Gammal ägare sätter käppar i hjulet!!!

Empire

Trådstartare
Jag köpte en häst för snart ett år sedan,av en köpare som inte direkt ville ha henne hon är snäll i all hantering men väldigt pigg inte därför jag tänkt sälja henne men mitt andra sto har fått föl och jag känner att tiden inte räcker till just för det andra stoet saken hör till att jag vill inte sälja tillbaka henne till en av dom gamla ägarna och det har jag sagt till henne och jag har fått en massa otrevliga mejl från henne hon har även sagt att hon skall sända andra som köper hästen..hennes far är en respekterad profs tränare av fullblod(stod i ett av alla hennes mejl) hur skall man göra i en sådan sittuation??:cry:

Sv: Gammal ägare sätter käppar i hjulet!!!

Jag sitter lite i samma sits!
Fick ett sto av några i sthlm och de va sagt att hästen skulle skrivas över på mig i januari när jag fyllde 18. de har fortf inte hänt ngt och jag känner att trots att hon är helt underbar att hantera och osv så kommer vi inte 100 % överrens och jag har inte orken eller tiden att få fram detta hos oss. Hon har väldig massa potential för den som vill.
Vägrar egentligen skicka tillbaka henne till förra ägaren för de hotade med att slakta henne.
Nu säger de att jag inte får sälja henne eller hitta fodervärd till henne då de inte vill att hon ska ha ett nytt hem.

Men det är alltså inga fel på henne mer än att jag inte har tid för henne. Känns sjukt att behöva skicka henne till slakten. så vi försöker få dem till att skicka in papprena...

I DITT FALL. så är det du som är ägaren och står som ägaren då bestämmer du själv vad du vill göra med hästen, vem du skall sälja till osv.

Senast ändrad av en moderator:

ja visst men hon har satt andra att förstöra annonser... som tex VARNING.. detta stoet är farligt osv samt bilder på min häst jag har papper på att min häst är min pass och allt men hon vill inte att någon annan skall äga hästen vet inte hur jag skall gör.Jag blir bara så förbannat galen på sådana människor....

Det förstår jag.
Men lägg itne ut bilder i annonserna. Beskriv hästen på punkt o pricka så skriv att du inte vill lägga ut bilder då någon tagit bilderna och använt dem.
Sen kan du ju alltid använda en annan mailadress för annonsering av den hästen.
Hade förra ägaren varit så jävlig hade jag faktiskt tagit till med såna åtgärder.
Sen får man förklara för nya köparna hur förra ägarna innan dig är så kanske de förstår. Bara köparna har klart för sig att ägaren innan dig itne har ngt med hästen att göra egentligen.

Ja du har nog rätt hon vet min mejladress och det är ju inte bra.
När hon såg på atg.se att jag hade köpt hästen ringde hon upp mig och beskrev hästen som ett villddjur och det stämmer inte alls.. visst hon har nerver men gör inget elakt ett engelskt fullblod som har gått en hel del löp(vunnit nästan 100.000) är full i nerver men hon är en ängel.

Tycker det verkar som ett verkligt tråkigt läge för dig med din häst,varför vill dom inte att du skall hjälpa till med ett nytt hem hon är väl inte skadad på något vis? Hur gamal är hästen? det måste ju gå att hitta en lösning visst är det fruktansvärt dåligt att avliva en fullt fungerande häst men har dom henne fullt försäkrad och vill dömma ut henne för att
få ut försäkrings pengar?..har hänt förr tyvärr..

ja visst men hon har satt andra att förstöra annonser... som tex VARNING.. detta stoet är farligt osv samt bilder på min häst jag har papper på att min häst är min pass och allt men hon vill inte att någon annan skall äga hästen vet inte hur jag skall gör.Jag blir bara så förbannat galen på sådana människor....

anmäl henne för förtal...

Fick ett sto av några i sthlm och de va sagt att hästen skulle skrivas över på mig i januari när jag fyllde 18. de har fortf inte hänt ngt och jag känner att trots att hon är helt underbar att hantera och osv så kommer vi inte 100 % överrens och jag har inte orken eller tiden att få fram detta hos oss. Hon har väldig massa potential för den som vill.
Vägrar egentligen skicka tillbaka henne till förra ägaren för de hotade med att slakta henne.
Nu säger de att jag inte får sälja henne eller hitta fodervärd till henne då de inte vill att hon ska ha ett nytt hem.

Men det är alltså inga fel på henne mer än att jag inte har tid för henne. Känns sjukt att behöva skicka henne till slakten. så vi försöker få dem till att skicka in papprena...

Jag tror inte att du kan göra så mycket, tyvärr, eftersom du inte står som ägare. Skulle vara om du har alla papper på henne kanske...
Jag tror inte att förra ägarna är några hemska människor. Tror helt enkelt att anledningen till att dom vill slakta henne om du inte kan/ vill ha kvar henne är att dom kanske inte vill riskera att se sin älskade häst som vandringspokal som byter hem flera gånger om året.
Vet många som skulle tänka som dom (även jag ibland)

I DITT FALL. så är det du som är ägaren och står som ägaren då bestämmer du själv vad du vill göra med hästen, vem du skall sälja till osv.

Jag förstår ägaren till din häst precis. Lämna du tillbaka henne omedelbart när du inte kunde uppfylla din sida av avtalet. Tur att det väntade med att skriva över hästen på dig.

Hälsning Maja

Jissus, vilken krångligt sits du sitter i. Du gör nog rätt i att skaffa en ny mailadress och sedan skippa det där med att lägga ut bild på hästen direkt i annonsen. Du kan väl skriva att du har bilder och att du kan maila dom till de som vill ha det? Det är ju många som gör så också. Lycka till och hoppas att hästen kommer till ett bra och långvarigt hem.

Svarar till er som svarat mig. Jag och ägaren hade inget avtal mer än att hästen skulle skrivas över på mig i januari.
Sen vill jag inte sälja henne heller utan ha ut henne på foder för att ta hem henne hit om det inte funkar.
Och jag önskar faktiskt att vi fick tag i förra ägarna så dom kan hämta henne. För jag tycker synd om hon ska gå i hagen o glo bara för att jag inte har orken att få oss att funka ihop.

Hon är 8 år gammal och även hon en del nerver men ostartad osv.
Det löser sig nog hoppas jag!

sett ut annonser i tidningar och sånna ställen där ingen kan förstöra annonsen, och byt mejl och ha inga bilder i annonsen så dom inte vet vem de är.

då borde de väl funka med annonseringen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Övr. Katt Är det någon som har koll på vad som händer om en säljare/uppfödare får information som gör att denna inte vill genomföra köpet och en...
Svar
4
· Visningar
1 400
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama