Sv: Gamla hästar
Jag har två gamlingar i min ägo
. Dock rider jag inte någon av dem själv, utan de bor hos fodervärdar (ponnyn träffar jag dock dagligen - hon står i grannstallet). Halvblodsvalack, 23 år, bor hon kompis mamma som rider i skogen i alla gångarter och lite dressyr ibland 6 dagar i veckan. Hoppar småhinder upp till en meter eller så ibland med medryttaren. Fullt pigg och fräsch på alla sätt. Sticker i skogen ibland
. Avslutade dock tävlingskarriären i förtid som 15åring, då han fick en senskada och jag på den tiden ville hoppa o rida fälttävlan, och inte vågade riskera hans sena med sådant när den läkt ut, så därför fick han flytta till damen som har honom nu, och har haft honom i sju år.
D-ponnysto, korsning arab/nordis, 24 år i år. Har haft henne sedan hon var fyra och jag 13... Något grå i pannan och inte lika extremt lättfödd som förr, men i övrigt som vilken 15- åring som helst. Tidigare tävlat t o m LA/LA o MSV ft, nu rids hon 6 dagar i veckan, är fullt i gång med en dressyr o en hopplektion i veckan, och tävlar både hoppning och dressyr på LC-LB- nivå (med LA dressyr under våren som mål för ryttarinnan) samt deb ft med sin 15-åriga "lillmatte". Kommer för det allra mesta hem med rosett från tävlingar, och är fortfarande en hejare på omhoppningssvängar... Trivs som fisken i vattnet, och så länge hon trivs med det får hon fortsätta ridas för fullt. Börjar hon tröttna får hon trappa ner o bli pensionär.
Fast man får ju vara medveten om att gamla hästar kan "bli gamla" fort, och jag glädjs åt dem varje dag, och vlir lika glad varje kväll när jag åker förbi ponnyns stall och ser henne piggt titta upp ur höhögen och träffar lillmatte som säger att det gått suuuper att rida, för utom möjligen att hon var lite för pigg...
Min häst som jag har själv o rider o tävlar är 13, så egentligen inte purung han heller. Medelåldern på hästarna tillsammans är 20...