Gammal häst!!!

D

Dojo Kelder

Har en snäll pålle på snart 26 år... En fd travare...
Han är frisk och hur pigg som helst... beter sig som en 5-åring ibland...
Hur länge vågar jag fortsätta att rida honom egentligen??
Verkar tycka att det är både roligt och skönt att komma ut på en liten tur...

Sv: Gammal häst!!!

Det är väl olika från häst till häst, men alla hästar oavsätt ålder mår bra utav motion. Sen varierar ju det med tanke på krav och, som nu, ålder! Jag tror inte det är några problem att motionsrida honom så ofta han orkar. :D

kan ju tillägga att min kompis new forest dam på 30 år tävlade L:B hoppning för nått år sen och är fortfarande pigg och fräsch. :D

rid på du...läs av honom och se hur han verkar tycka det är.Så länge han är pigg och glad är det väl bara att lalla på.men ha ändå i bakhuvudet att han är gammal.Roligtatt höra att en gammal häst beteer sig som 5:) Min 20 åring tror han är 2 så:rofl:
Ha trevliga ridturer.

jag rider en 20 årig fd travare som också tror hon är 5 ibland :) jag rider henne varje dag och har med henne i hoppgrupp en dag i veckan och det mår hon bara bra av!.

Roligt att höra att andra också har gammla hästar som rids....:)
Hur gammla kan egentligen travare bli??? :confused:
om man sköter dom på rätt sätt vill säga...

Min häst är 25 år i år och hon är hur pigg som helst de enda som märks att hon är 25 är stelheten som börjar komma men underhålls genom att hålla henne varm ge henne smörjande tillskott samt stretscha henne dagligen.
Jag kommer att rida henne tills hennes kropp säger ifrån.
Idag rider jag henne i stort sett som för 8 år sedan dock längre uppvärmning nu samt så tävar vi inte längre och hoppar inte högre än 50 cm

Så rid du så länge hästen håller för det

Håller med dom övriga. Rid så länge han känns fräsch och klarar av det. Tror att chansen att han får hålla sig frisk längre om han får röra på sig regelbundet. Det är också viktigt att känna av hästen så du ställer rimliga krav på honom till det han orkar och klarar av.

Rid du. Så länge hästen är pigg och glad och frisk så finns det inga hinder! Det enda jag tycker man bör tänka på är att inte slita på hästen för mycket.. Men samtidigt va säker på att den får rätt träning för muskler och leder.
Det sista när jag red på min gammla häst såg jag till att göra saker som hon uppskattade som t.e.x. hoppade vi en hel del dock låga hinder och inte för många hinder i rad vi brukade avsluta ett träningspass i paddocken med några skutt, vi var ute i skogen och galopperade en hel del oxå för det var det bästa hon visste.
Däremot så red vi inte nån hårdträning på volten eller klättrade uppför dom största backarnan för det finns ingen anledning att pressa sin gammla häst för mycket.

Ett tips är att be veterinären kolla hästenshjärta så det slår okej och låter bra. Det är en liten trygghet tycker jag.

så länge hästen mår bra av det och tycker att det är kul så är det bara att fortsätta rida, ålder är bara en siffra.

Min medryttarhäst (halvblod) blir 28 år i år och förra året så red jag 3 st clearrounder med honom och hoppade dessutom lite med honom (ägaren mer eller mindre tvingade stackars hopprädda mig ;))

man får ju naturligtvis anpassa ridningen efter vad hästen klarar av, men det brukar man märka.

Jag har haft ett halvblod som blev närmare 24 år och min nuvarande häst tros vara kring 25 (papper saknas). Hon är också halvblod. Pigg som en mört. Det viktigaste med äldre hästar är att de får röra sig regelbundet och inte blir stående ett par veckor. Då stelnar leder och ligament och risken för skador vid igångsättning ökar. Min häst motionsrids, mest i skogen men även i paddock när underlaget tillåter, 2-3 gånger i veckan. Aldrig hoppning längre men det handlar mer om en gammal skada än om henens ålder.

//

Fortsätt du att rida. Men var lyhörd för hästens signaler. Gamla hästar mår bra av att hållas igång så länge de orkar och är friska.

*kl* Vad roligt att läsa om era äldre! Jag har en dam som är 22 och jag hade planerat att hålla igång henne för hoppsäsongen i år, men nu är hon lite trasslig i magen.

Fortsätt rida så länge han tycker det är kul och mår bra av det. jag tycker att det egentligen är fel att "pensionera" privathästar när dom nått en viss ålder. det är en sak om dom tävlas, men om det bara handlar om fritidsridning så kan dom ju ridas så länge dom orkar...:D

Min ponny är 26 år och hon är i sina bästa år! :D Hon rids fullt normalt (5 dagar/v,ca 40-60min inkl skrittpaus 5-10 min) och hon älskar livet som det är nu! ibland blir hon så glad så hon bockar av en när man galoperar :angel: det ända som vi gör nu är att vi ger henne tillskott i fodret eftersom kroppen inte tillgodoser sig på samma sätt..!
Det är så himla roligt att se (och höra) om äldre hästar som "still going strong"):bow:

Dojo Kelder skrev:
Roligt att höra att andra också har gammla hästar som rids....:)
Hur gammla kan egentligen travare bli??? :confused:
om man sköter dom på rätt sätt vill säga...
Tja, Mack Lobell är född 84 och han används ännu i avel och han har ju verkligen använts till trav om vi säger så:angel:
Så om man har tur kan dom nog leva riktigt länge:D

Mount Never Rest skrev:
Tja, Mack Lobell är född 84 och han används ännu i avel och han har ju verkligen använts till trav om vi säger så:angel:
Så om man har tur kan dom nog leva riktigt länge:D

Min pålle e född 80 och han har gått 65 lopp tills han råkade ut för en olycka.... e opererad i alla fyra men har inga problem av detta...:)
han e pigg å glad...

Vi har en d-ponny född 1980 i stallet. Och så undrar folk hur gammal han är när han hittar på sina värsta bus :P

Fråga Charmisen är som är medryttare, hon har mycket jobb med den krutdurken (som f ö är mycket piggare/hetare än mina två unga medisar).

en av sveriges äldsta hästar var en vbl travare, minns inte vad han hette just nu tyvärr men det var en serie om honom i Min Häst för inte alls för länge sedan

rid du så länge hästen är med på noterna och är frisk och fräsh! I stallet finns det en 30-årig newforest som rids ut och tävlar ibland fortfarande. När jag red ut tillsammans med dom en gång och galopperade på rakbanan kunde man tro hästen var en 5-åring :eek:

Kul att läsa detta. För jag ska köpa en 17-åring och har tvekat över detta. Men när man läser om 30 åringar som rids så är ju min rena ungdomen.

Zuzzi skrev:
en av sveriges äldsta hästar var en vbl travare, minns inte vad han hette just nu tyvärr men det var en serie om honom i Min Häst för inte alls för länge sedan
:

Jag tror att han hette eller kallades Amiralen... Han blev långt över 30 tror jag.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar