Gammal halm

Comfort

Trådstartare
Jag har fått frågan om jag vill få några balar halm som har stått i 7-8 år. De skulle jag ha som strö i boxen i så fall, men vad skulle hända om någon häst fick för sig att börja äta av det? Är det farligt på nåt vis? Eller är det bara.. typ luft vid detta laget?

Det är inte mögligt eler särskilt dammigt. Lite lit damm flög det när jag ruskade om en rejäl tuva.

Sv: Gammal halm

Småbalar eller rundbal? Svårt att tro att så gammal halm inte innehåller mögelsporer faktiskt. Du kanske kan använda den som botten i bädden om du har det och köpa ny halm att ha ovanpå? Jag tycker en stor anledning att man strör med halm just är för att hästarna ska äta av den också, och jag tror inte det är bra om dom äter så gammal halm..

Det är storbal. Jag ska kolla lite nogrannare om det finns mögel, men jag såg inget sist.

Storbal klarar sig bättre än småbal, kärnan är säkert okay men ytterlagrena finns det säkert i alla fall litegrand mögelsporer i.

Du kan ju skicka in lite halm på analys (mikrobiologisk), så får du svart på vitt om det finns mögel eller ej. Kostar inte många 100 och då vet du säkert!

Det är storbal. Jag ska kolla lite nogrannare om det finns mögel, men jag såg inget sist.

Fast det är ju just det som är det farliga med helt torkade produkter, både halm och hö, just att du inte ser mögelsporerna.
Hade det dammat minsta lilla så hade jag inte använt det, för vanligtvis består dammet till större delen av just mögelsporer om du skulle skicka iväg det på hygien-analys.

/Camilla

Jag betalar 100 kr + moms på ett ställe och 150 kr + moms på ett annat ställe. Jätte fin och välbärgad halm! Har beställt 16 balar från det första stället som han ska köra hem (tre mil enkel resa) och för det skulle han ha 2000 kr + moms. Enligt mig är det galet billigt för så fin halm :)

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 438
Senast: Iamia
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg...
Svar
13
· Visningar
1 943
Senast: ch791022
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 683
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar