gamla hundar

S

skrocken

Har nu kommit till det stadiet att min gamla hund har svårt att orka med långpromenaderna, han får ont efteråt. Men den yngre vill ju gärna fortsätta med längre turer, så hur gör man? Får så dåligt samvete när jag måste lämna den gamle! I huvudet är han ju fortfarande pigg. Hur löser ni andra det med era gamlingar?

Sv: gamla hundar

Jag går 2 rundor, en långrunda med hanen (yngst) och en kortare med tiken. Hinner jag inte skickar jag ut mannen med tiken och tar hanen själv. Men tiken bryr sig å andra sidan inte så mycket om att bli lämnad, tycker nog mest det är skönt. Annars är hon lätt att muta med lite levergodis:D

Sv: gamla hundar

Har det problemet här med.
Gammel-labben äter sedan tidigare Rimadyl + ett specialfoder för äldre hundar med ledproblem. Detta har fungerat ypperligt och hon har varit glad och vig (nästan) som en unghund, så hon och lagotton har kunnat gå samma promenader och lekt med kompisar.
Nu har vi dock kommit till en punkt då hon blir lätt halt och stel efter lek. I och med att hon inte mår bra utan denna stimulans med kompisarna (vi har provat) så betyder det att hon med vila får ett längre, men tråkigare hundliv.
Vi kommer nu öka på smärstillande givan (i samrådan med vet.) och sen låta henne leka med polarna. Även om det innebär kortare liv.....
I och med att de gillar varandra så pass (labben och lagotton) så blir det ibland kortare rundor och istället hjärngympa där de även får samarbeta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: fixi
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama