, inte ens mollipect kunde jag få. Då kontaktade jag nätläkare, där var det inga problem, behövde inte ens argumentera, fick både mollipect och coccilana.

Min fysiska vårdcentral skriver inte ut hostmedicin. Hade hostan från helvetet, hostade så jag kräktes, kunde inte sova. Blankt nej, inte ens mollipect kunde jag få. Då kontaktade jag nätläkare, där var det inga problem, behövde inte ens argumentera, fick både mollipect och coccilana.

Ja nätläkare har ju lite annat incitament

ad tänkte du skulle hända?
Det handlar bland annat om kemi, spontana kemiska reaktioner och jämvikter.
Jag kom inte så långt på min påbörjade farmaceututbildning att jag har koll på vad som sker i just Cocillana-fallet, men jag vet att kemiska reaktioner kan ske spontant över tid, vilket sker med olika hastighet. Efter många år kan det vara helt andra kemiska ämnen i flaskan än det var från början. Och det skulle kunna innebära att det händer andra saker i kroppen än vad läkemedlet egentligen är avsett för. Det är ett av skälen till att det kan vara dumt att stoppa i sig läkemedel långt efter utgångsdatum.

(För att ta ett exempel, så sker det spontant att diamanter omvandlas till grafit. I det fallet går det dock väldigt långsamt, det tar typ tusentals år. Men det händer...)

Det handlar bland annat om kemi, spontana kemiska reaktioner och jämvikter.
Jag kom inte så långt på min påbörjade farmaceututbildning att jag har koll på vad som sker i just Cocillana-fallet, men jag vet att kemiska reaktioner kan ske spontant över tid, vilket sker med olika hastighet. Efter många år kan det vara helt andra kemiska ämnen i flaskan än det var från början. Och det skulle kunna innebära att det händer andra saker i kroppen än vad läkemedlet egentligen är avsett för. Det är ett av skälen till att det kan vara dumt att stoppa i sig läkemedel långt efter utgångsdatum.

(För att ta ett exempel, så sker det spontant att diamanter omvandlas till grafit. I det fallet går det dock väldigt långsamt, det tar typ tusentals år. Men det händer...)

Jag har svårt att se att den typen av nedbrytning med nya kemiska föreningar skulle ske med en flaska coccilana som stått ett år eller liknande i kylskåp efter utgångsdatum. Absolut att det kan ske över tid, men jag tror att det är en helt annan tidshorisont vi då talar om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka