Gammal åker, vall igen?

J

javill

Vi har gammal åker som använts som bete i många år. Inte gödslat eller insått på evigheter. Min plan var att plöja och så in nytt i år. Men, efter att ha fått krav på fem års återbetalning av EU-stöd på ena hagen (för mycket igenväxt, tur att de kollar femte året i alla fall :smirk: ) så är det ett stort hål i kassan i flerar år framöver.

Därför tänkte jag att det kanske går att hyfsa till det vi har istället utan att plöja och så in nytt. Tänkte att om man putsar hårt så kanske smörblommorna inte trivs lika bra? Betet i sig är bra naturbete med många olika sorters gräs bara lite väl mycket ogräs också. Så någon med bra tips? Ska man gödsla? Putsa hur ofta? Harva, kan man det?

Tacksam för alla tips och råd!

Sv: Gammal åker, vall igen?

*puttar upp*
Ingen som har fräschat upp gammal vall eller betesmark?

Vill du bli av med ogräset så ska du inte gödsla. Det gynnar istället växter som maskrosor och nässlor. Det vanliga örter och gräs som man vill ha på ett naturbete vill mager jord och på sikt utan gödning kommer ogräset att minska. Lite beroende på hur länge sedan det är som åkern blev använd och gödslad så kan möjligheten finnas att den kan gå att klassa som naturbete (EU-bidrga). Men det brukar ta omkring 30 år för marken att återhämta sig. Om du putsar betet så se till att ta bort att som klipps av, får det ligga kvar kommer dat göda betet och gynna ogräset.
Försök sedan att få djuren som ska beta där att beta länge på hösten så att det verkligen blir riktigt nerbetat. Ja det är inte fel ehller att släppa tidigt så att de börjar beta innan tillväxten kommit riktigt igång. Detta gynnar de växter som du vill ha på betet istället för ogräset.

Detta är väl de billigaste råden jag kan komma på.

Om du iaf vill så in nytt gräsfrö i er fd åker går det faktiskt att göra utan att plöja upp den. Men förutsättningarna är att man får tag på rätt sorts såmaskin som kan skära ned frön genom den befintliga grässvålen. Såmaskinen måste vara utrustad med sk skivbillar. En annat krav är förstås att igenväxningen på åkern inte kommit så långt att det inte går att komma fram med traktor o såmaskin.

Tycker du att era hästar betar för dåligt och rattar för mycket är ett bra tips att hyra/låna in lite andra djur, gärna kor/tjurar eller får. De äter på ett annat sätt, främst korna som är grova i munnen och inte så finkänsliga, gillar ofta också andra sorters gräs o blad. En plus effekt är också att parasit trycket minskar med växelbete.

Haha, såg det inte själv men bjuder gärna på det. Måste ha varit ett riktigt nöt som skrev så :D

Varför vill man gödsla ett naturbete ? ett naturbete som sköts rätt är ju oslagbart. Det ger en jämnare produktion över säsongen än gödslad åkervall.

Beställ dessa foldrar från SJV...Naturbetesmarker och Hästen som landskapsvårdare

http://www.sjv.se/blanketterochtryc...f61001ea08a0c7fff104697.html?category=BIOMANG

Där får du hur mycket bra tips som helst om hur du sköter/restaurerar naturbetesmarker samt om att ha hästar på sådana marker. Det står att dom kostar typ 18:-, men jag har beställt dom 2 ggr och aldrig betalat ett öre ;)...

Tack för alla svar! Jag vill slå vallen igen och ta det som hö. Det är därför jag undrar. Jag vill ju då hellre ha de olika sorterna som växer där nu och inte så in bara 5 olika sorters gräs men, det hade ju varit bra om det blev lite mindre smörblommor och veketåg tror jag det växer också.

I dagsläget växelbetas det med kossor och framöver kommer det troligtvis också att komma till får. Jag tror dock att det är lite för få djur så de blir lite av finsmakare och plockar bara ut sina favoriter. Men, det är stor skillnad nu när kossorna betar också. Nu funderar jag på att göra som så här. Släppa kossorna på tidigt i år. Putsa i maj redan och sedan putsa regelbundet under sommaren. Det kommer att finnas att äta för kossorna ändå för hagen är större än det som är/varit åker. I början på juli flyttar korna och förhoppningsvis kommer det då får dit men, de kommer inte att vara tillräckligt många så jag klurar på att göra fållor i hagen så att de betar varje fålla hårt, resten får jag väl putsa så att det håller sig kort.

Tror ni man gräset blir fräschare till nästa år då och att i alla fall några ogräs får stryka på foten? I så fall skulle jag ju kunna prova och slå vall nästa år och sen släppa på bete därefter.

Det låter väl inte helt fel men du får räkna med att det tar lång tid att bli av med ogräset. En vall som varit gödslad med konstgödning kan behöva över 30 år på sig för att återhämta sig.
Smörblommor brukar växa där det är fuktigt så kolla om det finns någon dikning av fältet. Om det finns kan den var igensatt och behöva rensas. Egentligen är det bra om du kan få korna att gå kvar längre, kanske tillsammans med fåren ända fram till hösten. Då blir de hungriga och betar bättre på även de växter som inte är så goda. Ska man vara riktig ärlig är det bäst att låta hästar gå där på hösten. Men det finns nästan inga hästägare som är villiga att "svälta" sina hästar bara för att det ska bli bra bete nästa år.

Ska djuren verkligen äta smörblomor? Är de inte giftiga? Har aldrig sett får beta av smörblommor.

Jag tror faktiskt inte att det är konstgödslat (om det är det alls) sen i början av 80-talet. Vi köpte gården för sex år sedan av en gammal dam och tror inte de brukat den på minst tjugo år. Hennes man dog i mitten av 80-talet.

Jo, det är fuktigt på sina ställen på vallen. Där är dikat, 270 meter öppna diken. Tanken är att övergångarna ska ses över, verkar som om det slammar igen där? Det är inga problem att låta hästar går där långt in på hösten. Har islandshästar och en shettis och valackerna brukar vara i överhull på höstkanten så det är bara bra om de får gå på smalbete. I höstas behövde de inte börja tillskottsfodras förrän i november fast då gick de på skogsbete så det var nog magrare. Dessutom så rör de på sig ordentligt när det inte finns lika mycket bete längre. Kossorna vet jag att grannen vill ha på sin slagna vall så de blir värre att ha kvar om han inte skaffa fler förstås! :)

cristobal skrev:
Ska djuren verkligen äta smörblomor? Är de inte giftiga? Har aldrig sett får beta av smörblommor.

Nä, djuren brukar inte röra smörblommorna men, där växer inte bara sådana.

Liknande trådar

Hästvård Behöver plöja upp (tror jag) ca 1 ha av beteshagen. Det är gammal vall, inte åtgärdad på många år och massa sly på en del. Kan någon ge...
Svar
7
· Visningar
854
Anläggning Ska slå hö i år med, hoppas på lite mer regn och sol, så det börjar växa. Tycker det går trögt. Har gödslat med grisgödsel, men bonden...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Tacitus
·
Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 302
Hästmänniskan I en av våra hagar har vi problem med smörblommor. Inte i hela hagen, men en stor "fläck" är i stort sett helt gul och det växer bara...
Svar
7
· Visningar
1 543
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama