Jo, jag förstår också att man måste anpassa produktionen efter hand som historien ändrar sig. De senaste säsongerna har det snarare funnits 2-3 sidor att följa pga nya allianser och relationer har byggts upp. Förut följde man hur många karaktärer som helst och handlingen kunde utspela sig på mängder av ställen. Det är ju inget konstigt att produktionen ändrat sig pga det.
Det jag tycker är tråkigt är att det har funnits mängder med scener där det varit otroligt osannolika men spännande händelser som mest verkar funnits till för att behålla spänningen än att föra handlingen framåt. Förut var alla saker som hände trovärdiga och det kändes realistiskt i den världen (ja, jag vet att det är fantasy, men tror du fattar vad jag menar
).
Exempelvis scenen där Jon och de andra ska fånga en vålnad. De fastnar ute på en udde och när man tror att allt hopp är ute så kommer Dany och räddar dem. Det köper jag. När de sen ska flyga därifrån så får de inte med sig Jon och ha lyckas återigen helt mirakulöst räddas av sin morbror Benjen som offrar sig själv. Jag kan inte se at det tillförde särskilt mycket till handlingen utan var snarare ytterligare ett spänningsmoment. Jag har aldrig gillat filmer som drar ut på sådana scener utan ett syfte, och därför reagerar jag även på dem nu. Om GoT hade dragit ut så på scenerna i säsong 1 är jag osäker på om jag velat se mer av serien alls.
Sen måste jag tilläggs att GoT är en serie i världsklass och innehåller element jag aldrig sett tidigare. De har en oerhört snygg produktion och kan verkligen bygga upp avsnitt på ett bra sätt. Karaktärsutvecklingen är också något som står ut gentemot många andra serier i samma genre.