Gammal hästtransport

Amelia

Trådstartare
Jag sålde mitt släp i höstas för en billig peng då det var i skrämmande renoveringsbehov.. Nu när jag är i hästköpartaget igen känner jag att jag vill ha ett eget släp. Främst därför att jag avskyr att vara beroende av andras välvilja när det gäller höhämnting och sådant, men främst för att kunna ta mig till djursjukhus akut. Jag tävlar inte och har ridhuset på skrittavstånd där diverse träningar hålls.

Nu till saken:
Jag ämnar inte lägga en förmögenhet på ett släp, (max 20 lax) och har varit ute och tittat runt lite..

Ser att det finns endel äldre tvåaxlade släp som jag kan tänka mig att lägga lite lovor på. De finns för en betydligt billigare peng än min budget håller för och är renoverade..
Det finns säkert folk härinne som vet hur tex 15/20 åriga Boj släp är att köra och vad man bör tänka på när man kollar runt. Såklart att det skall vara helt runt om och undertill- det vet jag, men finns det modeller/ lösningar som är bättre sämre och vad bör man hålla ett extra öga på?
Förut kunde jag inte tänka mig att köpa ett enaxlat och helst inte nu heller, MEN finns det modeller som faktiskt är stabila att köra runt på?
Hur är de mellangamla gröna VV? Själv hade jag ett skramlande skrälle till VV modell äldre som jag inte vill ha igen... Tranesläpen? JA ge mig lite input!!

Sv: Gammal hästtransport

Jag har haft både Tranesläp, Reko och Kylinge som jag tycker har varit kanonsläp i förhållande till prislappen.
De har även varit enkelaxlade och det har gått bra, trots när vi var tvungna att köra stor Shirehäst i Kylingesläpet akut.
Tycker inte alls att mitt nuvarande boggisläp är bättre...

Trane och Reko är trevliga basic släp, enkla och stadiga men inga extrafinesser.
Kylinge tycker jag också är ett bra släp, de som inte är supergamla har ju oftast panikbommar som jag tycker är bra att ha, jag vill ha fronturlastning och det har många kylinge.

kylinge är trevliga och stabila släp, har en enkelaxlad med front utlastning som är super lätt att köra med. och som min svårlastade häst går rätt in i (när hon är på humör dvs :p ofta behövs lite övertalning först.)

annars tycker jag att star trailer är trevliga släp, påminner om kylinge men annorlunda bomlösning.

JAg har ett boggiekylinge nu och är än så länge mkt nöjd.

Har haft en brenderup - 87 och var mkt nöjd även där förutom att det rann in vatten fr taket. Det var stort och stabilt. Men om man ha ett äldre REJÄLT släp till ett bra pris så kanske det kan vara något ändå, förutsatt att man har möjlighet att förvara det under tak.

Annars har jag sett att det finns många äldre kylinge till mkt bra priser. Både enkel och boggie.

Hej & tack för lite input!
låter som om ni lovordar kylinge..men vilka årsmodeller pratar ni om??
har faktiskt hittat en Apollo för ca 20K /-98. det låter som ett bra pris, därför misstänker jag att den inte äri alltför bra skick eller hsr jag fel?

Däremot hittade jag ett boj bravo -96 enaxlat m alugolv för drygt 10000... vad tror ni om ett sådant? Definitivt i min prisklass och tycker mig tro att det är ett bra släp för hysad peng...

Jag ska slå till på ett gammalt UME. Har haft förut och det var kanon.
Men de är ganska "små" så det känns som ett ponnysläp!

Vi har ett Kylinge släp från -88 (tror jag inte 100 här) men det är nytt golv och väggar. Super fräscht och vi betalade 11 för det i detta skicket.
Så himla nöjda med mycket lastvikt och ändå ganska lite totalvikt.

Hej en 88 säger du?
Ja det va ju definitivt ett vettigt pris. Sedan är det ju om man behöver renovera en massa, det sticker ju fort iväg.. Bara ett nytt golv blir ju nånna tusingar..
Men ni som har gamla släp, kan ni inte lägga ut nån bild?? ;)

Hej & tack för lite input!
låter som om ni lovordar kylinge..men vilka årsmodeller pratar ni om??
har faktiskt hittat en Apollo för ca 20K /-98. det låter som ett bra pris, därför misstänker jag att den inte äri alltför bra skick eller hsr jag fel?

Däremot hittade jag ett boj bravo -96 enaxlat m alugolv för drygt 10000... vad tror ni om ett sådant? Definitivt i min prisklass och tycker mig tro att det är ett bra släp för hysad peng...

Jag gillar Kylinge, finns en anledning till att jag är inne på mitt andra ;)
Hade ett enkelaxlat först men blev med en till häst och ville då kunna lasta 2 hästar lagligt så fick byta upp mig till ett boggie med högre totalvikt.
Jag tycker man får mkt och rejält släp för pengarna, jag var inne på att köpa ett sprillans nytt och då var det bara Thule som var bra nog enligt mig men när man börjar titta på mitt gamla Kylinge från -01 och ett sprillans nytt Thule är det inte mkt som skiljer så för mig kändes det som att kasta pengarna i sjön när jag kunde få ett fint släp i bra skick till liten peng.

Jag säger bara se upp för alugolvet, det börjar bli dags att byta det.
Alu golv kan du inte se med ögat om det börjar bli dåligt...

Senast ändrad:

Ja du, det var en sak jag förbisett... Trägolv ser man ju och kan känna på... Hmm tål att tänkas på. Men du- är inte bojs axlar rostfria?

Har tittat lite på beg Ume släp och känner en som har ett. Utan närmare kunskaper är min spontana tanke att de är stora och ffa TUNGA.. Så blir nog inte ett sådant.. Hur tycker du marknaden ser ut förresten? Har bara tittat nånna dagar men det finns endel att välja mellan känns det som.

Oj en gammal pärla då?:D
Hur var axeln på släpet när ni köpte? Har ni bytat den/ var den bytt?
Hade varit kul m bild:)

Axeln är bra enligt maken som låg under och testade den med mejsel och hammare så jag hoppas på det :)
Har tyvärr ingen bild men den är vit och fin :)

Jag har också en gammal Kylinge i min ägo, en -84.

Kan inte vara annat än nöjd med mitt faktiskt, ett riktigt fynd för ynka tiotusen kronor. Fronturlastning, nyrenoverade bromsar, förstärkta balkar undertill, nytt golv (extra tjockt), ny matta på baklämmen och helt ok väggar.
Har just ingen bättre bild på den än denna just nu tyvärr:

271029_10150336844904428_1108063_n.jpg

Skulle inte vara så rädd för äldre, enkelaxlade släp om jag vore du.
Åker man inte väldigt mycket och väldigt långt med större häst/ar eller behöver lasta väldigt tungt (E-kort), så räcker det oftast med enkelaxlat för gårdsbruk. Dels är de ofta enklare att laga om de går sönder, billigare i inköp, och de får lasta MER jämfört med motsvarande boogi i samma viktklass. Dessutom smidigare att manövrera från backen.

Har ett enaxlat Trane -94, och så länge jag egentligen bara åker runt i trakterna och ändå bara får dra en häst i släpet då jag inte har E-kort, så funkar detta alldeles finfint.

Jag har ett enaxlat Boj från 1972. Köpte det billigt och renoverade det. Sammanlagt gick det på kanske 10k. Det blev billigt tack vare sambon som hade tillgång till lyft och kunskap att göra mycket själv. Kanon!
Vi måste dock byta elen i år, och golvet behöver en översyn (tror inte det behöver bytas).

vattenfall-013_zps330ce011.jpg

Inte helt färdigrenoverat på bilden, vi bytte påskjut och däck och målade om det också. Sen var det klart!

Jag har ett (mkt) äldre tranesläp, årsmodell 1983. Är sjukt nöjd med det överlag! Rullar lätt efter bilen, alla hästar som åkt i det (transportobekväma eller ej) har stått som ljus och verkat mycket nöjda vid urlastning.
Billigt att äga är det också. :D

Menar du hög tjänstevikt?

Umesläp är lite svåra att hitta begagnade och har ett relativt högt andrahandsvärde.

Det vi hämtar imorgon har en tjänstevikt på 630kg och lastvikt på 870. Nu tror jag eg att det är lite tyngre än så men troligen kan jag höja lastvikten så det gör inget! Om möjligt vill jag ha upp den till minst 1000kg.

De gamla släpen från runt 80-talet är rätt små. Men jag har ponny så det går bra. Det vi hämtar imorgon är från 1979 :D

Jag har en händig sambo som kan renovera bromsar, svetsa osv.

Kylinge är bra också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Fritid Min man och jag tänkte köra över till Champagne i vår campervan i september, men eftersom vi inte räknar med att vilja tillbringa mer än...
Svar
13
· Visningar
469
Senast: Mineur
·
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Karlfranz
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 712
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka