Gammal Halm

Hambo

Trådstartare
Mina hästar har i flera år fått halm för att äta.
Dom går på Lösdrift, en bart för att ha ngn sysselsättning
och även fylla buken.
Då jag har en hosthäst brukar jag alltid blöta både höet och
halmen åt dom.
Halmen här i Skåne är ju urusel i år, men jag har hittat 5 år gammal
halm som är jätte fräsch !
Den är dammig men defenitivt inte möglig eller nåt.
Den ligger löst och inte i balar på ett torrt och fint ställe.
Tror ni hästarna kan äta den ??
iom att jag ändå blöter den så försvinner ju dammet ??

Hej från en undrande hambo

Sv: Gammal Halm

är halmen dammig så hade jag inte gett det till en hosthäst (eller någon häst) att blöta hjälper väl något, men hästen får ju fortfarande i sig "partiklar" och ev. "sporer". finns det inte gräsfröhalm att få tag på ? växte upp vid åsen, och då fanns det ju massa gräsvingel att få tag på (fast det kanske ändrats, det är ju massa år sedan :crazy: ?)

Hej!

Att ge hästen något som dammar är inte bra. Damm = mögel.
Hitta något annat att fodra med. Om du köper ett hö med lite lägre värden i (sent skördat) men fullgod hygienisk kvalitet så kan du fodra med bara hö.

Mvh Lotta

Halm är alltid ganska dammigt tycker jag !
Men jag är helt övertygad om att detta INTE är
mögeldamm, Min nos är väldigt känslig för det .Som det ser ut här i Skåne så får jag bara tag på första skörd i år, vilket jag ej vill ha.
( Fånghästar) Men dom måste ju få äta !
Jag har börjat fodra dom lite försiktigt med det, men tänker på kalla ruskiga vinterdagar då dom vill ha ngt extra att tugga på, därav Halmen

Självklart fortsätter jag jaga annan halm !
Hej från Hambo

Skicka in några tussar på en hygienisk analys - så får du veta vilken sorts damm det är. Jag skulle aldrig med min fot ge dammigt grovfoder, framförallt inte till en hosthäst!!

Och halm är inte alltid dammig, bara om den är dålig....

har ni inte gräsfröhalm då ? tycker det är oslagbart till hästar/ponnys som inte ska ha för "kraftig" mat men ändå sysselsättning.

vår halm dammar inte ;) vad det än är för damm tycker inte jag spelar så stor roll, det är skadligt iallafall. vi köpte för några år sedan ett parti hö som både luktade bra och såg bra ut. men det va skadliga sporer i, vi fick vackert köpa nytt :crazy: så det är inte alltid det känns.

lycka till iallafall :d

Jag har använt gammal halm tidigare. Tror den var ca 4 år gammal. Men den var väldigt fint lagrad och dammade inte, utan var blank och fin. Såg ut som nu pressad halm. Nu var den här halmen pressad i småbalar och inte lös.
Men jag också sett gammal halm som är dammig och den har inte varit lagrad på ett bra sätt. Den halmen skulle jag aldrig fundera på att använda till annat än att täcka med i trädgården.

Så länge halmen stått kvar på åkern under hela den regnga perdioden och bara har blivit svart är det absolut ingen fara att ge den till hästarna. Pratar alltså om årets halm. De flesta av alla hästar här äter av sin halm som är svart och tråkig men inte det minsta dålig.

Tack för informationen ang svart halm !
Kanske detta räddar mina hästar

Jag var för några år sedan tvungen att ge min häst halm då han
fick fång .
Halmen jag då fick tag i var inte direkt fräsch, efter samtal med vet
om vad jag skulle göra så kom vi tillsammans fram till att blöta halmen
och då menar jag verkligen blöta den !
Självklart blev det en hel del som jag var tvungen att kassera av halmen

Det räddade min häst, jag blöter även mitt hö som varit på analys
och är jätte fräscht !

Så som ni förstår, ibland får man välja mellan pest och kolera:eek:

Hej från Hambo

De flesta hästar hos oss äter också av den svarta halmen, skillnaden är väl att ungefär hälften av våra hostar efter en natt med den halmen.

Den ryker inte när man tar i den, men "det svarta" är ju kommet av något, även om det kommit under tiden på rot...

Med tanke på vad årets analyser av själva spannmålen visar (mycket mögel bl.a.) skulle jag inte ge den halmen till hästar.

Följande citar kommer från LRF:s hemsida:

"Mögelsvampar i halm och spannmål
2006-09-15

Mögelsvampar har konstaterats i analyserade prover från årets skörd i södra Sverige.

Eftersom det har regnat extremt mycket under skörden bevakar Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA), Jordbruksverket, Livsmedelsverket, LRF, Svensk Mjölk, Svenska Djurhälsovården, SLU och foderindustrin gemensamt läget. SVA analyserar prover från skörden.

Resultaten hittills pekar på att det i spannmål framför allt är så kallade sotdaggsvampar (främst släktet Alternaria) som dominerar. När det gäller halmen verkar släktet Aspergillus utgöra det största problemet. Mögelsvamparna är känt allergena och kan bland annat orsaka problem/sjukdom i luftvägarna hos djur och människor. SVA undersöker möjligheterna att gå vidare för att fastställa om bildning av mögelgifter har skett. Ytterligare provmaterial från andra regioner i landet kommer att undersökas de närmaste veckorna.

För att undvika ytterligare skador under lagringen bör lantbrukare vara extra noggranna vid nedtorkning av den skördade spannmålen, speciellt om det förekommer grönskott. Vid ensilering eller syrabehandling av fuktig spannmål är det viktigt att följa givna rekommendationer. Utfodring med dåligt foder kan ge sjuka djur och försämrad produktivitet. Via foder kan eventuella mögelgifter också hamna i livsmedel Några sådana mögelgifter har ännu inte påvisats. Vid tveksamheter bör fodret först analyseras. Fuktig eller dammig halm bör inte användas utan destrueras på ett säkert sätt."

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror faktiskt att jag gör så, att jag skickar in den gamla halmen
på analys !!

Hej från Hambo

Här kommer ännu ett citat från HIR Malmöhus hemsida om halm och hästar:

"Undvik missfärgad halm som foder eller strö till hästar

Generellt uppmanas att inte bärga och inte använda den halm som blivit kraftigt svartfärgad till hästar. I dagsläget har man inte konstaterat svampar som kan bilda mykotoxiner (svampgifter). Däremot dammar halmen mycket av bland annat nedbrytningssvampar. Strö som dammar mycket kommer att belasta hästarnas luftvägar och det är stor risk för luftvägslidanden.

Risken för att hästarna andas in stora mängder damm är givetvis störst i traditionella, slutna stallbyggnader. I öppna, väl ventilerade ligghallar där hästarna har möjlighet att gå ut dygnet runt är risken mindre. Där kan man i nödfall och brist på alternativ använda halmen som strö om man konstaterat att halmen inte innehåller mögelgifter. Samtidigt måste man se till att hästarna inte äter av ströhalmen, genom att ge dem tillräckligt med grovfoder.

All halm med tvivelaktig hygienisk kvalitet bör man analysera angående den mikrobiologiska kvaliteten innan man använder halmen. Tyvärr tar analyserna än så länge för lång tid för att snabbt få reda på, om den är lönt att bärga den. För mer information, ta kontakt med SVA i Uppsala eller t ex Eurofins i Kalmar. På SVA:s hemsida: www.sva.se (klicka på: djurslag – häst – foder) finns information kring hygienfrågor, provtagnings-anvisningar, m m."

Apropå svart halm:

Jordbruksverket har info:

"Resultaten hittills pekar på att det i spannmål framför allt är så kallade sotdaggsvampar (främst släktet Alternaria) som dominerar. När det gäller halmen verkar släktet Aspergillus utgöra det största problemet. Mögelsvamparna är känt allergena och kan bland annat orsaka problem/sjukdom i luftvägarna hos djur och människor. SVA undersöker möjligheterna att gå vidare för att fastställa om bildning av mögelgifter har skett. Ytterligare provmaterial från andra regioner i landet kommer att undersökas de närmaste veckorna."

hela notisen finns här:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foder.4.7502f61001ea08a0c7fff47582.html

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748
Foder & Strö Jag har fått frågan om jag vill få några balar halm som har stått i 7-8 år. De skulle jag ha som strö i boxen i så fall, men vad skulle...
Svar
7
· Visningar
2 933
Senast: Vilya
·
Foder & Strö Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg...
Svar
13
· Visningar
1 976
Senast: ch791022
·
Foder & Strö Har några funderingar som har fastnat i mitt huvud som ni kanske kan reda ut åt mig :) Min "hosthäst" får sitt hö blött och det enda...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: Mystofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka