Gammal häst-taskiga tänder-vad ge??

F

fillidutt

:confused:
Har tidigare fodrat med Krafft Groov (nya varianten).
Problemet är att min häst har dåliga tänder, han är gammal, och har svårt att tugga pelletsen.
Någon som har nåt förslag på något lätttuggat färdigfoder, eller "hemmablandning", som liknar Grooven??
Mkt tacksam för svar!

(Är det färdigfoder, så gärna nåt relativt vanligt, finns så många olika foder, men inga återförsäljare i mina trakter...)

Sv: Gammal häst-taskiga tänder-vad ge??

Jag blöter upp pellets till min senior. Det blir som en gröt som är lätt att äta, men ändå med alla näringsämnen.

Jag gör som ovanstående och blöter kraften, häller ner den i betforen och rör runt så börjar den lösa sig efter en liten stund.

röstar på att blöta fodret lätt jag också.. tar man lika mkt vatten som krafft blir det mjukt och mer lätttuggat..

Vår gammel fick lucernpellets - väl blötlagda blir konsistensen som gröt, och det är ganska mycket smb rp i det också. Eftersom han var väldigt urfallen blev det perioder med Krafft Breed (numer pluss grön?!) också i blötlagd form. Bra för hullet :)

För dåliga tänder kan krossad havre också vara ett alternativ, men det gäller att man får tag i nykrossad havre och inte sparar för länge.

Håll också ordentlig koll på tandstatusen, den kan förändras snabbt och tyvärr är det ofta tänderna som sätter gränsen för hästlivet. Skall hästen njuta som pensionär så gäller det att se när detta inte längre är en njutning, tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

ang skrev:
Vår gammel fick lucernpellets - väl blötlagda blir konsistensen som gröt, och det är ganska mycket smb rp i det också. Eftersom han var väldigt urfallen blev det perioder med Krafft Breed (numer pluss grön?!) också i blötlagd form. Bra för hullet :)

För dåliga tänder kan krossad havre också vara ett alternativ, men det gäller att man får tag i nykrossad havre och inte sparar för länge.

Håll också ordentlig koll på tandstatusen, den kan förändras snabbt och tyvärr är det ofta tänderna som sätter gränsen för hästlivet. Skall hästen njuta som pensionär så gäller det att se när detta inte längre är en njutning, tyvärr.

Håller helt med! Kunde inte sagt det bättre själv :D
Min gamling fick oxå gröt men han åt även lite lusern hackad strå.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 998
Senast: Masse
·
Foder & Strö Vad skulle ni rekomendera för foder till en gammal häst som bara står i hagen och har börjat få väldigt dåliga tänder? Hästen är runt...
Svar
2
· Visningar
1 239
Senast: diabla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25