Galoppträns

R

rosita

Har en fyraåring från galoppträning ocjag tycker det är svårt att hitta rätt bett till henne.
Hon vill gärna dra tyglarna ur händerna på mig.
Vet inte vad hon haft för bett innan,finns något speciellt bett för galopphästar, eller vad brukar de ha?
mvhR :confused: :confused:

Sv: Galoppträns

jag tycker du ska ha tredelat eller tvådelat då du annars kanske bara måste byta upp dig till starkare och starkare bett, men du kan ju alltid varva med ett lite skarpare bett då och då. Vissa galopptränare rider även med graman lite då och då för att slippa ta till starkare bett.

Jag använder ett 3-delat D-ringsbett på min häst och burkar ha det även på andra hästar. Det är det bett jag fått trevligast resultat på-Nöjdast häst!

Hästar som är oroliga i munnen trivs ofta bättre med fasta ringar, tex. D-ringsbett.

Mvh,

har du provat med halsförlängare har själv en som försökte rycka tyglarna ur handenpå mig han blev mycket bättre med halsförlängare

Rid mera dressyr.
Vilktigt att hästen lyssnar på dig.
Betsla inte upp el använd hjälptyglar.
Det är en så ung häst, lägg tid på utbildning i stället och få en bra individ istället för att skjuta på problemen!

De går oftast på vanliga tränsbett mkt smala.
finns att köpa från h**ks och liknande.

Hej
Rekomenderar dig att rida på vanligt tränsbett gärna med fasta ringar. Och rid mycket markarbete. Hästen skall ridas "bakifrån" det är när hästen tycker man tar i bettet som den drar tyglarna ur händerna. Jag har själv en unghäst som brukade göra så så fort man tog tyglarna. Men med rätt träning så går det över. Har du kollat tänderna på din häst?
Lycka till

Kan även vara bra att kolla hela hästen. Problem i munnen kan även betyda bogproblem. Alltså att hästen kan vara öm och stel i musklerna. Jag själv rider alla mina hästar på ett vanligt tränsbett och det tycker jag funkar bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 864
Senast: Amha
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka