Gamla hästar får se "j**liga" ut...???

nyaste

Trådstartare
Jag börjar seriöst fundera på om jag är den enda i världen som anser att har du en äldre häst så är dennes mat och näringsintag ännu viktigare än med en yngre häst (nästan)
Jag har många vänner och bekanta som har äldre hästar, allt mellan 20-28 år (antagligen för att dessa är billiga att köpa, har jag kommit fram till) och precis alla ser ut som staket: så kallad takrygg, tunna i kroppen, bakdelen stupar rakt ner, bukmage och inga muskler.
Då jag, som också har en äldre häst på 23 år, kommenterar detta så får jag till svar av alla ägare, och även av annat hästfolk, att "jamen då man är si å så gammal så får man vara tunn/takryggad/bukig" osv.
Nu är det ännu en bekant till mig som nyligen har köpt en 26 åring, tunn som f**n, takrygg och bukmage, och då jag var och tittade på honom så kommenterade jag detta. Samtidigt så var det också en annan hästägare där, och båda två började tjafsa ner mig direkt. Han är gammal, så då får han se ut så där. Jag svarade att konstigt då inte min ser ut så där då. Då fick jag bara till svar, att min är inte 26 år, vänta bara något år så har du också en sån här i stallet. "Denna häst är 26 år och då får han se ut så här, man kan inte göra något åt det." Pöh! Skitprat!
NEJ! Dom ska inte se ut så här! Inte i min värld! En gammal häst ska inte se ut som om han är färdig för att falla ner och dö vilken sekund som helst! Man ska se till att de är runda och fina i kroppen, inte bukmagar, tunna, takryggar, totalt muskel-lösa m.m. Jag blir så arg när människor har sina hästar att se ut på det här viset, och skyller på åldern, och inte fattar att det är bland annat deras utfodring som är helt fel! Sen också att dom till och med tävlar med dessa hästar gör mig än mer förbannad! Inte på grund av att dom tävlar, utan att dom tävlar med hästar som helt klart inte har kroppen i skick för att tävla.
Är det endast jag som tänker så här? Eller är det jag som har totalt fel syn på saken?

Senast ändrad:
Sv: Gamla hästar får se "j**liga" ut...???

håller med...
vi har oxå en gamling...
27 år.. pigg och fräsch...
tycker han ser fin o fräsch ut oxå =)
935909_10152881713390057_1093973112_n.jpg

Nej, de ska inte se ut som du beskriver. Och har man gjort allt för dem och de fortfarande ser ut som skrutt, då är det nog dags att ta farväl av sin vän.

Mvh Domino_s

Det är nästan så att jag håller med..Om en gammal häst ser förfärlig ut så är det ett tecken på att något inte står rätt till.

De ska se lika blanka och fina ut i päls samt se lika fin ut fysiskt i kroppen som vilken häst som helst. Möjligen lite vita hårstrån här och där men att det skulle anses okej att de ser ut som en raggsocka med svankrygg, inga muskler och bukig mage köper jag inte, för mig är det ett tecken på att hästen mår dåligt på något sätt.

Den äldsta hästen i vårt stall är 28 år, pigg och kry, glansig päls, fin i kroppen och gnista i ögonen.

Såhär ser min 22åring, aka galenpannan ut..

538191_430521540304857_779142549_n.jpg

Senast ändrad:

Jag håller med dig helt. Förstår inte hur man kan skylla ifrån sig så.
Såg ett program på TV häromdagen där ett par hade en häst som var 32. Hästen såg INTE ut att vara så gammal utan travade glatt omkring i hagen och såg MYCKET pigg och fräsch ut. Såg ut att vara en helt vanlig ridhäst, inte en dag äldre än 20.

Alltsa, svankrygg kan jag ga med pa. Men de ska helt klart se pigga och starka ut aven om de kanske inte ar i topp tavlingskondition och supermusklade. Fotot i traden tycker jag ar ett fint exempel.

Att de blir lite bukiga och omusklade är inte så konstigt om de inte rids. Men det är absolut inte okej att de är magra med 10 cm lång päls och inte en enda muskel. Det gör ont i mitt hjärta när jag ser en gammal häst som ser ut som ett staket. :cry:

Här är min gamla häst, 28 år. Världens finaste var han. :love:

1150843_10151525372585882_456938650_n.jpg

Kan bara hålla med, samma sak som med ponnier, de får vara feta och otränade för de är ju ponnier eller hur :meh:

Eller hur!

Jag har en kompis som har en 26-åring. Han har varit skadad i snart ett år och är ÄNDÅ rund och fin i kroppen. Man kan inte på nån sett se hur gammal han faktiskt är. När han inte längre fungerade på bara bete på somrarna började hon ta in honom nattetid och mata och det funkar super!

Och sen ponnyerna... Vi har en shettis där jag står som är ett klockrent "fång-vilken-dag-som-helst"-fall, men shettisar "ska ju vara feta". Ehhh.. nej???

TS: Du har rätt, dom har fel!

/Lavinia

Håller med dig fullständigt. Lite får man räkna med att de tappar när de blir äldre. Min har ex gått från xvid bom till normal mot vid, men hon rids heller inte lika hårt, så konstigt vore om hon hade samma ryggmuskler. Hon är inte heller längre helt spikrak i ryggen, men knappast svängd heller.

Här är senaste bilden, 22 år

1044832_10151705451006676_1634445689_n.jpg

Håller med, det är tråkigt att se :(

Min medryttarhäst hör inte alls till den gruppen som tur är, tant är 26 år!

Håller med om det mesta, men precis som alla andra levande varelser åldras ju även hästar i olika takt. Jag tycker inte att det är konstigt med hästar som "faller ur" på ålderns höst. Det går inte att fodra upp till en snygg, "ung kropp" på alla, hur mycket foder man än pumpar i hästen. Men hästen kan ju fortfarande må bra trots sin muskelfattiga, svängda rygg.

Här är vår 30-åring.
1002770_10151563070449032_119874875_n.jpg

230575_10151290320084032_1415115921_n.jpg

Det finns inga ursäkter för att äldre hästar ska ha brist på hull och muskler. De kan ändra form, ja. Men de ska fortfarande var runda och välmående.
När de blir äldre kan de behöva MER mat och kanske annan mat för att hålla hull och muskulatur i gott skick. Tappar de hull ändå, så är det dags för dem att vandra vidare.

Jag köpte en 22 åring som såg ut som ett spjälstaket :cry:

Drygt 1 år senare såg hon ut så här:

14070936.e51de39e.640.jpg

Ytterligare 3 år senare såg hon ut så här när vi var på väg till en klubbtävling i hoppning, 26 år gammal ;)

25633963.55244073.640.jpg

25633987.3df5ecaa.640.jpg

Och så bryr ni er inte om det där som sitter uppepå ;)

Hujedamej!!!!
Vad folk är konstiga när det gäller gamla hästar, shettisar och avdankade travare!? Vet en häst som var såååå mager och typ 30 år, det visade sig att hästen inte hade några tänder kvar, men ägaren hade haft hästen hela sitt liv, så den kunde absolut inte avlivas! Till slut så blev det så ändå, men snacka om att den hästen led länge i onödan. Vet fler exempel. Blir så arg när människor är egoistiska!
Visst sjutton är det jobbigt att besluta över sin väns liv, men ibland måste man!
Inte har det väl varit speciellt roligt att behöva ta bort hästar alldeles för tidigt heller, men är det dags, så är det dags!!!!!! Det är liksom vårat ansvar som hästägare.

knapplån

våran arab är 24 år. Inte helt lätt att hålla i bra hull då hon alltid haft liten aptit. Men vi kämpar och trixar för att det ska bli bra och att hon ska få i sig det hon behöver. Hon är väldigt fin i kroppen nu. Svank/överbyggd är hon ju dock, men det är ganska vanligt för rasen så det är ju inte så mkt att göra ngt åt. Musklad är hon iallafall. Hon är MKT finare nu än när vi köpte henne som 18 åring. Då var hon omusklad och knotig.

Gamla hästar ska inte se ut så.. Och jag fattar inte hur man kan med att sälja en 26 år gammal häst?? Ska den verkligen behöva byta hem? Nej usch, har man en så gammal häst som man inte kan ha kvar kan man ju åtminstone göra hästen en tjänst och ta bort den istället för ett sälja den till en okänd person för en struntsumma. Hade folk tagit sitt ansvar för dessa gamla hästar hade vi nog knappt hört talas om svartslakter och gamlingar som får åka transport till Italien...

Här är min gamling, 20 år i år och har sitt 3:e föl på raken, inte riden mer än 1 gång senaste 5 åren...

Nej, de ska verkligen inte se smala ut!!
Min 20-åring är i perfekt hull. varken tjock eller smal. Dock så kräver hon en aning mer mat nu än för 10 åt sedan, men det får man ta.

Hujedamej!!!!
Vad folk är konstiga när det gäller gamla hästar, shettisar och avdankade travare!? Vet en häst som var såååå mager och typ 30 år, det visade sig att hästen inte hade några tänder kvar, men ägaren hade haft hästen hela sitt liv, så den kunde absolut inte avlivas! Till slut så blev det så ändå, men snacka om att den hästen led länge i onödan. Vet fler exempel. Blir så arg när människor är egoistiska!
Visst sjutton är det jobbigt att besluta över sin väns liv, men ibland måste man!
Inte har det väl varit speciellt roligt att behöva ta bort hästar alldeles för tidigt heller, men är det dags, så är det dags!!!!!! Det är liksom vårat ansvar som hästägare.

Jag tog bort min 22-åriga travare som jag haft i 12 år i fredags. Det jobbigaste beslutet jag någonsin tagit.
Men han hade en gammal skada som gått upp igen plus att han hade slitit ner sina framtänder i överkäken till ett minimum p g a att han var krubbitare.
Ville inte att han skulle lida av någotdera.
När han togs bort var han fortfarande pigg, glad och rund som en fotboll.
Han som var här och tog bort min älskling sa att han önskade att fler tagit beslutet i samma tid som jag istället för att låta det gå för långt.
Han hade sett alltför många fall där ägaren håller hästen i liv in i det sista, på bekostnad av hästens välmående.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10