Gamla tandfrakturer mm...

O

Ojpon

Har haft ut en vet. till stallet för att kolla tänderna på min häst som har svårt att gå upp i vikt, luktar illa som bara den i munnen, lägger huvudet på sned och tuggar.

vets anteckningar är:
Kraftiga foderinpackningar mellan kinderna och underkäkens pre- och moraler båda sidor. Tänderna var smala och oregelbundna, med toppigt utseende centralt. Gamla frakturer? trappstegsbett med OTR? Kroniska skador i kindslemhinnan ffa vä sida.

någon som har erfarenhet att något av detta?? prognos??

(vill tillägga att jag ägt hästen ett år och en annan vet. har kollat och raspat tänderna utan att lägga märke till detta.)
jag har fått tid hos en hästtandläkare i januari.

Denna häst har jag haft olika problem med sen jag fick honom, bla hovböld, fång enligt vet. men bärrandsröta enligt hovslagare, hälta i somras och mager i stort sätt sen förra vinten.
är det någon mening att fortsätta??

Sv: Gamla tandfrakturer mm...

Oj..Nån mening med att fortsätta? Ska du till klinik med hästen? De fixar ju sånt. Jag var med min gamla häst till hästtandläkare men han kunde inte göra nåt såjag fick åka till klinik där dom kunde operera. Hon fick en fraktur av en som raspade henne (distriktare) Hur gammal är din häst?

han e snart 13 år.
Tanläkaren jag ska till är även veterinär så hon om någon borde kunna fixa. frågan är ju bara om det är någon mening..

Det kan vara en dyster prognos på bett som predisponerar för foderinpackningar. I vissa fall går det dock att slipa tänderna så att man motverkar inpackningarna. Tänder med äldre frakturer brukar behöva dras ut eftersom de ofta har en djupgående infektion.

Avvakta tills tandläkarvetten kollat. Hon kommer att kunna uttala sig om prognosen för just din häst och rekommendera - eller inte rekommendera - åtgärder.

HeJ!

Vi har en pålla där jag jobbade med en fraktur på en tand. Vet har försökt ta ut tanden, men den sitter som berg, så han raspar ner den i stället, med det lite sorgliga resultatet att det måste göras om stup i kvarten eftersom pållan först blir omöjlig att fånga, sen tappar i vikt, sen börjar tugga "bussar" (lyckas på nåt vis inte svälja maten utan spottar ut den igen i äckliga bollar) och till slut både ser hemsk ut och är hemsk att hantera. Detta i intervaller om ca 3 månader..

Nu har jag slutat på stallet och vet inte om det nånsin kommer bli någon förbättring för denna häst, jag skulle kunna tänka mej att det bästa för henne vore att dra ut tandskrället (eller operera ut på, dra ut den funkade ju inte) så hon slipper ha ont, men vad vet jag..

/ Lavinia, som när hon skriver detta inser precis hur synd det faktiskt är om hästen...

Min mammas gammel gubbe , travare född-83, tappade i Januari-07 vikt & tuggade "bussar". Distriktar'n togs ut & hon kände igenom & raspade till men fann på ena sidan att en tand var som delad. Hon sa åt mamma att åka till klinik.
Sagt & gjort, det lystes & kändes men Vet. hittade "inget" & nån rtg behövdes icke. Fick rek att återkomma för ny raspning om 6 mån. Samma visa 6 månader senare, men gubbe tuggade efter tag bussar igen.
Så i Februari i år tog mamma ut distriktar tjejjen igen då han stank ur munnen & bara klarade äta "soppa" & tunt fint hö.
Tjejjen plockade ut frakturen med fingrarna.... Alltså 2 ggr på klinik & "ingen fraktur". :eek:

Idag mår gubbe bra & äter allt igen som man ska!

Tack så jättemycket för alla svar! jag hoppas verkligen att det går att fixa detta och att det inte är allt för många tänder det handlar om! Jag vill ju inte att han ska behöva lida!
Håll tummarna för Pepino den 27 januari! :)

Tänkte bara skriva att jag valde att ta bort Pepino, kändes som det blev för mycket problem..

den 16 jan -09 fick han somna in.

Väldigt tråkigt slut för dig, det verkar ha varit mycket snett med Pepino :( men du har gjort det bästa för honom iallafall, han slipper med alla krämpor, undersökningar, veterinärer och behandlingar..

ha det bra nu..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka