Galoppträning

F

Fun_light

Hejsan, jag undrar en sak, min kompis har nyligt köpt en travare, en valac på 7 år, Hans galopp är lite "dålig", jag undrar hur man kan träna upp galoppen så att den blir "mjuk", skulle gärna vilja få lite tips på övningar mm :):)

MVH elin

Sv: Galoppträning

Bommar, galoppfattningar i brantare backar.

Ta hjälp av en kunnig person eller en tränare. Då kan det nog aldrig bli fel. ;)

För det första måste han orka galoppera. Så börja med att bygga upp dom rätta musklerna, galoppera i uppförsbackar och konditionsträna. Sen i vissa fall kan det funka att sätta på andra skor, man får prova sig fram om det funkar bättre med tyngre eller lättare skor. Han broms måste funka, han ska svara bra på tygeltag och när man gör halt. Men det kan ta ett bra tag innan man får till en någorlunda galopp, har han kommit direkt från banan så tar det låång tid. Men när han väl har fått starka "galoppmuskler" och alltså orkar hålla igång i ett långsamt tempo så sitter man till lite, gör en halvhalt och liksom försöker få upp honom i framdelen. Men för att det ska lyckas så måste han ju såklart vara med med bakdelen, trampa under sig bra osv. Vet att jag inte är så bra på förklara, men hoppas du fattar... Sen är en tumregel att kan han inte trava bra så kommer han aldrig kunna galoppera bra.

Det kan handla om att hästen är för dåligt musklad för att orka galoppera lugnt, då blir det lätt att dom "rusar" istället eller galopperar "hackigt". Så träna mycket för att bygga upp muskler genom att tex. klättra mycket.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 466
Senast: Roxy
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 856
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama