Gammal häst som behöver mer hull...

F

fullblod4ever

Han får 11 kg hö, kan inte ge mer han äter inte upp. 2 kg upplött lusernpellets och 2kg krafft grund och 2 dl olja per dag, vad hade ni ändrat för mer hull? Och mineraler mm.

Sv: Gammal häst som behöver mer hull...

Svarar som alla andra kommer att göra:
Vad har du för värden på höt?
Hur gammal är hästen?
Vad gör han? (dvs träning, ridning etc.)
Saknar han hull generellt (är tunn) eller är det överlinjen som är tunn?

Allmänt dåliga värden har inte siffrorna kvar, han motioneras efter dagsform, lite varje dag, han e 24 och e fullblod och allmänt tunn.

jag har lagt på korn på hästar som behövt komma upp lite i hull o det har funkat bra...

Har du prövat om han äter mer lucern? Det är ju grovfoder så det kan du öka. Mina hästar föredrar lucernhack framför pellets och skulle nog lätt trycka i sig både 4 och 5 kilo om de bara fick.

Är det dåliga värden i höt, du har en äldre häst och dessutom av ädlare ras så behöver han säkert ganska mycket mer protein. Prova med mer lucern - ingen risk med överdosering i och med att det räknas som grovfoder. Jag gillar även linfrökaka som proteintillskott - tycker att det ger bra resultat (det innehåller ju även en del fett).

Kraft grund är ju inget vidare foder...ungefär som havre näringsmässigt, fast mycket dyrare. Hullgivande foder från Krafft är tex Rehab.

Ja jag var inne på rehab, men var rädd att det skulle bli för mycket protein, men o andra sidan så e det ju som ni säger lusern räknas ju som grovfoder,,kanske ska pröva rehab ist..anledningen till att jag fastnat för krafft är att jag blöter upp det, lillkillen har inga vidare gaddar,,

Jag hade bytt grund till groov 125

Han äter inte hack dessvärre

Äter han mer lucernpellets om du ger mer än två kilo? Jag har en gång fodrat ett äldre fölsto med 3 kg lucernpellets + 3 kg krafft grov per dag och hon åt upp allt. Givetvis fick hon också hö

jag har lagt på korn på hästar som behövt komma upp lite i hull o det har funkat bra...

Hej!
Jag skulle inte fodra en gammal häst med korn...
Tydligen har äldre hästa svårt att bryta ner och ta upp just korn eftersom den funktionen eller den delen i magen blir sämre med åren.

Har själv en 23åring och har läst en del foderinlägg här på buke som handlat just om äldre hästar, och det är nästan bara korn man skall undvika...

Kan rekomendera Spillers muslifoder. Dom har speciellt foder till äldre hästar, både för att bibehålla ett bra hull och för att bygga upp!

min förra häst fick korn när han var ca 20 o behövde komma upp i hull o det var inga problem men det kan juh vara från häst till häst också

*kl*

Vårt halvblod är 24 och han får korn för hullet. Inga problem hittills i alla fall! (peppar, peppar...!)

Gains har tillskottsfoder för svårfödda hästar.Annars kan man ge "kalvpellets" ger hull men inte energi.

Hur har han det med tänderna? Problem att tugga och därför inte äter upp sitt foder? Uppblötta lusernpellets kan då vara ett alternativ.

Spillers har riktigt bra foder, tror att det finns en seniorvariant också. Annars rek jag linfrökaka som tillskott också, det är lätt att ge, ges i liten mängd men har stor effekt plus att de flesta hästar verkar tycka att det är gott.

Bra värden på höet är ju också ngt att tänka på.

Han får 11 kg hö, kan inte ge mer han äter inte upp. 2 kg upplött lusernpellets och 2kg krafft grund och 2 dl olja per dag, vad hade ni ändrat för mer hull? Och mineraler mm.

Första tanken är att du bör ge ett kraftigare hö.
Jag har alltid använt kornkross till svårfödda hästar och solrosfrön o det har funkat bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 225
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18