Kaba
Trådstartare
Har en inackordering på 25 år, sv. halvblod, som äter mycket salt. På dryga 2-3 veckor så har hon tryckt i sig 3 normalstora saltstenar. Värt att notera är det att denna hästen går ute 12-14 timmar/dygn. Vi har inga saltstenar ute i hagen. Så hon har alltså arbetat väldigt hårt med dessa stackars stenar inne på kväll/nätter.
Ägaren hävdar att detta är ett symptom på vätskebrist?! Hästen har självklart fri tillgång till vatten inne och ute. Inne har vi baljor/hinkar, och jag har ju full koll på att hästen dricker.
Är det någon som kan komma med råd/tips på vad som kan tänkas vara galet? Är det en fix idè pga att den är uttråkad när den står inne eller har den verkligen så stort behov av salt? Kan man ge den salt på annat sätt, något mer effektivt?
Tacksam för alla svar som jag kan få...
Ägaren hävdar att detta är ett symptom på vätskebrist?! Hästen har självklart fri tillgång till vatten inne och ute. Inne har vi baljor/hinkar, och jag har ju full koll på att hästen dricker.
Är det någon som kan komma med råd/tips på vad som kan tänkas vara galet? Är det en fix idè pga att den är uttråkad när den står inne eller har den verkligen så stort behov av salt? Kan man ge den salt på annat sätt, något mer effektivt?
Tacksam för alla svar som jag kan få...