Gamla Saddlebred hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare malinsky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 386

malinsky

Trådstartare
Min pålle som är 50% Saddlebred har några hingstar som dyker upp flertalet gånger.. Wing Commander är det nästan linjeavel på

'Jag skulle vilja ha lite info om - stort som smått:

Wing Commander
Stonewall King
Anacacho Denmark (även omnämnd som "Ivan the Terrible")
Burbon King

:bow:

Sv: Gamla Saddlebred hingstar

alltså han har några hingstar bakom sig som jag är nyfiken på när jag tittar på stamtavlan.. jag tänker hälften och skriver resten :angel:

Saddlebred är inte så vanlig i sverige??

Kan man säga att Saddlebred är ett halvblod slentrianmässigt som vi gör det med "vanliga" halvblod? Eller är det varmblod som benämning.. eller säger man bara Saddlebred?

Kan inget om rasen

Saddlebred räknas väl för det mesta till westernhästarn och dom är ju ochså 5 gångare tror jag (eller om det var ännu fler...) helt klart varmblod men inte Hbl.
Sverige har en saddlebredklubb du kan vända dig till annars är det ju moderslandet USA som vet allt

De raknas inte som som traditionella westernhastar aven om de saklart kan anvandas till western sasom alla hastraser.

Saddlebreden ar framst avlad for show men ar en trevlig allroundhast och rasen kan mer kategoriseras som fullblodstyp an varmblod.

Den har antingen 3 eller 5 gangarter. De tva extra kallas slowgait och rack vilka bada ar fyrtaktiga gangarter , samma som islandshastens tolt och okad tolt.

Malinsky,
om du vill veta mer om saddlebredhingstar prata med Yvonne eller Birgitta i svenska saddlebredforeningen.

ok.. ska se till att leta upp föreningen! *tänkte inte på det*
Tack! :D

Du vet inget om dessa? Är de kända någon utav dem? nyfiken e jag ;)

Har din speciellla gångarter?:)

Nja, speciella iom att det går i kategorin:
Spänd trav
Sjöhäst trav
Trav på stället med inslag av levad

Galopp på stället
Galopp jättefort
Galopp med byten bak i vartannat steg
:angel:

i övrigt har han gångarter som en "vanlig" häst ( ingen 4 el 5 gångare mig veteligen)

Konstiga gångarter måste jag säga. Kan inte den korrekta terminologin vad det gäller gångarterna hos Sadelbreed, Kentucky Walking Horse etc. Men tror inte dom benämns så som du föreslår.

Hörde på radion (P3 "Christer") att det finns en gångart som kallas Foxtrot? Denna borde väl höra hemma bland denna typ av hästar? Tydligen innebär det att hästen travar och galopperar samtidigt. Vilket par av hovar som gör var har jag glömt. Men det låter ju som vissa travare gör - travar med frambenen och galopperar med bak.

Och det vore ju kanske inte så konstigt med tanke på att de flesta travare vi har i Sverige är av amerikansk stam, dvs; har Sadelbreed, Walkinghorse, eng fullblod i stammen. Har en vännina som har en "travare" som varit ridhäst i alla sina år (nu 19 år) och han har en helt fantasisk "tölt". Han är med andra ord fyrgångare.

Våra svenska halvblod däremot har inte dessa gångarter. Genom avel har man renodlat de tre gångarterna skritt, trav och galopp. Vilket jag tycker är lite märkligt. Om man nu avlade för arméns behov vore väl tölten någon som man hade önskat? Men det blev väl ok ändå. Armén fick ju sina tåliga rid- och körhästar. Men ibland gick aveln också helt år skogen - som med ett avelsprojekt på Strömsholm. De hästarna gick inte att hantera över huvudtaget. Kommer inte ihåg namnet på projektet just nu men det finns säkert någon annan här som vet vad jag menar. Var inte alla dessa hingstar också? Och bara svarta? Eller blandar jag ihop det med några andra tidigare "hästprojekt" nu?

Oops! Ber om ursäkt för felstavningen av Saddlebreed. Och TVÅ gånger också! Pinsamt! :o

Jag vet att det finns en snygg hingst i Vetlanda.Tror han heter Odds eller någe sådant.Mycket trevlig i sitt sätt är han.

Nej, foxtrot ar INTE galopp bak och trav fram.
Det ar en fyrtaktig gangart utan svavmoment. Foxtrot, rack, tolt, running walk, flatwalk, slowgait, amble ar bara nagra namn, varje ras har sitt eget namn for gangarten.

Islandshastens tolt ar en fyrtaktig gangart. Den skall vara helt jamn i takten men kan bli endera travtaktig da intervallet mellan det diagonala benparet ar langre eller passtaktig da det laterala benparets intevall ar langre.

Foxtrot skall pa papperet vara travtaktigt men kan bli rent fyrtaktig eller passtaktig.

Saddlebredens fyrtaktiga gangarter kallas Slow gait och rack.

Letade lite och hittade nagra bilder.

Wing commander
Femgangshingst som vann WC titeln hela 6ggr.

Genios Bourbon King

Stonewall king

Senast ändrad:

Mycket spekulationer om saddlebreds här såg jag,,, nåja,,,,

Att de är femgångare innebär att de har fem gångarter, som islandshästen tex.
de är inte speciellt konstiga i övrigt utan är rätt ordinära hästar. De har lite högre ansatt hals, lite längre hals o ofta lite långa ryggar. de har ofta oxå mycket bra benrörelser.

Bra beror på vad man vill ha, men de har ofta höga knälyft, detta medför inte alltid sämre steglängd heller...

De är icke att beblanda med tenesse walker o foxtrotter, men visst kanske de har sina likheter oxå. Tror dock inte att gångarterna är speciellt lika ändå.

Har mer info på min hemsida www.silarps-saddlebred.se

De är jättetrevliga, personliga o härliga med sin action. Bra körhästar är de oxå, mycket lyhörda!

Kan inte jättemycket om blodslinjer hitan o ditan, men personen ovan som nämnde Odds, har helt rätt! han är pappa till valacken jag fött upp!
:rofl::rofl:

Ja, fast de har bara fyra gangarter med svenska matt matt, skritt, trav, galopp och tolt. Hos saddlebreden delar man upp tolten under slow gait och rack beroende pa hastigheten, hos islandshatar kallas rack for okad tolt.
De har ej flygande pass vilket vi i sverige normalt raknar som den femte gangarten.

ja, ok, det har du rätt i. De har olika benämningar på samma "gångarter". om man ska vara riktigt noggrann kan man oxå förklara att saddlebreden kommer upp i högre hastigheter, såklart, eftersom den är större. Men den har inte pass dock, det har väll vissa islandshästar?

åh, nä, precis som du skrev ja,,, nåja, ni får förlåta,,, hur mycket man än försöker konsentrera sig, så är det inte lätt med två brötiga ungar o en kladdkaka i ugnen!

Som du skrev, precis, exakt osv...

Är själv inte speciellt intresserad av gångarterna dock, och har en tregångare själv, med tre bra gångarter. Tror inte att jag kommer ta fram någon tölt. Siktar på att någon gång få fram piaff o passage som "gångarter " istället!!!

:D;)

Jag valde ocksa att lata bli att toltsatta min palomino och istallet fokusera pa dressyren, det blir mindre komplicerat om man bara har tre gangarter att jobba med. :) Min andra saddlebred var dock toltsatt.

(Kladdkaka later gott!)

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 205
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka