Galopptempo? *film*

A

avemaria

Är så att jag köpte en sönderstressad halv galen häst i oktober förra året utav en ridskola. Där jag ridit hästen väldigt mycket.
Han är en riktigt stor hoppare och älskar att hoppa.:love:
Dock helst alldeles för fort. Han har väldigt svårt att korta sin galopp, men det blir bättre och bättre.;)

Tänke nu fråga lite om vad ni tycker om tempot på galoppen på denna filmen? (alltså för att hoppa bana) saktare? lagom? för sakta?

http://www.youtube.com/watch?v=jVpGckdEuWM

Han saktar av till trav för att han är lite skrajj för spegeln i hörnet och att han tycker det är drygt.

(Jag vet att jag lätt kan bli lite framåtlutad)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galopptempo? *film*

Jag tycker det ser ut att vara en lugn galopperad galopp.

Däremot så det jag tänker på är att du har balansen i stigbyglarna längst med långsidan så hästen galopperar utan ryggen där, tänk istället på att driva fram lite å gör förhållningar. lättast innan man kommit igång med det är att göra det med hjälpa av sittsen. Tittar man där du rider på volten så lysnar han lite bättre å formar upp sig lite men jag tror det kan bli bättre om du som sagt driver på mer även där.

moonlightgarden skrev:

Däremot så det jag tänker på är att du har balansen i stigbyglarna längst med långsidan så hästen galopperar utan ryggen där, tänk istället på att driva fram lite å gör förhållningar. lättast innan man kommit igång med det är att göra det med hjälpa av sittsen. Tittar man där du rider på volten så lysnar han lite bättre å formar upp sig lite men jag tror det kan bli bättre om du som sagt driver på mer även där.
Det låter vettigt...

moonlightgarden skrev:

Jo det tror nog jag med, att driva honom, han är otroligt stark och jätte känslig men man måste ju ändå kuna driva fram lite.
Ska försöka träna lite på det :idea:

Men om han är jätte känslig så borde det ju vara enkelt :angel:

Närrå det är det inte, men prova å träna på det å tänk på vad du ger för hjälper när du rider så att du driver fram och plockar ihop å inte det ena bara så blir det bra. Inte det lättaste jag vet.

moonlightgarden skrev:
Men om han är jätte känslig så borde det ju vara enkelt :angel:

Närrå det är det inte, men prova å träna på det å tänk på vad du ger för hjälper när du rider så att du driver fram och plockar ihop å inte det ena bara så blir det bra. Inte det lättaste jag vet.

Jo precis. det blir ju lätt att man bara sitter och blåhåller, han är väldigt mycket häst att sitta på. Men som sagt det har blivit bättre. Men ska försöka tänka på det att driva ihop honom mer till samling med så kanske han orkar lite bättre.

Ah I know the fealing.

Jag har oxå häst med mycket motor å mycket framåt anda utan att hon för det är stressad. Det är jobbigt att rida sådana hästar, man kan i princip aldrig ut å ha en liten söndagsridning på dom.

moonlightgarden skrev:
Ah I know the fealing.

Jag har oxå häst med mycket motor å mycket framåt anda utan att hon för det är stressad. Det är jobbigt att rida sådana hästar, man kan i princip aldrig ut å ha en liten söndagsridning på dom.

Det är ju sån jäkla balansridning på dom hästarna, driver man för mycket så kutar dom iväg och så vidare.
Nja eller det är ganska lungt med honom, han älskar att bara tralla i skogen och titta på naturen :p han fick ju inte precis mycket natur och sånt där han vart förut. Han har ju även blivit misshandlad och så är han är väldigt lätt stressad häst.

När han kom till mig och även innan på ridkolan en bra tid. Var han så lös i magen att han hela tidensket på bakbenen det rann alltså bara, och man fick skura och tvätta honom varje dag. Testade olika "medel" och nu är han helt bra. All tack till foderjäst.

Oh ja verkligen. Fast enda problemet är ju att man i princip inte någonsing behöver använda gasen på henne. På ridbannan brukar det funka bra, men ute i skogen så smyger hon upp tempot, fast med ett smygande som går väldigt fort.

Usch då stackarn, tur att han har fått det bra nu då :)

Min fick både mycket natur (först) å sedan en massa ridhus. Innan jag köpte henne har hon varit på både turridning å ridskola. min hatar barn. Hon är alvarligt talat livrädd för dom, kommer det en unge på vägen så funkar det om än att hon är lite tittig kommer det däremot två på samma sida om vägen så har hon slängt sig.

Foderjäst använder jag oxå, tycker det är helt kannon :)

moonlightgarden skrev:
Oh ja verkligen. Fast enda problemet är ju att man i princip inte någonsing behöver använda gasen på henne. På ridbannan brukar det funka bra, men ute i skogen så smyger hon upp tempot, fast med ett smygande som går väldigt fort.

Usch då stackarn, tur att han har fått det bra nu då :)

Min fick både mycket natur (först) å sedan en massa ridhus. Innan jag köpte henne har hon varit på både turridning å ridskola. min hatar barn. Hon är alvarligt talat livrädd för dom, kommer det en unge på vägen så funkar det om än att hon är lite tittig kommer det däremot två på samma sida om vägen så har hon slängt sig.

Foderjäst använder jag oxå, tycker det är helt kannon :)

Jo ibland känner man riktigt hur stegen längs och blir snabbare. hehe.

När han stod på ridskolan där jag köpte honom ifrån (kom dit som 5 åring) han har ju jämt älskat hinder så det tyckte ju dom på klubben var skit kul så dom höjde och höjde och höjde hela tiden. tills han till slut bara vägrade, det var ju lixom inte kul för honom nå mer.
Men han är riktigt dukig nu igen bara att det som sagt helst går i 160km/h. Han vägrar aldrig på ett hinder kan tveka lite och titta till om det är en vattematta eller nått sånt med hoppar ALLTID. :love:

oh ja. Foderjäst is the best ;)

hehe jop så är dom små illbatingarna :devil:

okej, usch vad jobbigt. Hålla på så där är inge roligt. Min kunnde inte hoppa när hon kom till sin ridskola, fast istället för at vänja in henne så hoppade dom 90 centimeters hinder med sporrar på henne. jag fick börja om helt där. Nu hoppar hon allt, vägrar aldrig. Springa på sidan kan hon om man inte håller om dock, men vägrar gör hon inte.

Jag tycker du håller ihop honom alldeles för mycket. Det är alldeles för mycket i dina händer, det ser ut som han gallopperar i dina händer typ, det bekräftas av att han gallopperar med öppen mun, hästarnas sätt att säga att du håller för hårt. Prova att lätta lite så ser det inte lika hårt och tråkigt ut.
Tempot är bra, men det ser endast ut som du kontrollerar det med händerna och ingenting annat.

Sätt dig ner i sadeln och rid med sitsen och inte med handen. Då får du helt annan balans och kontroll.

moonlightgarden skrev:
hehe jop så är dom små illbatingarna :devil:

okej, usch vad jobbigt. Hålla på så där är inge roligt. Min kunnde inte hoppa när hon kom till sin ridskola, fast istället för at vänja in henne så hoppade dom 90 centimeters hinder med sporrar på henne. jag fick börja om helt där. Nu hoppar hon allt, vägrar aldrig. Springa på sidan kan hon om man inte håller om dock, men vägrar gör hon inte.

Va härligt.. va är hon för ras och så då? =)

Snuffsan skrev:
Sätt dig ner i sadeln och rid med sitsen och inte med handen. Då får du helt annan balans och kontroll.

Jo jag ska försöka träna mer på det. Har jätte lätt att ställa mig upp i stigbylarna. Jo den balans gången lär vi också träna på. Han är väldigt känslig i sidorna så man kan inte driva mer och så. men sitsen lär jag fixa till =)

Sidekick skrev:
Jag tycker du håller ihop honom alldeles för mycket. Det är alldeles för mycket i dina händer, det ser ut som han gallopperar i dina händer typ, det bekräftas av att han gallopperar med öppen mun, hästarnas sätt att säga att du håller för hårt. Prova att lätta lite så ser det inte lika hårt och tråkigt ut.
Tempot är bra, men det ser endast ut som du kontrollerar det med händerna och ingenting annat.

Jo det kan nog stämma. Fast det har vart värre :crazy:
Svårt att lätta på honom med då han är het och väldigt stark, men som sagt det är en träne sak och vi behöver verkligen träna på lydnaden iochmed samling och så.

Min dotter hade också en tendens att ställa sig i fältsits och hänga i tyglarna första gångerna hon red en het häst. Jag hotade med att sätta henne på en galoppör så hon lärde sig att ju mer hon stod upp och drog, ju fortare springer hästen. Hon insåg idiotin innan hon behövde sitta på galoppören.:angel:

Sitt ner, håll om med skänklarna och driv framåt till det tempo du vill ha. Du ska reglera tempot med sits och skänkel. Även en het häst ska du bestämma tempot på. Man kan inte bromsa sig till ridning, bara rida in i det. Förstår du hur jag menar?

Hon är en New Forest. Byggd för fart är dom. Helt knäpp för tillfället (brunstar), travade vid en massa tillfällen innan galoppen idag. Lugn i traven för en gångs skull var hon, försökte vid något enstaka tillfälle att dra på bara för en gångs skull. Så tar man galoppen så blir det försök till full fart. Vi skrämde slag på andra hästen i stallet när jag sa att vi skulle ta det lugn. Hon ville bara inte :D

I normala ridturer så får man oftast sitta å lugna ner med hela kroppen nästintil hela tiden (vid uteriter, inne i ridhuset brukar hon faktiskt hålla sig relativt lugn) och hon försöker hela tiden undvika traven i början av turen för att få dra iväg i hundra nittio. Hon brukar vara lugnare om man skrämmer slag i henne i början av ridturen. Som när snön hade smällt på en brunslock. Igenom en snöhög några gånger så var hon lugn sedan. Eller när kompisen fick multi träff med totalt 5 lastbillar kommandes samtidig från två olika håll mitt i vintern upp i snövallen å ut på golfbannan hopade hon i grodhopsstil :D sedan efter 100 meters galopp under ridturen så var hon snäll sedan då orkade hon inte gasa längre :D

Snuffsan skrev:
Min dotter hade också en tendens att ställa sig i fältsits och hänga i tyglarna första gångerna hon red en het häst. Jag hotade med att sätta henne på en galoppör så hon lärde sig att ju mer hon stod upp och drog, ju fortare springer hästen. Hon insåg idiotin innan hon behövde sitta på galoppören.:angel:

Sitt ner, håll om med skänklarna och driv framåt till det tempo du vill ha. Du ska reglera tempot med sits och skänkel. Även en het häst ska du bestämma tempot på. Man kan inte bromsa sig till ridning, bara rida in i det. Förstår du hur jag menar?

Hehe okej=)

Jo det är ju det vi lär träna på, när jag köpte honom så var han så stressad och galen att nuddade du honom i sidorna så var han flera kilometer bort.
Det har ju blivit bättre men det kan bli tusen gånger bättre.

Tilläggas ska att när jag rider bana eller hoppar då rider jag genast med mer sits och håller om bättre. Någon spärr jag har och kan inte göra det när jag 'bara rider'.

moonlightgarden skrev:
Hon är en New Forest. Byggd för fart är dom. Helt knäpp för tillfället (brunstar), travade vid en massa tillfällen innan galoppen idag. Lugn i traven för en gångs skull var hon, försökte vid något enstaka tillfälle att dra på bara för en gångs skull. Så tar man galoppen så blir det försök till full fart. Vi skrämde slag på andra hästen i stallet när jag sa att vi skulle ta det lugn. Hon ville bara inte :D

I normala ridturer så får man oftast sitta å lugna ner med hela kroppen nästintil hela tiden (vid uteriter, inne i ridhuset brukar hon faktiskt hålla sig relativt lugn) och hon försöker hela tiden undvika traven i början av turen för att få dra iväg i hundra nittio. Hon brukar vara lugnare om man skrämmer slag i henne i början av ridturen. Som när snön hade smällt på en brunslock. Igenom en snöhög några gånger så var hon lugn sedan. Eller när kompisen fick multi träff med totalt 5 lastbillar kommandes samtidig från två olika håll mitt i vintern upp i snövallen å ut på golfbannan hopade hon i grodhopsstil :D sedan efter 100 meters galopp under ridturen så var hon snäll sedan då orkade hon inte gasa längre :D

Haha, det går ganska mycket lastbilar vid oss och dom har lärt sig att sakta ner och ta det lugnt om jag kommer. men eftersom det redan åker så många lastbilar där så är dom ju vana..

Jo min skäck har börjat få vårkänslor han med, blivit heltokig. Trots att han är vallack, han är till och med värre en stoet och hingsten jag har hemma :p

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka