Gamla hundar luktar gammalt?!

Sv: Gamla hundar luktar gammalt?!

Allt är som sagt kollat hos vet vid seniorkoll för 2 månader sedan. Vet hade bara förklaringen att vissa gamla hundar luktar gammalt och mer hund än andra. Öronen är jättefina och även analsäckarna va ok.

/LL

Inte alla labbar, vår lilla luktar fantastiskt gott och rent:love: hon har lite annat hårlag än den gamle också, silkig mjuk päls. Den gamle har mer underull och styvare päls med lite lockar vid svansen. Dock är han blank och fin.

/LL

Det kan vara så att pälsen är en del av förklaringen, den styva pälsen brukar jag kalla rottis-päls, och rottisar luktar sällan hallon :angel: vår sista labbe hade också sån mjuk päls och hon luktade aldrig illa.

Kan va så, och jag håller med om rottisarna. Har bara träffat någon enstaka med "bra" lukt.

Min snart tio-åriga pinscher har senaste tiden börjat lukta mer hund. Inte illa på nåt vis, jag tycker det är lite mysigt, men maken tycker han luktar "hundsvett" :D

Kan va så, och jag håller med om rottisarna. Har bara träffat någon enstaka med "bra" lukt.

Funderade på en sak igår,vi hade ju Golden retriver förut,och hon luktade FRUKTANDSVÄRT när man hade varit ute och gått i regnet och liknande,alltså när hon vart blöt. Det stank verkligen tung,blöt hund i hela huset. Jag har efter det enbart haft korthåriga hundar (boxerpäls) och mamma har haft pudel,och jag har aldrig kännt den här riktigt "blöt hund" lukten något mer efter våran golden. Vart som sagt lite fundersam nu när det disskuterades olika pälsar! :D Någon mer med korthårig hund som heller aldrig kännt "blöt hund" lukten?

Sen har min barndomskompis föräldrar två Grönlandshundar,och dom luktar ju verkligen speciellt,vet inte vad dom luktar,men det är då inte hund iallafall.

Haha... rolig tråd, även om doften förstås inte är rolig. :(

Tror säkert att det kan vara både ras- och individbetingat. Min mammas boxrar luktade aldrig illa när de blev gamla. Min springer luktade hela tiden mer "mustigt" :D

Mina hundar, en terrier/tax och en amstaffblandis luktar båda gott, särskilt den lille svarte korven, han luktar alltid nybadad även om han inte är det, mycket märkligt.

PS. Mina är korthåriga, den lille lite mer åt det sträva hållet, men ingen av dom har luktat blöt hund.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka